Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Totální elektrický propadák Hondy je oficiálně mrtvý. Nekupoval ho skoro nikdo, v Česku šlo za čtyři roky o 13 lidí
13.12.2023 | Petr Prokopec
Nikdo není neomylný a automobilky nejsou výjimkou, každý občas šlápne vedle. Kdyby si ale Honda aspoň nasypala popel na hlavu... Ne, ona říká, že auto sice končí, ke značce ale mělo přivábit „mnoho nových zákazníků”. V ČR jich bylo všehovšudy 13, gratulujeme.
Honda e se do automobilové historie zapíše jako jeden z největších prodejních propadáků dějin. A oprávněně. Nikdy jsme nepochopili, jak mohlo vedení japonské značky tento 3 894 milimetrů dlouhý elektromobil schválit pro výrobu. Již při pohledu na papír s některými technickými daty totiž muselo být každému jasné, že po něčem takovém zatouží jen ti nejvěrnější a nejmovitější fanoušci automobilky. Realita ale nakonec byla ještě tragičtější. Pouhé tři roky po zahájení prodeje tak přichází oficiální potvrzení jeho předčasného konce.
O něčem takovém se spekulovalo již delší dobu, teprve nyní Honda vše oficiálně potvrdila tiskovou zprávou. V té zmiňuje, že evropská klientela už má šanci sáhnout jen po skladových vozech. Podobná situace zjevně panuje v Japonsku, kde zjevně dochází na vyřízení posledních objednávek. V lednu příštího roku se ovšem montážní linky definitivně zastaví, následně bude též možné sáhnout jen po tom, co dealerům překáží na skladech či parkovištích.
Rozhodnutí značky rozhodně není překvapivé, spíše se divíme, že s ním otálela tak dlouho. Když Honda v roce 2020 malý elektromobil s velkou pompou uváděla na evropský trh, zmiňovala, že jen v rámci starého kontinentu očekává zhruba deset tisíc prodaných vozů ročně. Jenže nakonec se první rok prodalo jen 4 078 kusů, druhý pak 3 436 a loni už jen 2 110. Po prezentaci prototypu v roce 2019 přitom značka uváděla, že závazný zájem vyjádřilo 22 tisíc lidí.
V té době nicméně nebyly známy jak kompletní parametry, tak zejména cena. Ve všech ohledech Honda mířila zcela mimo terč, neboť její malý elektromobil lze s ohledem na čtyři sedadla a zavazadelník o kapacitě jen 171 litrů jen stěží považovat za rodinný vůz. Spíše tu máme stylovou nákupní tašku do města. Takovému pojetí ovšem zdaleka neodpovídala cena, základ se 136 koňmi totiž stál 899 900 Kč, vrchol se 154 koňmi pak dokonce 976 900 Kč.
Za necelý milion korun jste přitom kromě synchronního elektromotoru roztáčejícího zadní kola dostali také paket baterií o kapacitě 35,5 kWh, jenž stačil pouze na 220 normovaných kilometrů. Úchvatný pak nebyl ani maximální dobíjecí výkon 100 kW, kromě přitažlivého retro designu tak Honda e skutečně neměla co nabídnout. Automobilka se nicméně s vozem snaží rozloučit v přívětivém duchu a dodává, že k ní „přivábil mnoho nových zákazníků“. V tomto kontextu můžeme posloužit českým prodeji - tady si „éčko“ našlo za roky 2020, 2021, 2022 a 2023 přesně 13 kupců, letos to byl jeden člověk. A kolik z nich byli asi noví zákazníci?
Na slůvko „mnoho“ máme zjevně jiný pohled než Japonci, kteří ostatně v zájmu dalece zaostali za Evropou. V zemi vycházejícího slunce se totiž v roce 2020 prodalo jen 427 aut, aby následně registrace lehce vzrostly na 721 kusů, než loni znovu poklesly na 371 vozů. Honda e tedy vážně nikomu chybět nebude, přičemž nahrazena již byla 4,3metrovým SUV e:NY1, jenž nabízí 412 kilometrů dojezdu za zhruba 1,4 milionu korun. I to se letos v Česku mimochodem prodalo v jednom provedení, v celé Evropě jde o 828 aut.



Až budete jednou v automobilové encyklopedii hledat definici slov „totální propadák“, bude u toho skoro jistě fotka Hondy e. Ta sice vypadá zajímavě, ovšem to je její jediný klad. Jinak ovšem selhává ve všem, a právě proto předčasně končí. Foto: Honda
Zdroje: Honda, JATO Dynamics, SDA
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
23.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Krádež dílů Ducati MotoGP a WorldSBK: zatčen bývalý zaměstnanec včera 12:00
- Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: dárek k padesátinám 24.12.2025
- Návrat po 78 dnech 23.12.2025
- Největší talent superbiků 23.12.2025
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
Nejnovější články
Rychlostně neomezené dálnice se objeví v dalším státě, ruší limity po vzoru německých Autobahnů
včera
Nový Renault Clio v hávu legendy 90. let vypadá zatraceně dobře, takové auto by najednou chtěl každý
včera
Také nejnáročnější okruh světa si na Vánoce připravil dárek, oznámil nové ceny za vjezd pro rok 2026
včera
Nový Ford Mondeo dál potají žije svůj druhý život. Ukázal se v novém a vypadá ještě líp, při jeho cenách máme co závidět
včera
Nejrychlejší zahrádkářské auto světa se prodalo za 16,6 milionu Kč. Tolik se dnes platí za možnost vozit sazenice rychleji než 300 km/h
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.26. 01:21 - Zajda
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
- Rychlodotazy 12.23. 18:12 - audis
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 16:39 - pavproch
