Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesle se přes obrovské slevy nedaří rozprodat skladová auta, musí znovu zastavovat výrobu
2.5.2023 | Petr Prokopec
Tesla v posledních měsících rozjela hotovou cenovou válku, která přidělává vrásky na čele řadě jejích konkurentů. Ani sama Tesla ale není za vodou. Aut nadále vyrábí příliš a musí brzdit.
Prakticky od první chvíle, kdy nějaký politik přišel s myšlenkou, že elektromobily se v budoucnu stanou jediným možným technickým řešením osobní dopravy, poukazujeme na omezený zájem o bateriový pohon. Elektrická auta by jistě sneslo více lidí, než kolik si je kupuje, kvůli vysokým cenám si je ale většina zákazníků nemůže dovolit. A těm, kteří si je dovolit mohou, často nebudou vyhovovat jejich technické limity - je to začarovaný kruh, ze kterého není možné jednoduše vystoupit. O skokové nárůsty prodejů se pak více než co jiného starají všemožné dotace a další formy přerozdělování, což je problematická záležitost sama o sobě.
Za tohoto stavu věcí bylo jen otázkou času, kdy se politiky rozpohybovaný stroj začne zadrhávat. První známky začaly přicházet již v loňském roce, kdy Tesla vůbec poprvé ve své historii vyrobila více aut, než byla schopna prodat. Prostě neodhadla zájem, který se často dost dobře ani odhadnout nedá, je-li v prvé řadě uměle generovaný. Když si pak uvědomíme, že jde o značku, která je doslova synonymem elektromobility, bylo jasné, že jde do tuhého.
Elon Musk tak nepřekvapivě zavelel ke slevám a rozjel doslova cenovou válku smířen s tím, že Tesla se může začít být vnímána jako mainstreamový, nikoli prémiový výrobce. Ani to ale nestačilo k tomu, aby skladové zásoby aut začaly klesat, a tak musela opakovaně omezovat či zastavovat výrobu v klíčové továrně v Šanghaji. Tento stav trvá dodnes.
Fabrika v Šanghaji totiž momentálně znovu stojí, práce byly zastaveny již v sobotu 29. dubna. K linkám se dělníci mají vrátit až tento čtvrtek, přičemž následně by mohli počítat s nezměněnou pracovní dobou až do konce měsíce. V červnu ale má dojít na další uzavírku - podle dosavadních informací má totiž továrna ve druhém letošním kvartálu stát dlouhých osmnáct dnů.
V předchozích letech přitom Tesla nezastavila ani na jediný den, a to dokonce ani v době, kdy Číňané slavili Nový rok. Aktuálně tu nicméně máme již třetí odstávku během pouhých pěti měsíců, přičemž čtvrtá je na dohled. Ke všemu navíc dochází ve chvíli, kdy Model 3 startuje v Číně na pouhých 231 900 yuanech (cca 720 tisíc korun). Elektrický sedan je tak k mání levněji než u nás VW Golf 1,5 TSI se 150 koňmi. Přesto automobilka nedokáže rozprášit sklady, kde mají dál zůstávat desítky tisíc neprodaných vozů.
Otázkou nyní je, co bude dál. Lidí, kteří touží po elektromobilu, ovšem dosud si žádný takový nepořídili, je nutně omezené množství. Enormní zájem pak není spojen ani s ojetinami, u nichž lze očekávat degradaci baterií, a tedy ještě menší využitelnost než u nových aut. Velkorysé státní dotace navíc mizí rychleji než pára nad hrncem. I proto stále více tradičních výrobců začíná své předchozí plány korigovat. Díky spalovacím vozům v nabídce si to i mohou dovolit, Tesla žádnou alternativu nemá.



Pokud by automobilka dosáhla ve druhém kvartálu plné výrobní kapacity, poslala by na trh 264 tisíc aut. Tesla ale má využití jen pro 210 tisíc aut, navíc ji trápí starší skladové zásoby. Značka tak musí na 18 dní uzavřít klíčovou továrnu v Šanghaji. Foto: Tesla
The news from China is that production is indeed paused for a few days. This is because production at full capacity would result in 264K units being produced this quarter but they only need 210K.
— Troy Teslike (@TroyTeslike) April 30, 2023
Therefore, they need to pause it for 18 days in Q2. I expect another pause in June
Zdroj: Troy Teslike@Twitter
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Krize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 2 hodinamiNejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včeraToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.10. 07:08 - Brus
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus