Třetina výroby aut Toyoty pro celý svět stojí, požár české fabriky ale hlavním důvodem není

Český požár odstavil podnik v Kolíně, kde se též vyrábí Toyoty pro celý svět, na továrny v Japonsku ale vliv nemá. Zdálo se, že za jejich uzavřením stojí útok hackerů, nakonec jde ale podle automobilky o softwarové selhání.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Třetina výroby aut Toyoty pro celý svět stojí, požár české fabriky ale hlavním důvodem není

30.8.2023 | Petr Prokopec

Třetina výroby aut Toyoty pro celý svět stojí, požár české fabriky ale hlavním důvodem není

/

Foto: Toyota

Český požár odstavil podnik v Kolíně, kde se též vyrábí Toyoty pro celý svět, na továrny v Japonsku ale vliv nemá. Zdálo se, že za jejich uzavřením stojí útok hackerů, nakonec jde ale podle automobilky o softwarové selhání.

Když jsem se tento týden vracel z chaty, nemohl jsem se vyhnout pohledu na shořelou halu společnosti Novares u Žebráku. Jakkoli jsou úklidové práce v plném proudu a je možné, že během pár měsíců zde již bude výroba plastových komponentů pro různé automobilky opět fungovat, minimálně v případě kolínské Toyoty je pro tuto chvíli třeba počítat s omezením výroby. Pokud tedy máte zájem o Yaris či Aygo X, skladové zásoby se mohou krátit.

Neštěstí se přitom zjevně rozhodlo, že po zádech Toyoty se mu šlape daleko lépe než po horách, zvláště v aktuálním deštivém počasí. Japonská automobilka totiž oznámila, že musela zastavit výrobu v dalších 14 továrnách. Jelikož se všechny nacházejí v zemi vycházejícího slunce, je očividné, že důvodem není onen ničivý požár. Místo toho mělo dojít na selhání počítačového systému. Značka se pak sice původně domnívala, že jde o útok hackerů, nakonec by ale problém měl být v softwarové chybě, která nevznikla dílem zlého úmyslu.

Tato chyba nicméně byla zásadní, neboť automobilce zabránila v objednávání nových komponentů. Toyota přitom zůstává u metody just-in-time, díky které ve vlastních skladech drží jen minimum dílů, a ve velkém spoléhá na subdodavatele. Havárie jaderné elektrárny ve Fukušimě sice automobilku přiměla k navýšení skladových zásob, ty však zůstávají právě u dodavatelských firem. Odstávka tak nejspíše nebude tak dlouhá jako v českém Kolíně, Toyotu však zasáhne více.

V oněch 14 továrnách se totiž vyrábí většina z třetiny globální produkce značky, která v tuto chvíli stojí. Japonci přitom každý týden po celém světě vyrobí přes 200 tisíc nových aut týdně, jediný den odstávky tak jejich produkci sníží o zhruba 10 000 vozů. Pro srovnání - to je celoroční výrobní strop Ferrari, opravdu tedy nejde o banalitu. Toyotu navíc stávka počítačů zastavila v nemalém rozletu, za první letošní půlrok totiž značka vyrobila o 29 procent víc aut než loni.

Zajímavé je, že podobná odstávka stejně velkého rozsahu přišla i loni, nikoli však kvůli nedostatku čipů. Tenkrát byl skutečně důvodem útok hackerů, jenž vyřadil síť na straně dodavatelů. Toyota následně musela přijít s náhradní, která umožnila obnovení výroby. I přes tento lapsus se přitom značce loni povedlo prodat 10,48 milionu nových aut, což bez problémů stačilo na setrvání na automobilovém trůnu. Zda tomu stejně bude i po letošním Silvestru, je nyní ve hvězdách.


Třetina výroby aut Toyoty pro celý svět stojí, požár české fabriky ale hlavním důvodem není - 1 - Toyota uzavirka tovaren 2021 ilustracni foto 01Třetina výroby aut Toyoty pro celý svět stojí, požár české fabriky ale hlavním důvodem není - 2 - Toyota uzavirka tovaren 2021 ilustracni foto 02Třetina výroby aut Toyoty pro celý svět stojí, požár české fabriky ale hlavním důvodem není - 3 - Toyota vyroba spalovacich motoru ilustracni foto 01Třetina výroby aut Toyoty pro celý svět stojí, požár české fabriky ale hlavním důvodem není - 4 - Toyota vyroba spalovacich motoru ilustracni foto 02
Aktuálně již nestojí pouze kolínská továrna Toyoty, zastaven musel být i provoz ve 14 podnicích v Japonsku. Důvodem je selhání softwaru, který zajišťoval objednávání dílů od subdodavatelů. Foto: Toyota

Zdroj: [https://www.bbc.co.uk/news/business-66643936 BBC], Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše