Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla zlevnila svůj největší propadák až o 916 tisíc Kč, dřívější kupce přivádí k šílenství
4.9.2023 | Petr Prokopec
Noví zájemci jsou jistě rádi, dnešní koupí stále stejného vozu ušetří snadno i na celé další auto. Pro dřívější kupce jde ale o ohromnou ránu do jejich financí a zaujme i motivace Tesly. Ačkoli Elon Musk dříve volal po zrušení dotací, dnes auta takto zlevňuje právě kvůli nim.
Nebude to dnes poprvé, kdy zmíníme stáří Tesel Model S a X. Elektrický sedan dorazil na trh již v roce 2012, premiéra odvozeného SUV se odehrála o tři léta později. Americká automobilka sice od té doby přišla s několika dílčími modernizacemi, morální stáří ale autům nikdo nesebere. Nadšení první kupci si je dokola pořizovat nebudou a pro řadu ostatních zájemců nejsou tyto vozy zajímavé už proto.
Jejich prodeje tak soustavně klesají a dnes již v rámci celkového odbytu Tesly nic podstatného neznamenají. Bavíme se o jednotkách procent veškerých prodejů za Modely S i X dohromady, kdy ten druhý jmenovaný platí za největší propadák značky - třeba v Evropě si jej letos koupilo jen 2 789 lidí. Oslovit už zkrátka moc nemá čím.
Situace v USA není o moc lepší. Dříve tam značka na oba vozy lákala i s pomocí dotací skrze tzv. federální kredit, který byl původně svázán pouze s prvními 200 tisíci prodaných aut. Jakmile tedy nějaký výrobce danou kvótu překročil, již na další peníze kapes daňových poplatníků neměl nárok. Tesla se přes tuto laťku dostala už v roce 2018, Elon Musk pak v roce 2021 dokonce volal po tom, aby vláda dotace zcela zrušila. Dnes se na věc očividně dívá docela jinak.
S příchodem letošního prvního kvartálu se totiž prodeje Modelů S a X propadly na 18měsíční minimum. Jejich výroba naopak vzrostla, a tak Tesle končí stále více neprodaných vozů na skladě. A protože nemá dealery, nechtěná auta zatěžují přímo automobilku. Musk proto zavelel ke slevové jízdě na horské dráze, která má pozoruhodný konec - opětovné vyhovění novým dotačním schématům, která už nejsou spojena s maximálním počtem prodaných aut. To ve výsledku znamená opravdu extrémní snížení cen.
Na počátku letošního roku totiž Model S startoval na 104 990 dolarech (cca 2 343 000 Kč), aktuálně je však k mání od 74 990 USD (cca 1 673 000 Kč), tedy o 30 tisíc dolarů levněji (asi 670 tisíc Kč). Sleva je to pořádná, ještě větší je však v případě onoho nejméně chtěného Modelu X, jehož cena klesla ze 120 990 na 79 990 USD (z cca 2 700 000 na 1 784 000 Kč). To představuje slevu 916 tisíc Kč, kvůli které dosavadní majitelé na fórech doslova zuří, zůstatková hodnota jejich aut klesla během pár měsíců ještě o větší sumu.
Proč Tesla takto riskuje? Jak jsme již naznačili, díky takřka milionovému pádu je elektrické SUV aktuálně znovu k mání i s onou americkou dotací, která může jeho cenu (stejně jako Modelu S) snížit o dalších 7 500 USD (cca 167 400 Kč). To by zájem pochopitelně nakopnout mohlo, je ale otázkou, zda více neztratí iritováním dosavadní klientely. Takové otázky si ale americká automobilka zjevně neklade.



Model X v USA nově startuje na 1 784 000 Kč, tedy pomalu o milion korun níže než na počátku letošního roku. Automobilka přitom oba své nejstarší vozu zlevnila v sedmi krocích, během nichž se klesalo nejčastěji o 111, občas však až o 245 tisíc korun. Že to současné majitele vozu netěší, nemusíme dodávat. Foto: Tesla
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 5 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Klasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 3 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 4 hodinamiSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 5 hodinamiMax Verstappen potají otestoval závodní Ferrari. Prasklo to, i když si kvůli tomu dokonce změnil jméno
před 6 hodinamiDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva