Úřady žádají majitele 51 tisíc elektromobilů, aby s nimi neparkovali ani ve svých garážích

Už tak neveselá situace dále graduje směrem, který si nepřeje ani výrobce auta, ani jeho majitelé. Riziko požáru je zjevně tak velké, že jsou majitelé plošně žádání, aby neparkovali v garážích a auto nenabíjeli přes noc.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Úřady žádají majitele 51 tisíc elektromobilů, aby s nimi neparkovali ani ve svých garážích

15.7.2021 | Petr Prokopec

Úřady žádají majitele 51 tisíc elektromobilů, aby s nimi neparkovali ani ve svých garážích

/

Foto: Chevrolet

Už tak neveselá situace dále graduje směrem, který si nepřeje ani výrobce auta, ani jeho majitelé. Riziko požáru je zjevně tak velké, že jsou majitelé plošně žádání, aby neparkovali v garážích a auto nenabíjeli přes noc.

Představte si, že jste si pořídili vůz za zhruba 700 tisíc korun, u kterého byla jedním hlavních lákadel „plná nádrž každé ráno“. Že tedy jde o elektromobil, který vždy po příjezdu domů zapojíte do zásuvky, abyste druhý den k ránu měli k dispozici opětovně plnou kapacitu baterií. Pak logicky na ono dobíjení kladete nemalý důraz, přičemž jakékoliv komplikace s tím spojené ovlivňují váš vztah jak k onomu vozu, tak k jeho výrobci a ve výsledku i k celé elektromobilitě.

Americký koncern General Motors by na alternativní pohon velmi rád přepnul již v roce 2035, momentálně ovšem skrze značku Chevrolet dělá elektromobilitě tu nejhorší možnou reklamu. Vše se točí okolo modelu Bolt, který je již léta spojován s případy samovznícení. Na to automobilka zareagovala již dvěma svolávacími akcemi, z nichž ta druhá měla být definitivním řešením. Jak se ale ukázalo paradoxně na voze amerického poslance, realita je zcela jiná.

Timothy Briglin, který právě za elektromobily poměrně hodně brojí, totiž před dvěma týdny dal svůj dvakrát opravovaný Bolt na nabíječku, jenž měla doplnit kapacitu do čtvrté hodiny ranní. Když ovšem o půl sedmé přišel k vozu, zaregistroval už jen syčivý zvuk a následně kouř. Jakkoliv ovšem promptně zavolal hasiče, elektrický Chevrolet shořel na uhel. Automobilka pak sice uvedla, že jej nahradí zcela novým provedením, to však problém může vyřešit pouze v tomto případě.

Jak jsme totiž zmínili, Chevrolet povolal zpět do servisů celou produkci již dvakrát. Ani napodruhé ale evidentně hrozbu vznícení nepotlačil. Americké agentuře NHTSA monitorující bezpečnost na tamních silnicích tedy nezbylo než majitele 50 932 aut vyrobených v letech 2017 až 2019 požádat, aby svá auta neparkovali v uzavřených prostorech, a to ani ve svých vlastních garážích. A aby je ani nedobíjeli přes noc. De facto z nich tedy udělala mlýnský kámen na krku a nikoliv smysluplný dopravní prostředek.

Je totiž třeba si uvědomit, že většina majitelů elektrických aut svá auta parkuje v garáži, kde je také přes noc dobíjí. To ovšem nyní mají prakticky zapovězené, stejně jako Chevrolet na jaře letošního roku varoval před dobíjením na plnou kapacitu. Místo toho lidem oznámil, aby se drželi pod 90 %. Poklesl tak již nepříliš okouzlující dojezd, k čemuž se nově přidává ještě zdražení provozu. Energie je totiž přes dne dražší, zvláště pak u veřejných dobíjecích stanic.

Lze pak sice dodat, že dle Chevroletu se problém týká pouze aut, jenž mají instalované baterie firmy LG Chem vyrobené v korejském Ochangu, to je však jen slabá útěcha. Navíc nedokáže s jistotou potvrdit, že akumulátory téže společnosti vyrobené v továrně v americkém Hollandu nebudou dříve nebo později trápit stejné potíže. Je tedy pochopitelné, že k elektrickému pohonu jsou lidé stále skeptičtější, ač si politici a výrobci přejí pravý opak. Obojí má ale nakonec souvislost - tlak na co nejrychlejší rozšíření bez ohledu na technickou realitu má i takovéto dopady.


Úřady žádají majitele 51 tisíc elektromobilů, aby s nimi neparkovali ani ve svých garážích - 1 - Chevrolet Bolt EV 2017 problemy 01Úřady žádají majitele 51 tisíc elektromobilů, aby s nimi neparkovali ani ve svých garážích - 2 - Chevrolet Bolt EV 2017 problemy 02Úřady žádají majitele 51 tisíc elektromobilů, aby s nimi neparkovali ani ve svých garážích - 3 - Chevrolet Bolt EV 2017 problemy 03Úřady žádají majitele 51 tisíc elektromobilů, aby s nimi neparkovali ani ve svých garážích - 4 - Chevrolet Bolt EV 2017 problemy 04Úřady žádají majitele 51 tisíc elektromobilů, aby s nimi neparkovali ani ve svých garážích - 5 - Chevrolet Bolt EV 2017 problemy 05Úřady žádají majitele 51 tisíc elektromobilů, aby s nimi neparkovali ani ve svých garážích - 6 - Chevrolet Bolt EV 2017 problemy 06
Riziko vznícení Chevroletů Bolt je i přes dvě svolávací akce zjevně tak velké, že úřady raději prosí majitele, aby s vozy neparkovali v uzavřených prostorech a nedobíjeli je přes noc. V takovém případě jsou ale skoro nepoužitelné. Foto: Chevrolet

Zdroj: NHTSA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.