Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
GM ukázal první interiér bez volantu. Jeho pojetí není budoucnost, je to nesmysl
13.1.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Koncern GM ohromil svět autem, které má být jízdy bez řidiče schopné až do té míry, že nemá ani volant a pedály. Podobný vůz ale takto uvnitř nikdy vypadat nebude.
V posledních letech není v automobilovém světě skloňovanějších témat, než jsou elektromobily a autonomní řízení. O obojím se hovoří jako o blízké budoucnosti, která změní svět k nepoznání. Neříkáme, že to nemohou být přínosné věci a už vůbec nenaznačujeme, že jednou automobilový svět skutečně neovládnou. Máme ale značné pochybnosti o tom, zda automobilkami naznačované termíny mají cokoli společného s realitou.
O budoucnosti elektrických aut jsme se detailně zmiňovali docela nedávno a o úskalích autonomního řízení dokonce před pár hodinami. Ani dvě z největších automobilek světa, Toyota a Hyundai, dnes už nevěří tomu, že by cokoli blízkého plnohodnotnému autopilotu bylo možné dostat na silnice během následujících deseti let. A tím nenaznačují, že za jedenáct už to bude - říkají tím, že nemají ponětí, kdy by se podobný systém mohlo podařit vyvinout do podoby, ve které by jej mohli používat zákazníci.
Za této mlhavé situace vstupuje do hry koncern General Motors a jím dříve převzatá firma Cruise Automation, které mají na autosalonu v Detroitu představit elektrický model Bolt schopný plně autonomní jízdy. Proč ne, něco takového už jsme viděli mnohokrát, včetně vnějšího „nastrojení” připomínajícího cosi mezi Predátorem a Číslem 5. GM se ale pokusil ohromit (a do značné míry uspěl) něčím úplně jiným - interiérem kompletně zbaveným volantu či pedálů.
Ano, tohle auto má prostě jezdit samo a to až do té míry, že jej řídit nejen nebude třeba, nebude to ani reálně možné - nebude čím. GM navíc dodává, že nejde o koncept, ale auto, které - pakliže dostane souhlas úřadů - vyšle do provozu jako plně funkční, třebaže zákazníkům ho zatím neprodá. Svět pak užasle hledí na to, co jej čeká v interiérech aut už za pár let...
Houby s octem, chce se dodat. Bez ohledu na to, zda a případně kdy plně autonomní vozy dorazí, je jasné, že jejich interiéry takto vypadat nebudou. Ani omylem, ani tou nejnepravděpodobnější náhodou. Co vnitřky aut skutečně čeká - a může to být už v dohledné době - jsou interiéry s ještě vícero displeji, ten hlavní se nejspíše bude táhnout přes celou palubní desku. Je to logické - řidič bude mít stále méně věcí na práci, takže před sebou nutně nebude muset mít rychloměr a navigaci nebo cokoli podobného, může se při byť částečném převzetí kontroly nad vozem samotným autem koukat skoro na cokoli. A spolujezdec bude chtít mít „svůj” displej, na kterém bude sledovat cokoli od zpráv po filmy.
Tímto směrem může vývoj postupovat i dále, interiér může být pomalu jeden velký dotykový displej. Kdo ví, jisté ale už dnes je, že volant z něj zmizí jako úplně poslední. I kdyby se automobilkám nakrásně podařilo dostat v roce 2030 do prodeje modely s plně autonomním řízení, volant v nějaké podobě stejně mít budou - systémy mohou selhat, na něco nemusí stačit a proč brát člověku možnost „odřídit” zbytek cesty?
V momentě, kdy by volant z auta zcela zmizel, pak interiér zaručeně nebude vypadat tak, že před řidičem nebude nic krom výdechu ventilace, před spolujezdcem to samé a uprostřed se budou dělit o jakýsi miniaturní infotainment. Co jinak budou dělat, dívat se na cestu, jak auto krásně řídí? Nebo si povídat hledíc vstříc novým dobrodružstvím? Stěží - buď si budou dělat něco svého, nebo se otočí ke zbytku posádky a budou hrát třeba canastu.
Pokud dnes GM prezentuje jako interiér autonomního vozu blízké budoucnosti, nešokuje svou pokrokovostí, ale zoufalým nedostatkem kreativity. Vnitřky autonomních vozů budou vypadat úplně jinak než dnes a leccos si lze alespoň představovat. GM to ani nezkouší a tak Američanům vzkazujeme jediné: Že půjde o auta jednoduše zbavená volantu a jinak skoro stejná jako dnes, je naprostý nesmysl...





GM ohromil svět interiérem Boltu bez volantu a pedálů. Pokud ale někdy bude v prodeji auto bez dnes klíčových ovladačů, jeho interiér takto vypadat nebude ani náhodou
Autonomní Chevrolet Bolt od Cruise Auotmation zvenčí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- IRRC pokračoval ve finské Imatře včera 10:00
- Senna Agius: další hvězda MotoGP z Austrálie? 5.7.2025
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat 4.7.2025
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 4.7.2025
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
Nejčtenější články
Návrat uměle zaříznutých osmiválců ukazuje sílu trhu, auta jimi vybavená dostanou nový znak jako symbol vzdoru
7.6.2025Šéf čínského gigantu říká, že tamní „elektrická revoluce” je nafouknutá bublina. Automobilky bez marží žijí na hranici krachu jen díky státu
7.6.2025Zájem Američanů o elektrická auta spadl nejníž za mnoho let, prodeje elektrických Fordů a Kií klesly až o 98 procent
8.6.2025Nová elektrická platforma VW od začátku počítá s tím, že může použít i spalovací motor
8.6.2025K mání je dokonalý symbol německé automobilové nestřídmosti 80. a 90. let, bizár v každém směru je dnes vzácností skoro za milion
8.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva