Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Téměř dokonalá čínská obdoba Škody Kodiaq se vrací do Evropy, s cenou zůstává hodně při zemi
23.3.2022 | Petr Miler
Poprvé dorazila už loni, vyčleněná auta ale byla rychle rozprodána. S ohledem na to, co nabízí a za jakou cenu, se není čemu divit. Teď je tentýž vůz zpátky s novým, ovšem nikoli méně zajímavým ceníkem.
Pokud si někdo myslel, že se čínské automobilky spokojí s pozicemi na domácím trhu a zbytek světa je nechá chladnými, mýlil se. Číňané se na relativně nenáročném domácím publiku lákaném i zahraniční konkurencí naučili dělat slušná auta a byť se můžeme ptát, jak čestní při tom byli, už se to stalo. Obří čínský trh už jim ale nestačí a expandují do dalších destinací. Na rozvojových trzích se prosazují docela snadno, rádi by ale zabodovali i v Evropě. A začali v Rusku a okolí, které není vysloveně rozvojovým trhem, zejména po stránce regulací ale není tak přísné jako země Evropské unie.
Podnikání v Rusku je teď nepochybně komplikované a pro některé značky prakticky nemožné, ty čínské mezi ně ale nepatří. Naopak se snaží využít situace omezující hlavně konkurenci a s ještě větší vervou vytahují do boje o tamní klientelu. Platí to i o automobilce GAC, která v Rusku už nějaký čas působila a loni do října tam prodávala SUV jménem GAC GS5. Tehdy ale došla alokace určená pro vývoz, a tak jej nebylo možné dále koupit, což se nyní - jistě ne náhodou - opět mění.
V Číně úspěšné velké SUV tak bude znovu k dispozici i klientele ve vybraných evropských zemích. Po stránce dílčích designových detailů mixem asi tak deseti aut, která jsme už viděli, jako celek je ale svébytné a nikoli nezajímavé. Hraje obecně na konzervativnější notu, což platí zejména o interiéru, a nás tak nejvíce zaujalo tím, že je skoro úplně stejně velké jako Škoda Kodiaq.
V případě rozměrů 4 695 x 1 885 x 1 726 mm dělí GS5 od Kodiaqu obvykle jen milimetry a pouze v případě rozvoru (2 710 mm) má Škoda (se svými 2 791 mm) o něco navrch. Podobně je ale GAC se svou hmotností mezi 1 522 a 1 592 kg citelně lehčí. Číňané se netají tím, že český „medvěd” je jedním z aut, kterému chtějí brát zákazníky, a tak necílí zrovna na chudé. Lidé od 30 do 50 let s dětmi a nadprůměrnými příjmy jsou cílovou skupinou GS5 a zatím na něj reaguje velmi pozitivně.
Auto si nehraje na „prémiovku”, a tak je k dispozici s jediným motorem 1,5 turbo s výkonem 137 koní a točivým momentem 235 Nm, což není mnoho, v Číně se nabízí i 169koňová verze. K dispozici je šestistupňový manuál i automat Aisin a byť to není bůhvíjak hvězdná nabídka, cena vše kompenzuje.
Auto bylo loni k mání od 1 658 900 rublů, zachování tehdejších cen je ale za současné situace nereálné. Přesto je cena nízko - vůz startuje na 2 099 000 RUB, což je asi 440 tisíc českých korun. Uvážíme-li, že v základu jsou věci jako litá kola, klimatizace, kompletní elektrická výbava, střešní okno, multimediální systém s 12,3" displejem, digitální palubka či Bluetooth, není to věru vysoká suma. Přibližně srovnatelný Kodiaq s téměř totožně působícím motorem (1,5 TSI 150 koní) vyjde u nás dnes nejméně na 913 900 Kč, v Rusku v tuto chvíli není k dispozici.
Jak už to navíc u Číňanů bývá, pokud se necháte rozmazlovat, nezruinuje vás to. Absolutně nejvyšší verze s automatem, lepšími palubní systémy, světly LED Matrix, panoramatickým střešním oknem, bezdotykovým elektrickým ovládáním kufru, vícezónovou klimou, parkovací kamerou, adaptivním tempomatem, bezklíčovým vstupem a startem a spoustou dalšího přijde na 2 599 000 rublů. To je 545 tisíc Kč, u Škody nebude problém dát za podobně specifikovaný vůz dvojnásobek, a to ani nedodáváme, že standardem je záruka na 5 let a 150 tisíc km.
Předpokládáme, že zvlášť za současných okolností se tomuhle autu v Rusku povede dobře. Číňané cítí příležitost a využijí ji, to je zjevné.



















Velikostně téměř dokonalá čínská obdoba Škody Kodiaq se v Rusku prodává o statisíce levněji. Ve srovnatelných specifikacích GAC GS5 stojí přibližně polovinu ceny Kodiaqu. Bez většiny konkurence bude tohle auto dál prodejně excelovat. Foto: GAC
Zdroj: GAC
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před hodinou
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
včera
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
včera
Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
