Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota Mirai detailně, 155 vodíkových koní znamená stovku za 9 sekund
17.12.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ videa) V příštím roce začne nový sedan s palivovými články brázdit silnice se zákazníky. Mezi pomalé vozy nepatří, jen čerpací stanice budou chybět.
Japonská automobilka přesně před měsícem odhalila sedan Mirai, dlouho očekávaný model poháněný vodíkovými palivovými články, který má znamenat budoucnost automobilového průmyslu, na což odkazuje přímo svým názvem (Mirai = Budoucnost). Hovořili jsme o něm už několikrát, přičemž jsme se soustředili na jeho „rentabilitu“. Tohle nebude výhodný vůz (za 1 150 000 Kč bez dotací) na povzbuzení ziskovosti, automobilka má na každém vyrobeném voze tratit až 2,75 milionu korun a to ještě za předpokladu, že prodá alespoň tolik kusů, kolik očekává. V opačném případě ztráty dosáhnou vyšší sumy. Vývoj revoluční techniky se zkrátka musí zaplatit i s takovou daní, vynaložené úsilí se pak může vyplatit v budoucnu.
Co se týče pohonného ústrojí, ledacos bylo naznačeno, třebaže zpráva o tom, že voda vycházející z výfuku je pitná, byla spíše zpestřením než užitečností. Z tohoto důvodu se k sedanu s palivovými články a nádržemi na vodík ještě jednou vracíme, a sice s podrobnější technickou rozborkou FCV (Fuel Cell Vehicle), která přichází spolu s novými klipy vypuštěnými Toyotou. Zatímco některé snímky jsou trochu jako kázání, ostatní přinášejí do systému vodíkových palivových článků TFCS (Toyota Fuel Cell System) vozu přece jen více světla.
V soustavě palivových článků uložených uprostřed u podlahy narážejí molekuly vodíku z vysokotlakých nádrží na anodu, kde jsou z nich uvolněny elektrony a tím vzniká elektrický proud pro pohon elektromotoru. Při tomto procesu z vznikají vodíkové ionty, které se následně na katodě smísí s částicemi O2, které si soustava bere z nasávaného vzduchu. Tím vzniká vodní pára a z výfuku tak vychází pouze voda.
Maximální výkon palivového článku dosahuje 114 kW a Toyota se chlubí, že u něj dosáhla rekordní výkonnové hustoty (poměru produkované energie a objemu článku) 3,1 kW/l. Vůz je díky tomu schopen zrychlit z klidu na stokilometrovou rychlost za devět sekund, přičemž akceleraci ze 48 km/h (30 mph) na 80 km/h (50 mph) zvládá za 3,6 sekundy. Kromě zmíněného vůz disponuje také generátorem, který se stará o rekuperaci energie, stejně jako v hybridním modelu Prius.
Stejně jako při tankování benzinu, zabere plné dotankování vodíkových nádrží (s tlakem 10 MPa) zhruba tři minuty a vůz je schopen na ně následně urazit teoreticky až 483 kilometrů. Není přitom žádný problém se studenými starty, neboť soustava funguje až v minus 30 stupních celsia. Kromě výkonostních a dojezdových specifikací Toyota ukázala také detaily interiéru, který disponuje kapacitním dotykovým displejem pro nastavování klimatizace a dále dvojicí 4,2palcových displejů pro obsluhu a monitorování pohonné soustavy. Kromě plynulé jízdy a vysoké agility v zatáčkách, kterou by mělo určovat nízké těžiště, potěší posádku také akustická skla snižující hluk a zavazadelník s objemem 361 litrů.
Do prodeje se tento vůz má dostat v nadcházejícím roce a jediné, co by ho nakonec mohlo zastavit, je nízká sít čerpacích stanic s vodíkem, které jsou na řadě míst teprve projektem, nikoliv hotovou věcí. V tomto ohledu je infrastruktura pro potřebnou mobilitu v ještě dost tristním stavu, a tak těžko říct, kdo bude mít o takový vůz zájem. Na zbytek se už můžete podívat sami.
Vysvětlení funkcí soustavy TFCS
Jízda a komfort na palubě
Představení Miraie jinak












Toyota Mirai FCV není moc hezká a ani zisková. Přesto v ní Japonci vidí budoucnost automobilových pohonů bez fosilních paliv
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 5 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 10 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejčtenější články
Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025Reakce Ferrari na Trumpova cla jasně potvrzuje, že má problémy s prodejem některých modelů
30.3.2025Chevrolet zkouší zabránit kupčení s jeho nejlepšími sporťáky, zvolil velmi kontroverzní metodu
30.3.2025Data servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla
30.3.2025Majitele luxusních elektrických aut drtí drastická ztráta hodnoty, na těchto přišli o miliony za pár let
30.3.2025
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha