Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota našla cestu, jak přes odpor dostat do prodeje elektromobily levněji než konkurence
11.5.2021 | Petr Prokopec
Japonci pro bateriové elektromobily diplomaticky řečeno nehoří, nechtějí se ale za každou cenu držet jen svých vlastních receptů. A tak i tyto vozy nabídnou, ovšem tak, aby je nestály příliš.
Vůbec první generaci Toyoty Prius nám japonská automobilka představila již v roce 1997. Od té doby prodala miliony exemplářů a v rámci hybridizace je považována za světového lídra. Kromě toho se značka velkou měrou věnuje také vodíkovým technologiím, jenž nabízí pod kapotou modelu Mirai. Na poli ryze elektrickém nicméně Toyota dosud nezanechala žádný podstatný otisk, což není náhoda.
Zejména šéf automobilky Akio Toyoda už mnohokrát dokázal, že si na rozdíl od ostatních vidí na špičku nosu, pro elektrická auta nehoří a zákazy konvenčních vozů odmítá. Je si zkrátka vědom toho, že přirozený zájem o elektrické vozy je minimální a jejich ekologický přínos sporný. Přesto většina automobilek do elektrického vlaku nastoupila, jakkoliv cena vstupenky vychází řádově na mnoho miliard. Důvodem jsou pochopitelně přísnější emisní limity, které bez alternativního pohonu prakticky nelze splnit a pokuty jsou ještě dražší.
Toyota právě díky hybridizaci k podobným ústupkům sklouzávat nemusí. Nicméně i přesto Japonci již čekají na nejbližší zastávce, aby do onoho elektrického vlaku mohli rovněž nastoupit. Značka totiž nechce nic riskovat a do budoucna chce mít v rukou veškeré trumfy. V chystaném portfoliu by si tak za pár let měl vybrat naprosto každý, po čemž jeho srdce touží - k mání totiž budou hybridy, elektromobily i auta s vodíkovým nebo spalovacím ústrojím.
Tak široké nabídce se bude moci postavit víceméně jen Hyundai a BMW, které rovněž investují do vodíkové technologie. Nicméně ve srovnání s korejskou resp. německou značkou čekají tu japonskou menší výdaje, a to právě v souvislosti s elektromobilitou. Toyota se totiž při vývoji spojila se svým dlouholetým partnerem, tedy se Subaru. Společně pak oba výrobci přišli s modulární platformou e-TNGA, jejíž největší výhodou je značná variabilita.
Nová architektura totiž umožňuje zástavbu pohonu předních, zadních či všech čtyř kol, a to díky možnosti usadit elektromotory na přední či zadní nápravu. Zároveň se počítá s využitím baterií různých kapacit, stejně jako lze dle konkrétních potřeb adaptovat i délku vozů. Toyota přitom počítá s tím, že na platformě postaví hned šest aut, z nichž na středně velkém SUV pracuje právě se Subaru. U nejmenšího SUV bylo ale za partnera zvoleno Suzuki.
Toyota tedy do boje nehodlá jít osamocena, což jde dle produktového a marketingového šéfa značky jediná správná cesta. „Z čistě strategické perspektivy žijeme ve světě, kde je již z podstaty špatné kráčet při vývoji osamoceně. Podstatné jsou objemy, koneckonců na trhu nejsme sami. Můžeme sice vše vyvinout sami, ovšem výhoda spojenectví je zjevná,“ uvedl Andrea Carlucci s tím, že pro Subaru hrály hlavně zkušenosti s pohonem 4x4. Toyota tak má v rukou další trumf, který může konkurenci udělat těžké spaní. Ostatně už teď je pro kohokoli nedostižná, i VW boj s ní oficiálně vzdal.


Toyota ve spolupráci se Subaru vyvinula platformu e-TNGA určenou elektromobilům. Postavit na ni hodlá hned šest modelů a to, co ostatní, nabídnout levněji. Foto: Toyota
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
před 3 hodinami
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aldeguer potrestán - z P3 na P7! včera 12:30
- Vítězem SprintRace Pecco Bagnaia včera 10:23
- PP pro Holgada, 15. Salač včera 09:50
- David Almansa si vyjel PP v Sepangu včera 09:00
- Třetí PP v řadě získal Bagnaia včera 07:00
Nejnovější články
Prezident GM lituje brzkého konce spalovací vlajkové lodi firmy, nemá pro ni rozumnou náhradu
před 47 minutami
Muž se zbavuje brutálního „Bugatti pro chudé” po najetí pouhých 64 km. Říká, že ho prostě nezvládá
před 2 hodinami
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
před 3 hodinami
Smáli se mu jako jednomu z nejošklivějších aut posledních let, teď se po šestinásobném zvýšení výroby znovu vrací do prodeje
včera
Číňané se spalovacími motory nekončí. Vyvinuli nové jednotky s 48procentní termální účinností, mají až 380 koní a 4litrovou spotřebu
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 06:39 - řidičBOB
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
- Politický koutek 10.25. 16:09 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.25. 09:25 - Snowman000
- Policejní kontroly a měření 10.24. 09:17 - řidičBOB
- pavprochovo brečítko 10.23. 18:55 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.23. 10:42 - řidičBOB
