Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní

(+ videa) Autopilot Kamazu se umí vyhnout překážce, zastavit před kopnutým míčem a nemá problém ani se sněhem a dalšími patáliemi.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní

21.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Autopilot Kamazu se umí vyhnout překážce, zastavit před kopnutým míčem a nemá problém ani se sněhem a dalšími patáliemi.

Ruská automobilka Kamaz pracuje na autonomním náklaďáku. Svět se to dozvídá u příležitosti prvních testů, na kterých byli přítomni novináři a také vedení značky. A oproti ostatním autopilotům má ten ruský jednu velkou výhodu - umí jezdit i za silného deště nebo na silnicích pokrytých sněhem. Informuje o tom ruský server Sputnik News, který je ovšem vlastněný vládou.

Testy proběhly v areálu Kamazu v Tatarstánu a autopilotní Kamaz musel napřed reagovat na stacionární překážky - a velmi malé v poměru k náklaďáku, se kterými si poradil. Také zastavil před míčem vykopnutým do jeho dráhy a před člověkem, který mu také křížil jízdní dráhu, jak vidno na fotografiích i na videu níže.

Náklaďák se pustil také do slalomu, který zvládl bez potíží, a podle dostupných zpráv zvládá též jízdu v konvoji a ostrá odbočení. Umí také pochopitelně rozpoznat lidi. „Dnes naše náklaďáky umí jezdit autonomně v rychlostech do 60 km/h, což by stačilo pro městský provoz. Během pár let zvládnou bezpečně jezdit bez řidiče v rychlostech okolo 80 - 90 km/h,” uvedla automobilka už koncem září.

Podstatnější ovšem je, že tenhle Kamaz zvládne jízdu i tam, kde mají silnice mizerně viditelné čáry či nemají čáry vůbec, a také, že umí jezdit na sněhu a za jinak zhoršených podmínek. Poslední video níže ukazuje, jakým způsobem autopilot Kamazu „vidí”, a na části vidíme jízdu po silnici s různým množstvím sněhu.

Na projektu autopilota s Kamazem spolupracuje už několik let Národní univerzita vědy a technologie, sídlící v Moskvě, a finančně, 300 miliony rublů (cca 110 miliony korun) jej podporuje ministerstvo vzdělání a vědy. Univerzita se stará o vývoj softwaru, který je založen na stereo-kamerách, díky nimž autopilot „vidí” před sebe. Také používá lidar pro určení vzdáleností překážek a má vzdálený "mozek" - přenosný počítač, kterým lze upravit programování. Další spolupracovník, firma Cognitive Technologies, vyvíjí umělou inteligenci, která má zajistit správné rozhodování systému v provozu.

Koupit si zatím tuto novinku nikdo nemůže, vývoj ještě není u konce, přesto už Kamaz údajně má několik předobjednávek. Zájem mají zejména těžařské společnosti a zemědělci, autopiloty by tedy u nich jezdily mimo veřejné silnice, leckdy i mimo silnice vůbec. Kdy tihle zájemci své stroje dostanou, zatím není známo; jinde už v podobných aplikacích autopiloty fungují, takže to nemusí trvat tak dlouho.

Rusové navíc nejsou první, kdo na podobné aplikaci pro nákladní vozidla pracují. Jak jsme mohli vidět v jedné z epizod Top Gearu (viz video níže), podobnou aplikaci založenou na stejných technologiích, tedy kamerách, Lidaru a GPS mapě, mají rozpracovánu i Američané. Že by se vrátily časy někdejší technické rivality?


Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 1 - kamaz autonomni nakladak 01Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 2 - kamaz autonomni nakladak 02Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 3 - kamaz autonomni nakladak 03Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 4 - kamaz autonomni nakladak 04Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 5 - kamaz autonomni nakladak 05Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 6 - kamaz autonomni nakladak 05aUž i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 7 - kamaz autonomni nakladak 05bUž i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 8 - kamaz autonomni nakladak 06Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 9 - kamaz autonomni nakladak 07Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 10 - kamaz autonomni nakladak 08Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 11 - kamaz autonomni nakladak 09Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 12 - kamaz autonomni nakladak 09aUž i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 13 - kamaz autonomni nakladak 10Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 14 - kamaz autonomni nakladak 11Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 15 - kamaz autonomni nakladak 12Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 16 - kamaz autonomni nakladak 13Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 17 - kamaz autonomni nakladak 14Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 18 - kamaz autonomni nakladak 15Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 19 - kamaz autonomni nakladak 15aUž i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 20 - kamaz autonomni nakladak 16Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 21 - kamaz autonomni nakladak 17Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 22 - kamaz autonomni nakladak 18Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 23 - kamaz autonomni nakladak 19Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 24 - kamaz autonomni nakladak 20Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 25 - kamaz autonomni nakladak 21Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 26 - kamaz autonomni nakladak 22Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 27 - kamaz autonomni nakladak 23Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 28 - kamaz autonomni nakladak 24
Testu v areálu Kamazu přihlíželi novináři a vedení značky

Zdroj: Sputnik News

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše