Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla musí svolat skoro 286 tisíc aut, firmou popíraný problém je zjevně skutečný
28.6.2021 | Petr Prokopec
Mluví se o něm už roky, kalifornská automobilka ale jakékoli nedostatky na své straně vždy vehementně popírala s tím, že v případech údajného náhlého zrychlení šlo o chybu řidiče. Tak jednoduché to ale očividně není.
Již mnohokrát jsme zmínili, že čínský trh je pro Teslu extrémně důležitý. Přece jen se jedná o nejlidnatější zemi světa, která navíc elektromobilitu nemalou měrou podporuje. Finanční dotace se sice pozvolna rozplývají jak pára nad hrncem, ovšem další formy jako přednostní vydávání registračních značek zůstávají v platnosti. Potenciál miliardových výdělků je tedy nemalý, načež Tesla v Číně dělá jeden ústupek za druhým. Její nejnovější krok je toho důkazem, přičemž jde rovnou o důkaz obřích rozměrů.
Kalifornská automobilka totiž v pátek vyrukovala se svolávací akcí, která se týká - na její poměry - neskutečného množství 285 520 aut, všech exemplářů dvou modelů prodaných v Číně. Problémem u nich je možnost neočekávaného sepnutí aktivního tempomatu, jenž může vést k dopravním nehodám. Dle detailů Státní administrativy pro regulaci trhu (SAMR) oprava čeká 35 665 exemplářů Modelu 3, jenž byly vyrobeny mezi lednem 2019 a listopadem 2019, a do země byly importovány. Zbývajících 211 256 kusů Modelu 3 a 38 599 kusů Modelu Y pak pochází z čínské továrny.
V čem je problém? Z doprovodného popisu vyplývá, že spíše ve fyzickém ztvárnění kabiny než v softwaru, Tesla nicméně vše hodlá řešit aktualizací softwaru. Těžko ale říci, jak přesně řešení docílí. Když totiž řidič přepne volič převodovky do polohy D a musí intenzivněji zatočit, je zde riziko, že se dotkne páčky tempomatu. Když ten aktivuje, mohou kalifornské vozy začít znenadání zrychlovat, aby se dostaly na z dřívějška předvolené tempo a zaskočit tak řidiče.
Dané informace přitom korespondují s množství nehod a incidentů, které se v Číně v poslední době odehrály. Majitelé si totiž opakovaně stěžovali, že jejich vozy buď zničehonic začaly zrychlovat nebo nereagovaly na použití brzd. Kalifornská automobilka pak jejich útoky soustavně odrážela s tím, že chyba je na jejich straně a nikoliv u ní, až si zákazníci začali natáčet prostor pedálů, aby v případě nehody měli důkaz o tom, že nepochybili. Nyní se ale zdá, že situace skutečné není tak jednoznačná, jak Tesla tvrdí, a to navzdory tomu, že stejnými argumenty ještě nedávno sepsula nehodu z konce května.
Třebaže popsaný problém je nesporně i uživatelského charakteru, stejně tak lze rozumět nářkům nad nešikovně umístěnou páčkou pod volantem. Z toho důvodu je otázkou, jak moc aktualizace softwaru pomůže. Tesla zmiňuje, že přidá více kroků spojených s reaktivací tempomatu, stejně jako se má na palubní desce objevit varování po jeho zapnutí. Majitelé přitom mají být obesílání po várkách, patrně proto, že jde o spoustu aut a Tesla z opatrnosti nechce všechna aktualizovat naráz - kdyby se navrhované řešení neukázalo být řešením.
Lze už jen dodat, že Modelu S a X se svolávací akce týkat nemá, v obou případech je totiž páčka tempomatu navržena trochu jinak. Stejně tak je otázkou, zda budou muset do servisů či projdou online modernizací i vozy v Evropě nebo ve Státech. Design těchto aut je totiž zcela stejný, načež hrozí tentýž problém. Jelikož ale vůči zdejším úřadům Tesla není tak servilní, příliš s tím nepočítáme.



Tesla v Číně vyrukovala s rozsáhlou svolávací akcí. V jejím rámci dostane více bezpečnostních mantinelů páčka tempomatu, kvůli níž lidé stále častěji tuto technologii nechtěně aktivují. Foto: Tesla
Zdroje: SAMR, IT Home, Global Times
Bleskovky
Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
21.8.2025Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025
Nejnovější články
Nový sporťák autora Sennovy neporazitelné F1 chce být ideálem pro pravé řidiče, připomíná Ayrtonův stroj
před 5 hodinamiV Itálii začali používat nový typ radaru. Zaznamená i přestupky, na které byla dosud technika krátká
před 7 hodinamiManuální převodovky zažívají nečekaný comeback, jejich podíl i v Evropě znovu roste. Až tak dobrá zpráva to ale není
před 8 hodinamiJediná Čechy ve velkém odmítaná Škoda se dá nevyužitá koupit ve verzi, kterou nechtěl a nechce už téměř nikdo
před 10 hodinamiRegulace EU vrací brzdy aut zpátky v čase o víc než 50 let, její tlaky stále víc popírají evoluci
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 08.24. 16:28 - abgx1
- S větrem ve vlasech.... 08.24. 14:40 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 08.24. 13:55 - budik
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.23. 20:12 - Stepan
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 08.23. 15:49 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.22. 15:51 - Vrooom
- Onboard videa 08.22. 13:43 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 08.22. 05:33 - Snowman000