Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už je jasné, proč loni na minutu skončil šéf Ferrari, důvod je pro dnešní dobu typický
3.8.2021 | Petr Prokopec
Spekulovali jsme o třech možných příčinách, z nichž skutečnou se stala ta první z pravděpodobných. Louis Camilleri se přidal k lidem jako Jürgen Stackmann či Jost Capito, málo hořel pro elektrický pohon.
V polovině loňského prosince na svém postu náhle skončil Louis C. Camilleri, toho času šéf Ferrari. Mluvilo se o tom, že za jeho odchodem stál koronavirus, jímž byl pětašedesátiletý manažer krátce předtím infikován. My jsme tomu ale příliš nevěřili, neboť průběh nemoci nebyl až tak vážný, a tak byl rychle propuštěn do domácího léčení. Pravděpodobnějšími se zdály být buď rozepře nad elektrickou budoucností automobilky, kterou Ferrari lajnoval John Elkann, nebo odchod spojený s ukončením spolupráce s tabákovým koncernem Philipp Morris, z nějž Camilleri do firmy přišel. Nyní se ukazuje, že nešlo ani o koronavirus, ani o „cigarety”. Camillerimu se osudným stalo odmítání elektromobility.
„Ferrari nikdy nebude na sto procent elektrické,“ tvrdil ještě v listopadu loňského roku, tedy pouhý měsíc před svým odchodem. Ba co více, dle někdejšího šéfa značky neměla italská automobilka v několika příštích dekádách dosáhnout dokonce ani na 50procentní elektrifikaci, a to z ryze racionálních důvodů. Zdálo se tedy, že koně napájení benzinem budou v Maranellu ržát ještě dlouho poté, co se Evropa ponoří do elektrického ticha. Elkann, největší z dědiců zakladatele Fiatu, ale otočil kormidlem o 180° a nově dokonce uvedl, že značka dokonce „regulace vítá“, což zní samo o sobě naprosto absurdně.
Reagoval tím na nedávný návrh Evropské komise, dle kterého má být v roce 2035 na starém kontinentu zakázán prodej nových benzinových a dieselových aut. A jelikož je tento termín je vnímán jako definitivní nástup elektrifikace, je jasné, kam nyní Ferrari míří. O elektrickém pohonu se ostatně Elkann rozpovídal i přímo, neboť uvedl totiž, že půjde o jeden z hlavních úkolů nového šéfa Benedetta Vigny.
Vigna se přitom kormidla ujme 1. září a prakticky okamžitě začne pracovat na uzavření nových partnerství. Zajímavé pak je, že Ferrari má již nyní vazby na britskou společnost Yasa, která se v mezičase stala součástí Daimleru. Pod tento koncern pak spadá i Mercedes, který v turbohybridní éře Formule 1 zcela dominuje, zatímco Italové spíše strádají. Pomalu se nám zde tak začíná rodit cesta, po které budou mnohé technologie putovat od třícípé hvězdy ke vzpínajícímu se koníkovi.
„Elektrifikace, elektronika a další technologie, které jsou na obzoru, nám poskytnou příležitost přijít s ještě pozoruhodnějšími a unikátnějšími produkty,“ potvrdil vše Elkann, dle kterého Ferrari vyrobí svůj první ryzí elektromobil již v roce 2025. Je tak prakticky jisté, že automobilka od příštího roku, kdy vyrukuje se svým prvním SUV, již nepočítá s výrobním stropem 10 tisíc aut. Právě s ním jsou totiž stále ještě spojené jisté výjimky Evropské unie týkající se právě emisí.
Suma sumárum je zjevné, že v Maranellu došlo na velké třenice, kdy na jedné straně stál Camilleri a na druhé Elkann. Kdo mohl vyhrát, je jasné - Camilleri může být manažer jakkoli dobrý, ale John Elkann je ten, kdo bude mít vždy poslední slovo. Žijeme skutečně v pozoruhodné době, kde ani uvnitř takových firem není prostor pro diskuzi s lidmi, kteří ve svém životě mnohokrát ukázali svůj obchodní či technický talent a schopnost vycítit, kam by se ta či ona firma měla ubírat. Zásluhy a úspěchy se nepočítají - buď jdete jedním směre, nebo nejdete nikam.
Koncern VW se ze stejného důvodu (to už teď víme jistě) zbavil svého prodejního a marketingového šéfa Jürgena Stackmanna, který opakovaně tvrdil mj. to, že pro firemní klientelu potřebuje Passaty TDI a ne jen elektrické modely ID. Nebo sportovního šéfa, legendárního Josta Capity, které pro změnu neviděl jako schůdné postavit v dohledné době opravdu dobrý sportovní elektromobil za rozumné peníze. Nemyslíme si, že takto se lze dobrat skutečně lepší budoucnosti, vládci velkých korporací spolu s politiky ale zjevně mají pocit, že budoucnost automobilismu lépe nalajnují bez zákazníků. A zjevně i bez jakékoli opozice.



V případě elektrifikovaných aut se Ferrari naposledy pochlubilo hybridním modelem SF90 Spider, budoucnost značky ale má být elektrická zcela. Právě kvůli tomu skončil loni její šéf, který něco takového opakovaně veřejně označoval za nemožné a nesmyslné. Foto: Ferrari
Zdroj: Reuters
Bleskovky
„Italský Turek” se natočil, jak jede ve svém Porsche 260 km/h po německé dálnici, teď chtějí jeho hlavu
26.8.2025Britové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
25.8.2025Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Moto2 pro rok 2026: 3 místa jsou stále volná včera 17:30
- Sergio García si užívá překvapivý debut ve WorldSBK v Aragonu včera 11:45
- Test Superbike Aragon - 2. den 26.8.2025
- Alvaro Bautista zůstává u Ducati 26.8.2025
- Test Superbike Aragon - 1. den 25.8.2025
Nejnovější články
Člověk, který vlastnil pět ikonických McLarenů F1, radí, jak si jeden takový koupit. A co s ním pak dělat
včeraAudi chystá brutální rozlučku s pětiválcovým motorem, testuje nejsilnější a nejrychlejší hot hatch všech dob
včeraNěmecké automobilové firmy propustily jen za poslední rok přes 51 tisíc lidí, účet za všechny obory je ještě násobně horší
včeraMěsto se pokusilo omezit hluk z aut instalací „hlukového radaru”, který by pokutoval řidiče, dosáhlo pravého paku
včeraMazda pracuje na revolučním spalovacím motoru s nulovými emisemi CO2 i při spalování klasického benzinu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva