Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla musí svolat skoro 286 tisíc aut, firmou popíraný problém je zjevně skutečný
28.6.2021 | Petr Prokopec
Mluví se o něm už roky, kalifornská automobilka ale jakékoli nedostatky na své straně vždy vehementně popírala s tím, že v případech údajného náhlého zrychlení šlo o chybu řidiče. Tak jednoduché to ale očividně není.
Již mnohokrát jsme zmínili, že čínský trh je pro Teslu extrémně důležitý. Přece jen se jedná o nejlidnatější zemi světa, která navíc elektromobilitu nemalou měrou podporuje. Finanční dotace se sice pozvolna rozplývají jak pára nad hrncem, ovšem další formy jako přednostní vydávání registračních značek zůstávají v platnosti. Potenciál miliardových výdělků je tedy nemalý, načež Tesla v Číně dělá jeden ústupek za druhým. Její nejnovější krok je toho důkazem, přičemž jde rovnou o důkaz obřích rozměrů.
Kalifornská automobilka totiž v pátek vyrukovala se svolávací akcí, která se týká - na její poměry - neskutečného množství 285 520 aut, všech exemplářů dvou modelů prodaných v Číně. Problémem u nich je možnost neočekávaného sepnutí aktivního tempomatu, jenž může vést k dopravním nehodám. Dle detailů Státní administrativy pro regulaci trhu (SAMR) oprava čeká 35 665 exemplářů Modelu 3, jenž byly vyrobeny mezi lednem 2019 a listopadem 2019, a do země byly importovány. Zbývajících 211 256 kusů Modelu 3 a 38 599 kusů Modelu Y pak pochází z čínské továrny.
V čem je problém? Z doprovodného popisu vyplývá, že spíše ve fyzickém ztvárnění kabiny než v softwaru, Tesla nicméně vše hodlá řešit aktualizací softwaru. Těžko ale říci, jak přesně řešení docílí. Když totiž řidič přepne volič převodovky do polohy D a musí intenzivněji zatočit, je zde riziko, že se dotkne páčky tempomatu. Když ten aktivuje, mohou kalifornské vozy začít znenadání zrychlovat, aby se dostaly na z dřívějška předvolené tempo a zaskočit tak řidiče.
Dané informace přitom korespondují s množství nehod a incidentů, které se v Číně v poslední době odehrály. Majitelé si totiž opakovaně stěžovali, že jejich vozy buď zničehonic začaly zrychlovat nebo nereagovaly na použití brzd. Kalifornská automobilka pak jejich útoky soustavně odrážela s tím, že chyba je na jejich straně a nikoliv u ní, až si zákazníci začali natáčet prostor pedálů, aby v případě nehody měli důkaz o tom, že nepochybili. Nyní se ale zdá, že situace skutečné není tak jednoznačná, jak Tesla tvrdí, a to navzdory tomu, že stejnými argumenty ještě nedávno sepsula nehodu z konce května.
Třebaže popsaný problém je nesporně i uživatelského charakteru, stejně tak lze rozumět nářkům nad nešikovně umístěnou páčkou pod volantem. Z toho důvodu je otázkou, jak moc aktualizace softwaru pomůže. Tesla zmiňuje, že přidá více kroků spojených s reaktivací tempomatu, stejně jako se má na palubní desce objevit varování po jeho zapnutí. Majitelé přitom mají být obesílání po várkách, patrně proto, že jde o spoustu aut a Tesla z opatrnosti nechce všechna aktualizovat naráz - kdyby se navrhované řešení neukázalo být řešením.
Lze už jen dodat, že Modelu S a X se svolávací akce týkat nemá, v obou případech je totiž páčka tempomatu navržena trochu jinak. Stejně tak je otázkou, zda budou muset do servisů či projdou online modernizací i vozy v Evropě nebo ve Státech. Design těchto aut je totiž zcela stejný, načež hrozí tentýž problém. Jelikož ale vůči zdejším úřadům Tesla není tak servilní, příliš s tím nepočítáme.



Tesla v Číně vyrukovala s rozsáhlou svolávací akcí. V jejím rámci dostane více bezpečnostních mantinelů páčka tempomatu, kvůli níž lidé stále častěji tuto technologii nechtěně aktivují. Foto: Tesla
Zdroje: SAMR, IT Home, Global Times
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejčtenější články
Trumpova cla si rychle vybírají svou daň. Stellantis zastavil výrobu v prvních dvou továrnách mimo USA, propustí 5 400 lidí
4.4.2025Když Rolls-Royce nechce zákazníkovi prodat jinak elektrický Spectre s motorem V12, může si takové auto nechat postavit od Slováků
4.4.2025Škoda Elroq RS je venku jako sice hezké, ale jinak naprosto zbytečné a nic neřešící 2,3tunové monstrum
4.4.2025Podívejte se, co musí vydržet nový supersport, aby ho pustili na silnice. Auto v rámci vývoje doslova utýrají
4.4.2025Arabský majitel McLarenu spojil slavnou automobilku s dosud neznámým startupem, působí to jako zoufalý pokus o záchranu
4.4.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.02. 22:37 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.02. 19:01 - jerry
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB