Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní
21.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Autopilot Kamazu se umí vyhnout překážce, zastavit před kopnutým míčem a nemá problém ani se sněhem a dalšími patáliemi.
Ruská automobilka Kamaz pracuje na autonomním náklaďáku. Svět se to dozvídá u příležitosti prvních testů, na kterých byli přítomni novináři a také vedení značky. A oproti ostatním autopilotům má ten ruský jednu velkou výhodu - umí jezdit i za silného deště nebo na silnicích pokrytých sněhem. Informuje o tom ruský server Sputnik News, který je ovšem vlastněný vládou.
Testy proběhly v areálu Kamazu v Tatarstánu a autopilotní Kamaz musel napřed reagovat na stacionární překážky - a velmi malé v poměru k náklaďáku, se kterými si poradil. Také zastavil před míčem vykopnutým do jeho dráhy a před člověkem, který mu také křížil jízdní dráhu, jak vidno na fotografiích i na videu níže.
Náklaďák se pustil také do slalomu, který zvládl bez potíží, a podle dostupných zpráv zvládá též jízdu v konvoji a ostrá odbočení. Umí také pochopitelně rozpoznat lidi. „Dnes naše náklaďáky umí jezdit autonomně v rychlostech do 60 km/h, což by stačilo pro městský provoz. Během pár let zvládnou bezpečně jezdit bez řidiče v rychlostech okolo 80 - 90 km/h,” uvedla automobilka už koncem září.
Podstatnější ovšem je, že tenhle Kamaz zvládne jízdu i tam, kde mají silnice mizerně viditelné čáry či nemají čáry vůbec, a také, že umí jezdit na sněhu a za jinak zhoršených podmínek. Poslední video níže ukazuje, jakým způsobem autopilot Kamazu „vidí”, a na části vidíme jízdu po silnici s různým množstvím sněhu.
Na projektu autopilota s Kamazem spolupracuje už několik let Národní univerzita vědy a technologie, sídlící v Moskvě, a finančně, 300 miliony rublů (cca 110 miliony korun) jej podporuje ministerstvo vzdělání a vědy. Univerzita se stará o vývoj softwaru, který je založen na stereo-kamerách, díky nimž autopilot „vidí” před sebe. Také používá lidar pro určení vzdáleností překážek a má vzdálený "mozek" - přenosný počítač, kterým lze upravit programování. Další spolupracovník, firma Cognitive Technologies, vyvíjí umělou inteligenci, která má zajistit správné rozhodování systému v provozu.
Koupit si zatím tuto novinku nikdo nemůže, vývoj ještě není u konce, přesto už Kamaz údajně má několik předobjednávek. Zájem mají zejména těžařské společnosti a zemědělci, autopiloty by tedy u nich jezdily mimo veřejné silnice, leckdy i mimo silnice vůbec. Kdy tihle zájemci své stroje dostanou, zatím není známo; jinde už v podobných aplikacích autopiloty fungují, takže to nemusí trvat tak dlouho.
Rusové navíc nejsou první, kdo na podobné aplikaci pro nákladní vozidla pracují. Jak jsme mohli vidět v jedné z epizod Top Gearu (viz video níže), podobnou aplikaci založenou na stejných technologiích, tedy kamerách, Lidaru a GPS mapě, mají rozpracovánu i Američané. Že by se vrátily časy někdejší technické rivality?




























Testu v areálu Kamazu přihlíželi novináři a vedení značky
Zdroj: Sputnik News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Italský Turek” se natočil, jak jede ve svém Porsche 260 km/h po německé dálnici, teď chtějí jeho hlavu
včeraBritové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
25.8.2025Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025
Nejnovější články
Další rejdařská firma s okamžitou platností zakázala převoz elektrických aut na všech svých lodích, riziko požáru je prý neúnosné
před 52 minutamiBentley znovu mění strategii. Vrátí se k už odpískané technice, aby se znovu vlichotil do přízně ztracené klientely
před 2 hodinamiOpel definitivně zrušil plán přejít jen na elektrická auta do roku 2028, nechce skončit jako Porsche
před 3 hodinamiSlavný designér BMW a Ferrari strhal přelomový Jaguar. Je prý nedodělaný a nezajímavý z každého úhlu
včeraŽebříček nejuspokojivějších značek aut v Americe opanovala ta snad nejvíc šikanovaná EU, velká jména utrpěla pád
včera
Živá témata na fóru
- Toyota Land Cruiser 250 || Nezastavitelná legenda 08.26. 23:02 - lukasak12
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.26. 22:52 - Eda
- Onboard videa 08.26. 21:56 - abgx1
- vyber prveho auta, univerzalne pouzitie 08.26. 20:55 - magalanes
- Policejní kontroly a měření 08.26. 20:27 - řidičBOB
- jak poznám minerální olej, polosyntetiku, full syntetiku? 08.26. 18:32 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 08.26. 14:53 - pavproch
- zvuk motoru 1.4 mpi a rachtání v převodovce 08.25. 20:49 - komat