Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už i VW kapituloval. Plány na čistě elektrickou budoucnost bourá, 50 miliard na nové továrny i baterky nepadne
17.5.2024 | Petr Miler
Jen pomalu a neochotně si Volkswagen připouští svá dřívější selhání, nakonec mu ale nic jiného nezbývá. I když už před třemi roky vyhlásil elektrický pohon za vítěze, nyní přiznává, že se z něj stává poražený.
„Všechno se bourá, věci berou rychlý spády. A pak má člověk pocit, že jen chytá vodopády,” říká se v jednom českém songu. Pouštět si jej mohou v ústředí hned několika automobilek, které se roky tvářily, že viděly budoucnost a rozhodly se podle ní zařídit předem. Teď zjišťují, že to byl hloupý přelud ignorující dvě velmi podstatné věci - technickou realitou a preference zákazníků. A věci někdy berou opravdu rychlé spády.
Automobilek zapadajících do tohoto schématu bychom našli hezkou řádku, mezi nimi i Ford nebo Mercedes-Benz. Posedlost elektrickou budoucností ale byla nejvíce patrná na jednání Volkswagenu, který pod vedením Herberta Diesse přehodil výhybku na opravdu absurdní strategii. Musel od prvního dne vidět, jak to s ní drhne, přesto se tvářil, že i na Titanicu může být veselo. V roce 2021 dokonce řekl, že elektromobily „vyhrály závod” a chlubil se tím, že ve vítězném klání má náskok před konkurencí. To všechno dnes zní ještě směšněji než v té době.
Už i VW totiž nezbylo než kapitulovat. Na o poznání diplomatičtější vyjádření šéfa VW coby značky nyní pro agenturu Bloomberg navázal šéf celého koncernu VW Oliver Blume a už se ani netváří, že v elektrickou budoucnost dál věřil. Není pořád zdaleka tak otevřený jako jeho kolega z Fordu, činy zde ale mluví samy za sebe. Automobilka zrušila plány na vybudování nových továren na elektromobily a baterky v hodnotě 2 miliard Eur (bezmála 50 miliard Kč), současně přestala hledat externí investory pro totéž.
Volkswagen je tak posledním z řady výrobců, kteří činí kroky tímto směrem. Pikantní ovšem je, že místo zachování čistě spalovacích pohonů plánuje rozšířit nabídku dobíjecích hybridů, aby vykompenzoval ztráty, které utrpěl na elektrickém poli. Podle automobilky lidé „nyní chtějí plug-in hybridy, a to i v Číně a USA”. To je ale další, jen menší rána vedle. Lidé chtějí plug-in hybridy raději než elektromobily, protože je nevrhají do pasti limitů čistě elektrických pohonů, ale to je tak všechno. Málokdo skutečně chce dobíjecí hybrid, však kvůli čemu?
Dlouhodobá provozní efektivita komplikovaného pohonu bude stěží lepší než u obyčejného dieselu, musíte mít navíc další motor, baterii, hmotnost navíc, všechno to výrazně zvyšuje cenu, ale podstatně nesnižuje krátkodobé provozní náklady. To se prostě málokomu vyplatí. Ale když někoho tlačíte do elektrifikace a postavíte jej před možnost elektromobil vs. plug-in hybrid, většina logicky zvolí raději druhou možnost. Není to přirozená volba, je to z nouze ctnost.
VW tak čeká ještě chvilka chůze po té samé cestě, ale aspoň kráčí správným směrem a hraje opatrněji než dosud. Vsadit vše na elektrická auta bylo od počátku nesmírně hloupé a dobře to věděli i ti, které měl VW léta na výplatní pásce. Škoda, že jim ještě chvíli nenaslouchal...


Něco nám říká, že šéf Porsche a VW Group Oliver Blume moc dobře ví, že má v rukou kormidlo od Titanicu, takovou loď ale nenastavíte na nový kurs během pár týdnů nebo měsíců. Zdá se ale aspoň, že točí správným směrem. Foto: Porsche
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
včeraPoslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Joe Roberts (American Racing): „Věk je blbost!“ včera 17:13
- Statistiky MotoGP 2025: Čísla nelžou včera 10:55
- Arona Caneta (25) lákají jak Ducati tak BMW včera 10:00
- Agostini chválí Márqueze – kritika fanoušků Rossiho včera 03:27
- Jezdci MotoGP od Ducati testovali na Balaton Ringu 6.8.2025
Nejčtenější články
Čínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025Silniční stíhačka s nejsilnějším motorem V12 historie se ukázala hotová, s obrovským výkonem chce pokořit rychlost 450 km/h
9.7.2025Bugatti přiznalo, že svá auta dodává zákazníkům už ojetá, navíc se s nimi před předáním ani trochu nemaže
9.7.2025Nové Audi A6 e-etron vypadá tak lacině, že vás snad ani nenapadne, že jde o drahé auto drahé značky
10.7.2025Čtyřválcový Mercedes C63 AMG je pro první majitele takové finanční fiasko, že skoro začíná být lákavý jako ojetina
10.7.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 08.08. 16:36 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 08.08. 10:00 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 08.08. 08:03 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.08. 00:48 - Truck Daškam
- Volkswagen obecne 08.07. 21:21 - Snowman000
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.07. 20:53 - řidičBOB
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.07. 11:08 - pavproch
- Detektory policejních radarů 08.06. 11:58 - pavproch