Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Třetina výroby aut Toyoty pro celý svět stojí, požár české fabriky ale hlavním důvodem není
30.8.2023 | Petr Prokopec
Český požár odstavil podnik v Kolíně, kde se též vyrábí Toyoty pro celý svět, na továrny v Japonsku ale vliv nemá. Zdálo se, že za jejich uzavřením stojí útok hackerů, nakonec jde ale podle automobilky o softwarové selhání.
Když jsem se tento týden vracel z chaty, nemohl jsem se vyhnout pohledu na shořelou halu společnosti Novares u Žebráku. Jakkoli jsou úklidové práce v plném proudu a je možné, že během pár měsíců zde již bude výroba plastových komponentů pro různé automobilky opět fungovat, minimálně v případě kolínské Toyoty je pro tuto chvíli třeba počítat s omezením výroby. Pokud tedy máte zájem o Yaris či Aygo X, skladové zásoby se mohou krátit.
Neštěstí se přitom zjevně rozhodlo, že po zádech Toyoty se mu šlape daleko lépe než po horách, zvláště v aktuálním deštivém počasí. Japonská automobilka totiž oznámila, že musela zastavit výrobu v dalších 14 továrnách. Jelikož se všechny nacházejí v zemi vycházejícího slunce, je očividné, že důvodem není onen ničivý požár. Místo toho mělo dojít na selhání počítačového systému. Značka se pak sice původně domnívala, že jde o útok hackerů, nakonec by ale problém měl být v softwarové chybě, která nevznikla dílem zlého úmyslu.
Tato chyba nicméně byla zásadní, neboť automobilce zabránila v objednávání nových komponentů. Toyota přitom zůstává u metody just-in-time, díky které ve vlastních skladech drží jen minimum dílů, a ve velkém spoléhá na subdodavatele. Havárie jaderné elektrárny ve Fukušimě sice automobilku přiměla k navýšení skladových zásob, ty však zůstávají právě u dodavatelských firem. Odstávka tak nejspíše nebude tak dlouhá jako v českém Kolíně, Toyotu však zasáhne více.
V oněch 14 továrnách se totiž vyrábí většina z třetiny globální produkce značky, která v tuto chvíli stojí. Japonci přitom každý týden po celém světě vyrobí přes 200 tisíc nových aut týdně, jediný den odstávky tak jejich produkci sníží o zhruba 10 000 vozů. Pro srovnání - to je celoroční výrobní strop Ferrari, opravdu tedy nejde o banalitu. Toyotu navíc stávka počítačů zastavila v nemalém rozletu, za první letošní půlrok totiž značka vyrobila o 29 procent víc aut než loni.
Zajímavé je, že podobná odstávka stejně velkého rozsahu přišla i loni, nikoli však kvůli nedostatku čipů. Tenkrát byl skutečně důvodem útok hackerů, jenž vyřadil síť na straně dodavatelů. Toyota následně musela přijít s náhradní, která umožnila obnovení výroby. I přes tento lapsus se přitom značce loni povedlo prodat 10,48 milionu nových aut, což bez problémů stačilo na setrvání na automobilovém trůnu. Zda tomu stejně bude i po letošním Silvestru, je nyní ve hvězdách.




Aktuálně již nestojí pouze kolínská továrna Toyoty, zastaven musel být i provoz ve 14 podnicích v Japonsku. Důvodem je selhání softwaru, který zajišťoval objednávání dílů od subdodavatelů. Foto: Toyota
Zdroj: [https://www.bbc.co.uk/news/business-66643936 BBC], Reuters
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 11 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
