Teslu stihly hned dva velké problémy, vyhlíží nejhorší kvartál za hodně dlouho

Zatímco ekonomické problémy a potíže spojené s omezením výroby stihnou všechny a na Tesle se projeví více jen kvůli její zranitelnosti, žaloba spojená s Autopilotem je specifická bolístka.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Teslu stihly hned dva velké problémy, vyhlíží nejhorší kvartál za hodně dlouho

20.3.2020 | Petr Prokopec

Teslu stihly hned dva velké problémy, vyhlíží nejhorší kvartál za hodně dlouho

/

Zatímco ekonomické problémy a potíže spojené s omezením výroby stihnou všechny a na Tesle se projeví více jen kvůli její zranitelnosti, žaloba spojená s Autopilotem je specifická bolístka.

Žádné změny klimatu, žádný Islámský stát, globální hrozbou číslo jedna se ze dne na den stal nový koronavirus, který má na kontě již přes deset tisíc obětí. Za jeho současné ohnisko je sice považována Evropa, ovšem i ve Spojených státech již počet nakažených rapidně stoupá. Amerika tak pozvolna začíná přijímat podobně drastická opatření jako starý kontinent, přičemž v čele průvodu kráčí Kalifornie. Tamní guvernér Gavin Newson včera jako první v zemi nařídil 40 milionům obyvatel tohoto státu, aby z domu vycházeli pouze v nejnutnějších případech.

Tento krok nemalou měrou zasáhne především Teslu, která se uzavření své továrny ve Fremontu bránila zuby nehty. Původně přitom měla oporu úřadů, které její podnikání považovaly za nezbytné. Tak tomu ale nyní již není, místo toho jediný podnik značky na výrobu aut v Americe pozastaví své montážní linky v pondělí 23. března. Povolena je pouze omezená produkce komponentů nezbytných k udržení provozu servisů, tím ale veškeré operace končí.

Aby toho nebylo málo, Tesla rovněž uzavírá svou továrnu v newyorském Buffalu, kde vyrábí solární panely. V činnosti tak zůstává pouze nevadská Gigafactory, kde se vyrábí baterie. Ty po dobu zhruba tří týdnů budou mířit pouze jedním jediným směrem, a sice do Šanghaje, neboť čínský podnik Tesly je od 10. února opětovně v provozu. A od pondělí tak bude jediným, jenž se značce postará o produktivitu, zrovna v Číně ale pro změnu není lehké cokoli prodat.

To logicky nenahrálo ceně akcií, třebaže zrovna v tuto chvíli trh zažívá nezměrný optimismus, který čas od času střídá výrazné poklesy. Včera po uzavření obchodování tak cena akcií Tesly klesla až na 388 dolarů (asi 9 800 Kč) a je velmi pravděpodobné, že přes dnešní výkyv opačným směrem půjde dále dolů. Automobilka vyhlíží nejhorší kvartál za hodně dlouho, výpadky na straně výroby i prodeje ji pošlou do miliardových ztrát. A další nový problém též nepomůže.

Na stole jsou totiž i závěry vyšetřovací komise NTSB (National Transportation Safety Board neboli Rada pro bezpečnost národní dopravy), která se zabývala incidentem z 1. března 2019. Toho dne za volantem Tesly Model zemřel padesátiletý Jeremy Banner.

Komise uvádí, že Banner necelých 10 sekund před nehodou aktivoval funkci Autopilot. Systém však nezaregistroval kamion, který mířil napříč rychlostní silnici Highway 441, po které se Tesla pohybovala. Nedošlo tedy ani na aktivaci autonomních brzd, ani na vydání jakéhokoliv varování. Místo toho Model 3 vlétl pod přívěs, který mu odpáral střechu, jež skončila takřka půl kilometru od nehody. Banner byl na místě mrtev.

Z vyšetřování vyplývá, že Tesla výrazným způsobem pochybila v rámci omezení používání systému Autopilot. Ten by mělo být možné aktivovat pouze na takových úsecích amerických silnic, na kterých nedochází na křížení s vedlejšími vozovkami. Na zmiňované Highway 441 se však v rámci osmikilometrového úseku, kde k nehodě došlo, nachází hned 34 křižovatek s vedlejšími cestami.

Mimo to musela Tesla vyšetřovatelům potvrdit, že systém Autopilot není navržen tak, aby monitoroval dopravní prostředky jedoucí napříč, stejně jako nezvládá zabránit nehodám ve vyšších rychlostech (Banner jen v době incidentu 111 km/h). Kromě toho řidiče nevaroval, neboť necelých osm sekund je prý příliš krátká doba na to, aby systém vůbec zaznamenal, že řidič nemá ruce na volantu.

Suma sumárum zde tak máme fatální selhání technologie, která měla být lepší než člověk. Nicméně jak se nyní ukazuje, realitou je pravý opak, neboť se dá předpokládat, že většina lidí by při zachování pozornosti dokázala na onen kamion včas zareagovat. Pročež je jedinou polehčující okolností pro Teslu ta skutečnost, že řidič tahače měl zdravotní problémy.

Bannerova rodina proto nyní žaluje jak řidiče, tak i firmu FirstFleet a k soudu má zamířit i Tesla- závěry komise NTSB se zdají být dostatečně průkazným materiálem. Není tedy divu, že akcie kalifornské automobilky letěly včera večer dolů, i když relativně optimistický byl trh i tehdy. I Muskovo bagatelizování vážnosti koronaviru nakonec ukazuje, že o bezpečnost Tesle skutečně nejde v první řadě, jak automobilka ráda prohlašuje.


Teslu stihly hned dva velké problémy, vyhlíží nejhorší kvartál za hodně dlouho - 1 - Tesla Model 3 nehoda 2019 Autopilot 01Teslu stihly hned dva velké problémy, vyhlíží nejhorší kvartál za hodně dlouho - 2 - Tesla Model 3 nehoda 2019 Autopilot 02
V březnu 2019 přehlédl systém Autopilot napříč jedoucí kamión...

Teslu stihly hned dva velké problémy, vyhlíží nejhorší kvartál za hodně dlouho - 3 - Tesla Model 3 nehoda 2019 Autopilot 03
...což vyústilo ve smrt Jeremyho Bannera, majitele Tesly Model 3

Teslu stihly hned dva velké problémy, vyhlíží nejhorší kvartál za hodně dlouho - 4 - Tesla Cybertruck ukazka pred premierou 09
Víře v budoucnost Tesly to nepřispívá, stejně jako nutnost zavřít dvě její továrny v USA, a to přes táhlý odpor samotné firmy

Zdroje: Tesla, Autoblog

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše