Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Trumpova cla si rychle vybírají svou daň. Stellantis zastavil výrobu v prvních dvou továrnách mimo USA, propustí 5 400 lidí
4.4.2025 | Petr Miler
Tak to aspoň prezentuje sama automobilka a nutně nemusí mlžit. Stejně tak ale může jít o její už déle chystanou reakci na to, že některých aut prostě neprodává dost. A „celní hrátky” Donalda Trumpa prostě přišly vhod jako lepší zdůvodnění či nasměrování pozornosti ke konkrétním fabrikám.
Až čas ukáže, čeho vlastně chtěl dosáhnout - a čeho nakonec dosáhl - americký prezident Donald Trump vlnou cel uvalených nejprve na dovoz aut a posléze na téměř vše dovážené do USA ze zemí, které samy zatěžují vývoz z USA různě vysokými cly.
Původní domněnkou bylo, že jde pouze o obchodní taktiku, kterou Trump donutí obchodní partnery USA snížit vlastní celní zátěž. A bude po všem. To se nakonec pořád může ukázat pravdou, jen už by se tak nestalo po pouhých výhrůžkách - cla byla fakticky zavedena a byť zatím nejsou uplatňována, země z celého světa by musely jednat opravdu rychle, aby pro ně příští týden reálně nezačala platit.
Druhou možností je, že Trump hraje spíš geopolitickou hru, chce vrátit do USA víc průmyslové výroby a nechce je nechat závislé na pro něj nespolehlivých zemích. Ač obecně nemáme cla rádi, pro tohle lze mít pochopení - je těžké hrát si na volný mezinárodní obchod v momentě, kdy je zejména některými zeměmi s oblibou zneužíván z čistě politických důvodů. Závislost na komkoli v čemkoli se dnes nehodí. Trump každopádně rozehrál vysokou hru, která Ameriku buď skutečně dostane do lepší pozice (ať už snížením cel jiných zemí nebo větší koncentraci výroby v USA), nebo jej spíš začne tlačit do izolace a její pozici zhorší.
Tak či onak, jeho cla překreslují obchodní mapu světa. Někteří je prezentují tak, že 25% clo přinese přibližně 25% zdražení zboží, které je jím zatíženo, a hotovo. To je ale to poslední, co se stane. Zdražení o 25 % by udělalo spoustu aut neprodejnými, takže výrobci budou muset hledat cesty, jak dosáhnout lepšího stavu; nejčastěji zcela přehodnotit způsoby, jakým auta pro USA vyrábí. Změní se dodavatelské řetězce, změní se továrny, změní se zaměstnanci, cokoli může být jinak. A možná před sebou hned první den po zavedení oněch „velkých”, nejen automobilových cel právě takový krok.
Stellantis oznámil a následně CNBC potvrdil, že právě v reakci na nová cla zastavuje výrobu ve dvou svých závodech v Kanadě a Mexiku. Nečiní tak natrvalo, v tuto chvíli se produkce zastaví na dva týdny ve Windsoru v kanadském Ontariu a do konce dubna v Toluce v Mexiku. Po tuto dobu bude Stellantis přemýšlet, co dál s těmito fabrikami provede.
Návrat ke zcela původnímu fungování je ale nepravděpodobný, neboť ve Windsoru bude propuštěno 4 500 lidí s tím, že mohou být přijati později. Dalších 900 lidí bude propuštěno v v amerických závodech koncernu, které se starají o dodávky komponentů pro fabriky ve Windsoru a Toluce. Přímo v Mexiku se zatím propouštět nebude, tamních 2 500 lidí bude chodit do práce, ale nebudou se podílet na výrobě aut.
„Pokračujeme v posuzování střednědobých a dlouhodobých dopadů nových cel na naše aktivity, ale současně jsme se rozhodli podniknout některá okamžitá opatření včetně dočasného pozastavení výroby v některých našich kanadských a mexických montážních závodech,” okomentoval situaci šéf Stellantisu pro Severní Ameriku Antonio Filosa a potvrdil i dopad na továrny starající se o subdodávky.
Spojení s cly je tedy oficiální, otázkou ale je, zda je skutečné. Ve Windsoru Stellantis vyrábí zejména nový Charger Daytona, který má daleko k dobře prodávanému zboží. A bůhvíjak se nedaří ani jiným modelům Stellantisu, v Toluce v Mexiku se vyrábí Jeepy Compass a elektrický Wagoneer S, ani to nejsou hity.
Čas ukáže víc, nedivili bychom se ale, kdyby Stellantis chtěl výrobu tak jako tak zastavit. A nyní mu cla přišla do rány jako dobré vysvětlení. Anebo aspoň obecně uvažoval o omezení produkce a dění okolo cel jej nasměrovalo k omezení aktivit v zahraničních závodech - ty americké se s žádnými cly potýkat pochopitelně nebudou muset, sázka na ně je dnes pro americkou firmu nejjistější.






Výroba v obřím závodě Stellantisu v kanadském Windsoru nejméně na týdny utichne, tisíce zaměstnanců mají padáka. Co bude pak, neví v tuto chvíli zřejmě nikdo, do situace ale nepochybně hodně promluví další vývoj v oblasti amerických cel. Foto: Stellantis
Zdroje: Stellantis, CNBC
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Honda krutě poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má na krku hromadnou žalobu za poruchové turbomotory
před 5 hodinamiNejnovějšímu obrněnému speciálu prezidenta Trumpa se směje půl světa. „Golf Force One” ale není vtip, je skutečný
před 7 hodinamiŠéf Jaguaru Land Roveru náhle skončil uprostřed změny zaměření celé firmy, co se teď bude dít?
před 8 hodinamiMechanik ukázal, jak se v elektrickém propadáku VW mění pylový filtr, musíte rozebrat skoro půlku auta
před 10 hodinamiNový šéf Stellantisu řádí jako černá ruka, nařídil rychlý návrat dalšího výdělečného osmiválcového stroje
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva