Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla musí svolat skoro 286 tisíc aut, firmou popíraný problém je zjevně skutečný
28.6.2021 | Petr Prokopec
Mluví se o něm už roky, kalifornská automobilka ale jakékoli nedostatky na své straně vždy vehementně popírala s tím, že v případech údajného náhlého zrychlení šlo o chybu řidiče. Tak jednoduché to ale očividně není.
Již mnohokrát jsme zmínili, že čínský trh je pro Teslu extrémně důležitý. Přece jen se jedná o nejlidnatější zemi světa, která navíc elektromobilitu nemalou měrou podporuje. Finanční dotace se sice pozvolna rozplývají jak pára nad hrncem, ovšem další formy jako přednostní vydávání registračních značek zůstávají v platnosti. Potenciál miliardových výdělků je tedy nemalý, načež Tesla v Číně dělá jeden ústupek za druhým. Její nejnovější krok je toho důkazem, přičemž jde rovnou o důkaz obřích rozměrů.
Kalifornská automobilka totiž v pátek vyrukovala se svolávací akcí, která se týká - na její poměry - neskutečného množství 285 520 aut, všech exemplářů dvou modelů prodaných v Číně. Problémem u nich je možnost neočekávaného sepnutí aktivního tempomatu, jenž může vést k dopravním nehodám. Dle detailů Státní administrativy pro regulaci trhu (SAMR) oprava čeká 35 665 exemplářů Modelu 3, jenž byly vyrobeny mezi lednem 2019 a listopadem 2019, a do země byly importovány. Zbývajících 211 256 kusů Modelu 3 a 38 599 kusů Modelu Y pak pochází z čínské továrny.
V čem je problém? Z doprovodného popisu vyplývá, že spíše ve fyzickém ztvárnění kabiny než v softwaru, Tesla nicméně vše hodlá řešit aktualizací softwaru. Těžko ale říci, jak přesně řešení docílí. Když totiž řidič přepne volič převodovky do polohy D a musí intenzivněji zatočit, je zde riziko, že se dotkne páčky tempomatu. Když ten aktivuje, mohou kalifornské vozy začít znenadání zrychlovat, aby se dostaly na z dřívějška předvolené tempo a zaskočit tak řidiče.
Dané informace přitom korespondují s množství nehod a incidentů, které se v Číně v poslední době odehrály. Majitelé si totiž opakovaně stěžovali, že jejich vozy buď zničehonic začaly zrychlovat nebo nereagovaly na použití brzd. Kalifornská automobilka pak jejich útoky soustavně odrážela s tím, že chyba je na jejich straně a nikoliv u ní, až si zákazníci začali natáčet prostor pedálů, aby v případě nehody měli důkaz o tom, že nepochybili. Nyní se ale zdá, že situace skutečné není tak jednoznačná, jak Tesla tvrdí, a to navzdory tomu, že stejnými argumenty ještě nedávno sepsula nehodu z konce května.
Třebaže popsaný problém je nesporně i uživatelského charakteru, stejně tak lze rozumět nářkům nad nešikovně umístěnou páčkou pod volantem. Z toho důvodu je otázkou, jak moc aktualizace softwaru pomůže. Tesla zmiňuje, že přidá více kroků spojených s reaktivací tempomatu, stejně jako se má na palubní desce objevit varování po jeho zapnutí. Majitelé přitom mají být obesílání po várkách, patrně proto, že jde o spoustu aut a Tesla z opatrnosti nechce všechna aktualizovat naráz - kdyby se navrhované řešení neukázalo být řešením.
Lze už jen dodat, že Modelu S a X se svolávací akce týkat nemá, v obou případech je totiž páčka tempomatu navržena trochu jinak. Stejně tak je otázkou, zda budou muset do servisů či projdou online modernizací i vozy v Evropě nebo ve Státech. Design těchto aut je totiž zcela stejný, načež hrozí tentýž problém. Jelikož ale vůči zdejším úřadům Tesla není tak servilní, příliš s tím nepočítáme.



Tesla v Číně vyrukovala s rozsáhlou svolávací akcí. V jejím rámci dostane více bezpečnostních mantinelů páčka tempomatu, kvůli níž lidé stále častěji tuto technologii nechtěně aktivují. Foto: Tesla
Zdroje: SAMR, IT Home, Global Times
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sprint Race: Marc Marquez před bratrem Alexem včera 16:38
- PP pro Moreiru, 14. Salač - crash včera 16:18
- V Moto3 dnes vévodil lídr šampionátu včera 16:02
- Pole Position pro Quartarara včera 11:48
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval 27.6.2025
Nejnovější články
Američané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
včeraNová verze Lady Niva vypadá na první pohled jako veterán z roku 1977, je to ale úplně nové auto
včeraČíňané dál chtějí absolutní rekord „naší” Severní smyčky. Jsou na dostřel, jejich auto zvládá v Liščí noře 313 km/h
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraOd počátku nesmyslný čtyřválec, který měl nahradit osmiválce v Mercedesech-AMG 63, skončí bez náhrady. Nikdo ho nechce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva