Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono
18.10.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Přímo turecká vláda koupila práva potřebná pro lokální výrobu Saabu 9-3. A ne, není to vtip.
Není to tak dávno, kdy Saab ještě vyráběl úchvatná auta. A je to docela nedávno, kdy jeho současný majitel v zoufalosti prosil věřitele o odpuštění části dluhů. Už to je vývoj, z něhož bolí srdce, ale až daleko za kapelou hrající smuteční marš, až za oponou této smutné scenérie se odehrává příběh bizarních konsekvencí, nad nímž člověk neví, jestli se má smát nebo brečet.
Ne, neprobudili jste se do prvního dubnového dne, ani jste nevystoupili ze stroje času. Je 18. říjen roku 2015 a světem se šíři zpráva, že Turecko koupilo od zbytků automobilky Saab veškerá práva potřebná pro tamní výrobu modelu 9-3. Koupilo je opravdu Turecko, jeho vláda a stalo se tak již v květnu tohoto roku. Patřičné know-how se pak dostalo do rukou turecké Výzkumné rady pro vědu a techniku, tzv. TÜBİTAKu, která v mezičase ve spolupráci s torzem Saabu stvořila tři prototypy vozu, kterému Turci pro tuto chvíli říkají Yerli otomobil, něco jako Národní auto.
To jsou slova jako z československých filmových týdeníků 50tých let minulého století. A to jsme teprve na začátku. Podívejte se na přiložené snímky, které ony prototypy zachycují. Považovali byste to za vtip či podvrh, tyto fotky ale na svém účtu na Twitteru zveřejnil se vší vážností Fikri Işık, turecký ministr průmyslu, vědy a techniky, kterého také můžete vidět za volantem vozu. A kdyby vám to bylo málo, zhlédnout můžete také přiložené video, na kterém uvidíte snad všechny ony prototypy v akci.
Jestliže vám tato auta něco připomínají a Saab 9-3 to úplně není, jste na správné stopě. Zřetelně jsde o Cadillac BLS z roku 2006, který ovšem z tehdejší 9-3 vzešel a Švédové jej ještě v rámci koncernu General Motors vyráběli „u sebe” v Trollhättanu. Proč v Turecku vznikly (tedy snad vznikly) zrovna tyto varianty 9-3, nemáme tušení, náhoda to ale není.
Sám Fikri Işık k tomu řekl: „Koupili jsme práva k veškerému duševnímu vlastnictví spojenému se Saabem 9-3, ale ne jeho jméno. Značka vyvíjeného auta bude turecká, ne Saab. Techniku vyvineme v Turecku.” A dodal, že ač vůz bude podobný 9-3, dostane příď inspirovanou Cadillacem. Je tedy možné, že NEVS má práva i k designu Cadillacu, ale je to spíše nepravděpodobné. Důvod, proč ex-Saab prodává práva ke své ex-9-3 a v Turecku spolu s tamní vládní agenturou „vyvíjí” vůz zahalený do hávu jednoho ex-Cadillacu je pro tuto chvíli zkrátka záhadou.
Současný šéf Saabu Mattias Bergman potvrdil, že tým švédský inženýrů a lidí z TÜBİTAKu pracuje na vývoji designu vozu spolu s dalšími tureckými partnery. Ministr průmyslu pak dále řekl, že Turecko práva koupilo za velmi přijatelnou cenu a že po vývoji vozu v rámci státních institucí bude výroba hotového auta svěřena některému ze soukromých subjektů. Kdy? Koncem roku 2019 s tím, aby se vůz dostal do prodeje v roce 2020.
Jinými slovy: Turci chtějí v roce 2020 vyrábět Cadillac z poloviny minulé dekády postavený na základech ještě staršího Saabu 9-3 a jeho ministr to dnes hrdě „sdílí s národem” na Twitteru. Reakce národu se ale zdá být docela vlažná a naše nemůže být jiná - už kvůli tomu, že si pozůstatky Saabu zaslouží poněkud důstojnější zacházení.
A ani reakci Turků se nelze divit - u Bosporu se už dnes dají koupit lepší auta a nemáme ponětí, k čemu tamním obyvatelům za pět let bude už dnes zastaralý polostátní stroj. Že by šlo o projev snahy umístit v některém z bizarních žebříčků? A nebo ministr Işık míní vážně svá slova, že „Abdülhamid II. (někdejší turecký sultán - pozn. red.) vydal v roce 1884 pokyny k domácí výrobě aut”? Zní to celé opravdu jako špatný vtip...





Tohle jsou prototypy tureckého národního auta - těžko říci, kolik slov z této věty dát do uvozovek


















A ano, jsou to Cadillacy BLS staré 9 let...









...které vzešly z poslední 9-3
Zdroje: Fikri Işık @Twitter, Haberturk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
před 9 hodinami
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
6.11.2025
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Nejčtenější články
Jaguar Land Rover ani po pěti týdnech od zavření všech továren naplno nerozjel výrobu, známky života ale už vykazuje
9.10.2025
Britové si mohou gratulovat, svými nesmyslnými tlaky mohutně vhání kupce aut i peníze do rukou Číňanů
9.10.2025
Renault poprvé ukázal nové Twingo. Může být šik, smutnému osudu Fiatu 500e ale uteče jen stěží
9.10.2025
Šéf Audi říká, že nová A4 nakonec bude. A co od ní máme čekat. Firma zmastí snad vše, co zmastit půjde
9.10.2025
Nové levné Tesly se budou vyrábět a prodávat i v Evropě, zákazníci už tu jistě nemohou dospat
9.10.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.08. 14:03 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
- vyber motorky 11.08. 07:44 - řidičBOB
- Onboard videa 11.08. 07:43 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 11.07. 15:31 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.07. 06:36 - řidičBOB
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
