Třetina výroby aut Toyoty pro celý svět stojí, požár české fabriky ale hlavním důvodem není

Český požár odstavil podnik v Kolíně, kde se též vyrábí Toyoty pro celý svět, na továrny v Japonsku ale vliv nemá. Zdálo se, že za jejich uzavřením stojí útok hackerů, nakonec jde ale podle automobilky o softwarové selhání.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Třetina výroby aut Toyoty pro celý svět stojí, požár české fabriky ale hlavním důvodem není

30.8.2023 | Petr Prokopec

Třetina výroby aut Toyoty pro celý svět stojí, požár české fabriky ale hlavním důvodem není

/

Foto: Toyota

Český požár odstavil podnik v Kolíně, kde se též vyrábí Toyoty pro celý svět, na továrny v Japonsku ale vliv nemá. Zdálo se, že za jejich uzavřením stojí útok hackerů, nakonec jde ale podle automobilky o softwarové selhání.

Když jsem se tento týden vracel z chaty, nemohl jsem se vyhnout pohledu na shořelou halu společnosti Novares u Žebráku. Jakkoli jsou úklidové práce v plném proudu a je možné, že během pár měsíců zde již bude výroba plastových komponentů pro různé automobilky opět fungovat, minimálně v případě kolínské Toyoty je pro tuto chvíli třeba počítat s omezením výroby. Pokud tedy máte zájem o Yaris či Aygo X, skladové zásoby se mohou krátit.

Neštěstí se přitom zjevně rozhodlo, že po zádech Toyoty se mu šlape daleko lépe než po horách, zvláště v aktuálním deštivém počasí. Japonská automobilka totiž oznámila, že musela zastavit výrobu v dalších 14 továrnách. Jelikož se všechny nacházejí v zemi vycházejícího slunce, je očividné, že důvodem není onen ničivý požár. Místo toho mělo dojít na selhání počítačového systému. Značka se pak sice původně domnívala, že jde o útok hackerů, nakonec by ale problém měl být v softwarové chybě, která nevznikla dílem zlého úmyslu.

Tato chyba nicméně byla zásadní, neboť automobilce zabránila v objednávání nových komponentů. Toyota přitom zůstává u metody just-in-time, díky které ve vlastních skladech drží jen minimum dílů, a ve velkém spoléhá na subdodavatele. Havárie jaderné elektrárny ve Fukušimě sice automobilku přiměla k navýšení skladových zásob, ty však zůstávají právě u dodavatelských firem. Odstávka tak nejspíše nebude tak dlouhá jako v českém Kolíně, Toyotu však zasáhne více.

V oněch 14 továrnách se totiž vyrábí většina z třetiny globální produkce značky, která v tuto chvíli stojí. Japonci přitom každý týden po celém světě vyrobí přes 200 tisíc nových aut týdně, jediný den odstávky tak jejich produkci sníží o zhruba 10 000 vozů. Pro srovnání - to je celoroční výrobní strop Ferrari, opravdu tedy nejde o banalitu. Toyotu navíc stávka počítačů zastavila v nemalém rozletu, za první letošní půlrok totiž značka vyrobila o 29 procent víc aut než loni.

Zajímavé je, že podobná odstávka stejně velkého rozsahu přišla i loni, nikoli však kvůli nedostatku čipů. Tenkrát byl skutečně důvodem útok hackerů, jenž vyřadil síť na straně dodavatelů. Toyota následně musela přijít s náhradní, která umožnila obnovení výroby. I přes tento lapsus se přitom značce loni povedlo prodat 10,48 milionu nových aut, což bez problémů stačilo na setrvání na automobilovém trůnu. Zda tomu stejně bude i po letošním Silvestru, je nyní ve hvězdách.


Třetina výroby aut Toyoty pro celý svět stojí, požár české fabriky ale hlavním důvodem není - 1 - Toyota uzavirka tovaren 2021 ilustracni foto 01Třetina výroby aut Toyoty pro celý svět stojí, požár české fabriky ale hlavním důvodem není - 2 - Toyota uzavirka tovaren 2021 ilustracni foto 02Třetina výroby aut Toyoty pro celý svět stojí, požár české fabriky ale hlavním důvodem není - 3 - Toyota vyroba spalovacich motoru ilustracni foto 01Třetina výroby aut Toyoty pro celý svět stojí, požár české fabriky ale hlavním důvodem není - 4 - Toyota vyroba spalovacich motoru ilustracni foto 02
Aktuálně již nestojí pouze kolínská továrna Toyoty, zastaven musel být i provoz ve 14 podnicích v Japonsku. Důvodem je selhání softwaru, který zajišťoval objednávání dílů od subdodavatelů. Foto: Toyota

Zdroj: [https://www.bbc.co.uk/news/business-66643936 BBC], Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.