Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní
21.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Autopilot Kamazu se umí vyhnout překážce, zastavit před kopnutým míčem a nemá problém ani se sněhem a dalšími patáliemi.
Ruská automobilka Kamaz pracuje na autonomním náklaďáku. Svět se to dozvídá u příležitosti prvních testů, na kterých byli přítomni novináři a také vedení značky. A oproti ostatním autopilotům má ten ruský jednu velkou výhodu - umí jezdit i za silného deště nebo na silnicích pokrytých sněhem. Informuje o tom ruský server Sputnik News, který je ovšem vlastněný vládou.
Testy proběhly v areálu Kamazu v Tatarstánu a autopilotní Kamaz musel napřed reagovat na stacionární překážky - a velmi malé v poměru k náklaďáku, se kterými si poradil. Také zastavil před míčem vykopnutým do jeho dráhy a před člověkem, který mu také křížil jízdní dráhu, jak vidno na fotografiích i na videu níže.
Náklaďák se pustil také do slalomu, který zvládl bez potíží, a podle dostupných zpráv zvládá též jízdu v konvoji a ostrá odbočení. Umí také pochopitelně rozpoznat lidi. „Dnes naše náklaďáky umí jezdit autonomně v rychlostech do 60 km/h, což by stačilo pro městský provoz. Během pár let zvládnou bezpečně jezdit bez řidiče v rychlostech okolo 80 - 90 km/h,” uvedla automobilka už koncem září.
Podstatnější ovšem je, že tenhle Kamaz zvládne jízdu i tam, kde mají silnice mizerně viditelné čáry či nemají čáry vůbec, a také, že umí jezdit na sněhu a za jinak zhoršených podmínek. Poslední video níže ukazuje, jakým způsobem autopilot Kamazu „vidí”, a na části vidíme jízdu po silnici s různým množstvím sněhu.
Na projektu autopilota s Kamazem spolupracuje už několik let Národní univerzita vědy a technologie, sídlící v Moskvě, a finančně, 300 miliony rublů (cca 110 miliony korun) jej podporuje ministerstvo vzdělání a vědy. Univerzita se stará o vývoj softwaru, který je založen na stereo-kamerách, díky nimž autopilot „vidí” před sebe. Také používá lidar pro určení vzdáleností překážek a má vzdálený "mozek" - přenosný počítač, kterým lze upravit programování. Další spolupracovník, firma Cognitive Technologies, vyvíjí umělou inteligenci, která má zajistit správné rozhodování systému v provozu.
Koupit si zatím tuto novinku nikdo nemůže, vývoj ještě není u konce, přesto už Kamaz údajně má několik předobjednávek. Zájem mají zejména těžařské společnosti a zemědělci, autopiloty by tedy u nich jezdily mimo veřejné silnice, leckdy i mimo silnice vůbec. Kdy tihle zájemci své stroje dostanou, zatím není známo; jinde už v podobných aplikacích autopiloty fungují, takže to nemusí trvat tak dlouho.
Rusové navíc nejsou první, kdo na podobné aplikaci pro nákladní vozidla pracují. Jak jsme mohli vidět v jedné z epizod Top Gearu (viz video níže), podobnou aplikaci založenou na stejných technologiích, tedy kamerách, Lidaru a GPS mapě, mají rozpracovánu i Američané. Že by se vrátily časy někdejší technické rivality?




























Testu v areálu Kamazu přihlíželi novináři a vedení značky
Zdroj: Sputnik News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 6 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 8 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 9 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 11 hodinami
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
