USA jsou dál jiný svět, králem prodejů zůstává vůz, který měl být dávno překonán „moderními alternativami”

O konci jeho popularity a překonání auty úplně jiného ražení byla řeč tolikrát, že už to ani nejde spočítat. Realitou ale je, že jeho trůnem neotřásly ani hybridy, ani menší auta a nyní to nedokáží ani elektromobily, třebaže jeho prodeje klesají.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

USA jsou dál jiný svět, králem prodejů zůstává vůz, který měl být dávno překonán „moderními alternativami”

4.1.2023 | Petr Prokopec

USA jsou dál jiný svět, králem prodejů zůstává vůz, který měl být dávno překonán „moderními alternativami”

/

Foto: Ford

O konci jeho popularity a překonání auty úplně jiného ražení byla řeč tolikrát, že už to ani nejde spočítat. Realitou ale je, že jeho trůnem neotřásly ani hybridy, ani menší auta a nyní to nedokáží ani elektromobily, třebaže jeho prodeje klesají.

Přestože se automobilový trh mění, vládu obřích pick-upů ve Spojených státech to zatím neohrožuje. Podle názoru různých „expertů“ se publikum už několikrát v historii mělo hlavně vlivem zvýšených cen pohonných hmot přesunout k menším, hybridním anebo elektrickým autům, jenže nic takového se nestalo. Nedošlo k tomu ani v loňském roce a USA dal přiomínají jiný svět - králem Ameriky je totiž znovu Ford F-Series.

Za daným označením se skrývá jak nejmenší F-150, tak větší varianty F-250, F-350, F-450 či F-550. Ford loni prodal na svém domovském trhu lehce přes 640 tisíc exemplářů, což mu s přehledem stačilo na první místo v žebříčku, i když prodeje meziročně poklesly o 12 procent. Rodina pick-upů tak získala prvenství již pošestačtyřicáté, z toho pojednačtyřicáté v řadě. Potlesk je tedy rozhodně na místě.

Ford zatím neupřesnil, jak moc se na prodejích podílela elektrická verze F-150 Lightning. O zrovna oslňující číslo ale nejspíše nepůjde, na konci listopadu se totiž jednalo o 13 258 kusů. Provedení osazené bateriemi o kapacitě 98 či 131 kWh tak nemá na svém kontě ani dvacetinu z celkových prodejů. Je tedy vskutku záhadou, proč Ford na tento pohon tolik tlačí. Zvláště v době, kdy se stále více ukazuje, že „elektrická revoluce” není z mnoha důvodů realizovatelná tak, jak si její strůjci představují.

Vzdušné zámky modrého oválu ale ponecháme stranou. Soustředit se budeme pouze na loňské registrace, neboť značka dala k dispozici pár zajímavostí. Pokud by se zmíněných 640 tisíc aut vyskládalo do řady, vytvořily by kolonu dlouhou 2 400 mil (3 862 km). To je větší vzdálenost než z Los Angeles do Detroitu. Kromě toho se na registrace dá zadívat také z časového úhlu pohledu, jeden exemplář byl loni prodán v průměru každých 49 sekund.

Jak jsme nicméně naznačili, o absolutní rekord se nejedná. Loni Ford prodal celkově 726 004, předloni pak dokonce 787 400 aut. V obou případech se nicméně jedná o horší výsledek, než jakých dosahoval před pandemií. V roce 2019 to bylo 896 526 registrací, o rok dříve dokonce překonala metu 909 tisíc vozů. To představuje prodej 2 490 exemplářů denně, takřka 104 za hodinu a pomalu dvou za minutu - jeden vůz se prodal každých 36 sekund.

Za daným poklesem ale nestojí nezájem publika či jeho přesun k jiným vozům, dolů šel celý trh. Problémem byly nadále hlavně trhliny v dodavatelských řetězcích. S těmito problémy navíc automobilka bude muset bojovat i letos, ovšem i tak již začíná být zjevné, že Ford F-Series bude znovu korunován králem. Zakrátko se totiž rozjedou dodávky inovovaného provedení Super Duty, na které značka eviduje již více než 150 tisíc objednávek. A to jsou verze F-250 a vyšší méně žádané než F-150.


USA jsou dál jiný svět, králem prodejů zůstává vůz, který měl být dávno překonán „moderními alternativami” - 1 - Ford F-Series 2022 prodeje USA
F-Série má za loňský rok na kontě lehce přes 640 tisíc registrací. Korunována tak byla celkově již po šestačtyřicáté, z toho po jednačtyřicáté v řadě. A to už se dávno říká, že éra jeho vlády v USA končí. Zatím se to zdaleka nestalo. Foto: Ford

Zdroj: Ford

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše