Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tento sporťák s prapodivným jménem má ve zrychlení překonat Bugatti i Teslu
17.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jeho jméno nezní zrovna hrozivě, jeho technické parametry ale respekt budí. Pouhých 990 mm vysoký vůz s více jak 1 000 koňmi na tunu, to je Aspark Owl.
V loňském roce jsme probírali limity akcelerace aut z klidu na stovku. Zdůraznili jsme přitom, že v prvé řadě nezáleží až tak moc na výkonu, jako spíše na pneumatikách a jejich schopnosti přenést všechny koně na silnici. Můžete totiž mít klidně i silnější vůz, než jakým je Bugatti Chiron, ovšem pokud jej osadíte gumami ze supermarketu, může vás již při prvním startu na semaforech „vyklepnout“ kdejaký hatchback.
Přesunout se můžeme do současnosti, konkrétně do Frankfurtu. Na autosalonu se ukázala i nepříliš známá japonská firma Aspark, která zde představila svou prvotinu - elektrický supersport pojmenovaný Owl. Ten by přitom měl přepsat automobilovou historii, neboť akceleraci z klidu na stovku prý zvládne za pouhé 2 sekundy. Tedy o čtyři desetiny rychleji než zmíněné Bugatti.
Své tvrzení podpořila značka několika málo daty. Víme tedy, že o pohon vozu se postará dvojice elektromotorů produkujících více než 1 000 koní. Výkon by měl zamířit na všechna čtyři kola, to by mělo zajistit dostatečnou trakci.
Japonská „Sova“ - takto podivně se stroj skutečně jmenuje - se rovněž pochlubí působivou aerodynamikou, za níž stojí zejména její nízká celková výška. Aspark Owl je s 990 milimetry nižší než legendární Ford GT40, v jehož názvu se objevuje výška v palcích (40 palců představuje 1 016 mm). Kromě toho vůz nejspíše dostane i prvky aktivní aerodynamiky.
Ve finále je tu pak hmotnost, která je na elektrický hypersport až šokující. Japonci uvádějí pouhých 850 kilo, na čemž má jistě zásluhu použití karbonové karoserie nebo hořčíkových kol. Na nich jsou obuty pneumatiky Michelin Pilot Sport. Právě jejich použití nás ovšem vede k pochybnostem o avizované akceleraci.
Vedle fotek, ať již přímo z vývoje nebo z Frankfurtu, zveřejnil Aspark rovněž video zachycující ostrý rozjezd vozu na kratším parkovišti. Stranou nyní nechme fakt, že jde víceméně jen o pojízdné šasí, ,ísto toho se zaměřme na pneumatiky, na kterých není patrný žádný vzorek - jde tedy o závodní slicky, které v běžném provozu použít nemůžete.
Užití těchto gum při vývoji by tedy mohlo naznačit, že Aspark Owl zamíří pouze na okruhy, nikoliv na veřejné silnice. V takovém případě se legislativou zabývat nemusí, ono zrychlení by tak mohlo být zcela reálné. Otázkou však je, kolikrát za sebou jej zvládne, neboť nízká hmotnost vozu naznačuje, že baterií nebude moc a tedy budou mít nízkou kapacitu.
Je samozřejmě možné, že Japonci nakonec přičemž se dvěma verzemi, přičemž ta silniční se bude mít horší aerodynamiku a vyšší hmotnost, zároveň ale nabídne daleko větší dojezd. Aspark Owl je ve vývoji od roku 2014. Kolik času ale značka potřebuje k dokončení projektu, není aktuálně jisté.














Aspark Owl má za sebou debut ve Frankfurtu...
...přiblížit si jej ale můžeme i na snímcích z vývoje...
Odhalen byl i prostorový rám s tlumiči typu push-rod
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
před 2 hodinamiNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nejčtenější články
Škoda Elroq RS je venku jako sice hezké, ale jinak naprosto zbytečné a nic neřešící 2,3tunové monstrum
4.4.2025Podívejte se, co musí vydržet nový supersport, aby ho pustili na silnice. Auto v rámci vývoje doslova utýrají
4.4.2025Arabský majitel McLarenu spojil slavnou automobilku s dosud neznámým startupem, působí to jako zoufalý pokus o záchranu
4.4.2025Zájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
4.4.2025Vracející se Honda Prelude poprvé ukázala svůj interiér. Od pohledu je to zklamání, detaily ale potěší
4.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva