Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
SUV Toyoty nezvládlo losí test v ani jedné z verzí, připomíná úskalí tohoto typu aut
13.9.2019 | Mirek Mazal
Tento vůz si nekupujte, radí po dvojité prověrce aktuální generace populární Toyoty tradiční exekutoři losích testů. Bylo by ale naivní tvrdit, že podobné problémy se týkají jen ji.
Švédský magazín Teknikens Värld (Svět techniky) už tradičně provádí takzvané losí testy prověřující schopnost plně obsazených aut se náhle vyhnout překážce na silnici. V minulosti jsme v provedení švédských kolegů mohli několikrát vidět odlišné reakce různých podvozků, například propadla korejská kombi a o nic lépe se neprezentoval japonský pick-up.
Nejnovější zkouška se bohužel pro Japonce opět proměnila v problém, neboť současná Toyota RAV4 předvedla tak záludné chování, že z testu nemohla odejít s dobrým vysvědčením. Pátá generace RAV4 vstoupila do výroby v listopadu 2018, vůz modelového roku 2019 je zatím úspěšně nabízen prakticky po celém světě. Populární model ale může nyní o část své obliby přijít, neboť Švédové vydali jednoznačný verdikt: „Dokud společnost Toyota chybu neopraví, radíme auto nekupovat.“ A redaktoři Teknikens Värld svá slova pochopitelně opírají právě o neuspokojivé chování auta během losího testu.
Prověrka prudkého zatáčení vlevo a hned vpravo byla bezpečná jen do rychlosti 68 km/h, což je na moderní automobil žalostně pomalé, jakýmsi standardem je rychlost o 9 km/h vyšší. Zvýšení rychlosti průjezdu ukázalo problémy. „Chování bylo opravdu špatné se silnými smykovými tendencemi,“ ohodnotil zkušební řidič projev aktuálního SUV. Další přítěží byl pro vůz stabilizační program ESP a jeho naladění, které zachraňovalo situaci s příliš velkým zpožděním.
Špatné výsledky se potvrdily opakováním vyhýbacího manévru se dvěma verzemi vozu. Oba kusy Toyoty RAV4 s pohonem všech kol AWD-i v kritické situaci nervózně poskakovaly bez držení stopy. Posádka chvílemi jela jen po dvou kolech s minimální šancí korekce směru. Řidič popsal nepříjemný zážitek jako plný úsilí a velkých problémů.
Automobilka samozřejmě vidí věc jinak, auto označuje za bezpečné. Brání se úspěšně provedenými interními testy včetně normy ISO 3888-2. Výrobce neudal možné důvody selhání hned dvou náhodně vybraných kusů, stejně tak chybí oficiální vyjádření k zřetelně problematickému projevu. My můžeme jen říci, že bezpečně opravdu nevypadá.
Na druhou stranu je třeba dodat, že od SUV obecně nikdy nelze očekávat nejlepší možné chování, zákony fyziky nelze popřít. Tato auta mají vysoké těžiště a byť zejména elektronika dokáže jejich přirozené tendence krotit, stačí použít kupříkladu pneumatiky, s nimiž nebyl vůz vyvíjen a chování v hraničních situacích se může citelně zhoršit.
Tím nechceme Toyotu omlouvat, měla by mnohem více zkoumat, co k selhání vedlo a pokusit se hledat příčiny - ne tvrdit, že u ní v testovacím areálu je všechno v pořádku, to zákazníky nebude zajímat. Pořád ale platí, že pokud chcete vůz, který krizovou situaci zvládne tím nejlepším možným způsobem, nekupujte si SUV. A nebo se zkrátka smiřte s tím, že každá mince má dvě strany. Vyšší posez je přirozeně spjat se zvýšeným těžištěm, kvůli kterému se navíc těžší sportovně užitkové vozy budou vždy více naklánět než srovnatelné lehčí sedany, hatchbacky nebo kombíky posazené níže.
Japonské SUV v losí testu předvedlo mizerné chování, Toyota říká, že je vše v pořádku
Zdroj: Teknikens Värld
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB