Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Úřady žádají majitele 51 tisíc elektromobilů, aby s nimi neparkovali ani ve svých garážích
15.7.2021 | Petr Prokopec
Už tak neveselá situace dále graduje směrem, který si nepřeje ani výrobce auta, ani jeho majitelé. Riziko požáru je zjevně tak velké, že jsou majitelé plošně žádání, aby neparkovali v garážích a auto nenabíjeli přes noc.
Představte si, že jste si pořídili vůz za zhruba 700 tisíc korun, u kterého byla jedním hlavních lákadel „plná nádrž každé ráno“. Že tedy jde o elektromobil, který vždy po příjezdu domů zapojíte do zásuvky, abyste druhý den k ránu měli k dispozici opětovně plnou kapacitu baterií. Pak logicky na ono dobíjení kladete nemalý důraz, přičemž jakékoliv komplikace s tím spojené ovlivňují váš vztah jak k onomu vozu, tak k jeho výrobci a ve výsledku i k celé elektromobilitě.
Americký koncern General Motors by na alternativní pohon velmi rád přepnul již v roce 2035, momentálně ovšem skrze značku Chevrolet dělá elektromobilitě tu nejhorší možnou reklamu. Vše se točí okolo modelu Bolt, který je již léta spojován s případy samovznícení. Na to automobilka zareagovala již dvěma svolávacími akcemi, z nichž ta druhá měla být definitivním řešením. Jak se ale ukázalo paradoxně na voze amerického poslance, realita je zcela jiná.
Timothy Briglin, který právě za elektromobily poměrně hodně brojí, totiž před dvěma týdny dal svůj dvakrát opravovaný Bolt na nabíječku, jenž měla doplnit kapacitu do čtvrté hodiny ranní. Když ovšem o půl sedmé přišel k vozu, zaregistroval už jen syčivý zvuk a následně kouř. Jakkoliv ovšem promptně zavolal hasiče, elektrický Chevrolet shořel na uhel. Automobilka pak sice uvedla, že jej nahradí zcela novým provedením, to však problém může vyřešit pouze v tomto případě.
Jak jsme totiž zmínili, Chevrolet povolal zpět do servisů celou produkci již dvakrát. Ani napodruhé ale evidentně hrozbu vznícení nepotlačil. Americké agentuře NHTSA monitorující bezpečnost na tamních silnicích tedy nezbylo než majitele 50 932 aut vyrobených v letech 2017 až 2019 požádat, aby svá auta neparkovali v uzavřených prostorech, a to ani ve svých vlastních garážích. A aby je ani nedobíjeli přes noc. De facto z nich tedy udělala mlýnský kámen na krku a nikoliv smysluplný dopravní prostředek.
Je totiž třeba si uvědomit, že většina majitelů elektrických aut svá auta parkuje v garáži, kde je také přes noc dobíjí. To ovšem nyní mají prakticky zapovězené, stejně jako Chevrolet na jaře letošního roku varoval před dobíjením na plnou kapacitu. Místo toho lidem oznámil, aby se drželi pod 90 %. Poklesl tak již nepříliš okouzlující dojezd, k čemuž se nově přidává ještě zdražení provozu. Energie je totiž přes dne dražší, zvláště pak u veřejných dobíjecích stanic.
Lze pak sice dodat, že dle Chevroletu se problém týká pouze aut, jenž mají instalované baterie firmy LG Chem vyrobené v korejském Ochangu, to je však jen slabá útěcha. Navíc nedokáže s jistotou potvrdit, že akumulátory téže společnosti vyrobené v továrně v americkém Hollandu nebudou dříve nebo později trápit stejné potíže. Je tedy pochopitelné, že k elektrickému pohonu jsou lidé stále skeptičtější, ač si politici a výrobci přejí pravý opak. Obojí má ale nakonec souvislost - tlak na co nejrychlejší rozšíření bez ohledu na technickou realitu má i takovéto dopady.






Riziko vznícení Chevroletů Bolt je i přes dvě svolávací akce zjevně tak velké, že úřady raději prosí majitele, aby s vozy neparkovali v uzavřených prostorech a nedobíjeli je přes noc. V takovém případě jsou ale skoro nepoužitelné. Foto: Chevrolet
Zdroj: NHTSA
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 6 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
Další zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
před 2 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 3 hodinamiMajiteli zánovního Volva za jízdy selhaly brzdy po aktualizaci software, který měl tento problém řešit. Vše natočil na video
před 5 hodinamiPři veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 6 hodinamiGaráž vydala poklad v podobě sotva jetého prvního elektromobilu Škody. Dnes zapomenutý propadák nevznikl ani ve 20 kusech
před 8 hodinami