Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla dál zkouší zaujmout skoro za každou cenu, její poslední slevová akce naštvala i ekology
7.6.2023 | Petr Prokopec
Americká automobilka říká, že její krok je motivován snahou o rychlejší ekologizaci dopravy. Pokud ale výměnou za tento bonus žádá zničení stále funkčních a v zásadě bezvadných starších aut, nemá její snaha s ekologií nic společného.
Jim Morrison s oblibou říkával, že ve všem, co dělá, je trocha ironie. Jeho slova si nejspíše vzala k srdci Tesla, jen je poněkud upravila. Nejznámější výrobce elektromobilů na světě se totiž evidentně snaží, aby ve všem, co dělá, byla alespoň trocha kontroverze. Výjimkou není ani její nejnovější krok, kterým je další zlevnění aut značky za pomoci tzv. šrotovného. Týká se britských ostrovů, což lze považovat za nemalou úlitbu tamnímu publiku. Značka totiž na počátku května bez jakéhokoliv předchozího upozornění oznámila, že končí s výrobou Modelů S a X s pravostranným řízením.
Lidem dala na výběr, zda zvolí levostranné provedení, sestoupí k Modelu 3 či Y nebo objednávku zruší. A jakkoli doufala, že dojde na výběr prvních dvou možností, realitou je spíše úprk klientely ke konkurenci. Něco takového před koncem čtvrtletí, kdy se značka pravidelně snaží co nejvíce navýšit dodávky, aby ohromila investory, není zrovna vítané. Proto přišlo další zvýhodnění, které má zájem nakopnout. Zda se však Tesla dočká úspěchu, je otázkou. Zatím se totiž zdá, že znovu šlápla do vosího hnízda a dráždí i své ekologicky smýšlející příznivce.
Automobilka totiž uvedla, že nový program má „urychlit přechod k udržitelné energii“. Proto se snaží tvářit velkoryse, vykoupí od nich jejich staré auto za jeho tržní cenu a k ní přidá slevu další 2 000 liber na vybraný nový vůz. Podmínkou je, že lidé musí auto, které dávají sešrotovat, vlastnit alespoň tři měsíce. Vůz navíc musí mít platnou technickou.
Právě tato a dále zmíněné podmínky jsou důvodem, proč se Tesla spíše než potlesku dočkala bučení. Lidem totiž vadí, že ze silnic hodlá stáhnout stále funkční auta, která by ještě nějaký ten čas mohla odvádět svou práci, a nahradit je novými. A to není ekologické ani v nejmenším. Mnohé autokluby navíc dodávají, že tímto způsobem může Británie přijít o řadu národních pokladů. Když totiž šrotovné v roce 2008 zavedla britská vláda, padlo programu za oběť mimo jiné 45 Jaguarů XJ-S či 88 Citroënů 2CV.
„Tato auta by přinejmenším měla být nabídnuta klubům nebo nadšencům, kteří je mohou zrenovovat či je použít na náhradní díly. Mohou také zamířit do aukcí. Sleva ve výši dvou tisíc nestojí za to, aby kvůli ní mizelo naše národní dědictví,“ uvedl k programu David Simister, editor nejčtenějšího britského magazínu zaměřeného na klasická auta Classic Car Weekly. S jeho slovy lze jen souhlasit, dřívější šrotovná měla za efekt vždy přesně to.
Zároveň je třeba poukázat na to, že hodnotu aut, které mají zamířit do šrotu, stanovuje Tesla někdy dost pochybným způsobem. A nabídnuté sumy za auto samotné obvykle ani zdaleka neodpovídají jeho tržní hodnotě. Jak totiž zjistili kolegové z webu Electrifying, za Fiat Panda z roku 2012 automobilka majiteli nabídla jen 1 668 GBP (45 000 Kč). Společnost Auto Trader ale za tentýž vůz chtěla dát 3 300 GBP (90 200 Kč). Pravda, od Tesly by prodávající dostal další 2 000 navíc jako bonus, ale šrotovat funkční auto kvůli pár stovkám liber navíc? Odpovězte si sami.
Aktuálně už jen dodáme, že mezi podmínky značky ještě patří fakt, že program nepočítá s vozy jakkoli poškozenými či takovými, které dříve byly používány jako taxi. Zrovna u takových aut by přitom stažení ze silnic a následné sešrotování mohlo dávat smysl. Skutečně ale Tesla s výhodně nakoupenými ojetinami něco takového zamýšlí? Nejsme si příliš jisti, aby je nakonec neprodala Auto Traderu se ziskem...



Nové Tesly si Britové mohou koupit nejen za snížené ceny, ale nově dostanou jakési šrotovné ve výši 55 tisíc korun, pokud odevzdají své spalovací auto. To ale musí být v zásadně bezvadné a mít technickou. Ekologický smysl likvidace takových vozů je značně pochybný, taková auta by mohla ještě léta odvádět svou práci. Foto: Tesla
Zdroj: Car, Electrifying
Bleskovky
Muž se zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
před 3 hodinamiMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu včera 17:16
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
Nejnovější články
Audi po letošním roce už nikdy nebudou vypadat stejně, šéf se snaží umlčet kritické hlasy
před 2 hodinamiMuž se zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
před 3 hodinamiAmeričané stvořili monstrum. Jejich „Bugatti pro chudé” má teď 1 267 koní a 4x4, skutečné Bugatti pokoří za dvacetinu ceny
před 4 hodinamiČíňané zvyšují hru. Svého levného, vybaveného a výkonného soupeře Škody Octavia nabídnou v Evropě i s pohonem 4x4
před 6 hodinamiO elektrické Ferrari je „nulový zájem”. Bohatí lidé nic takového nechtějí, plány na další model míří k ledu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva