Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Švédové používají obří pluh s 578 koňmi a trojicí radlic, je prý nejlepší na světě
13.2.2020 | Mirek Mazal
Zapomeňte na výbavu českých silničářů, tohle monstrum s trojicí radlic odklidí ze silnice prakticky cokoli a ještě se postará o to, aby se nepořádek nedostal zpět. Očistí až 1 000 km denně.
Zbavování silnic sněhu je těžká práce, která vyžaduje pořádné vybavení. Každodenní očista veřejných komunikací je sysifovský úkol bez vděku rozmazlených motoristů. Češi by mohli vyprávět, řidiči na severu Švédska jsou ale zvyklí, že k zimě patří sníh a nenadávají hned na každou vločku na silnici. Skandinávci vědí, že cestáři pracují v plném nasazení a pro boj s bílou nadílkou si nechali postavit ten nejlepší pluh vůbec.
Možná překvapivě se o něj nepostaralo domácí Volvo, ale německý Mercedes-Benz. Právě ten stvořil údržbové vozidlo, které vzniklo na základě univerzální platformy Arocs HGV. Model 3258 8x4 je velký nákladní automobil s korbou a nejméně třemi druhy radlic.
Ta největší na přední části Mercedesu má tvar mořské vlny a měří na výšku 1,8 metru, odstraní z cesty tvrdý led i hlubokou vrstvu čerstvého prašanu. Další je pod vozem za první nápravou a dočišťuje vozovku od zbytků. Na pravém boku kamionu na něj navazuje další radlice, která zajišťuje udusání sněhu do bariéry na straně vozovky, aby se materiál nevracel za vozem zpět na očištěnou komunikaci.
Jedinečný Mercedes je atrakcí i pro Švédy, kteří jsou od malička zvyklí na různá zařízení čistící neustále zasněžené silnice. Rudý kolos obvykle řídí Jonas Vykander, který se střídá se dvěma kolegy. V případě nutnosti tito profesionálové zvládnou odklidit i 1 000 kilometrů silnic za den.
Náročný úkol usnadňuje motor o výkonu 425 kW (578 koní). Hnací a řídicí kola jsou vybavena zimními pneumatikami s hroty, poslední náprava bývá obvykle zvednutá, protože slouží výhradně při přepravě těžkých břemen. Posádka raději vozí i sněhové řetězy, protože část trasy není pokryta signálem mobilního telefonu a Jonas by se nemusel dovolat pomoci, pokud by zapadnul. I to se může tomuto monstru stát, ale zatím k tomu nedošlo.









Tímto pluhem z kamionu Mercedes uklízí Švédové silnice na severu země. Je prý nejlepší na světě a s ohledem na jeho výbavu tomu není těžké věřit
Zdroj: Daimler
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
včeraHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nový Ford Mondeo se potichu vrátil na pozici bestselleru, s cenou od 440 tisíc Kč to ale nakonec není překvapení
před 3 hodinamiNové spalovací motory od Číňanů, Arabů a Francouzů bude nakupovat další značka, v tomto případě může jít o zlomový moment
před 4 hodinamiFerrari odmítá, že by odložilo projekt druhého elektromobilu. Žádný takový ani neexistuje, říká šéf po zmínkách o nulovém zájmu
před 6 hodinamiElektrické Kie a Fordy už v USA skoro nikdo nechce ani v momentě, kdy měly růst v jakési předsmrtné křeči
včeraHonda poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má hromadnou žalobu za poruchové motory na krku
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva