Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nedostatek aut zašel tak daleko, že je pro Ameriku dobrý roky starý Číňan prodávaný i v Rusku
6.10.2021 | Petr Prokopec
Doba je těžká a velké automobilové koncerny zkouší vymýšlet, co se dá, aby aspoň měli co prodávat. Tohle auto se tváří jako nový Dodge, ve skutečnosti je to roky staré Trumpchi.
V roce 2007 přišel na trh Dodge Journey, se kterým americká automobilka okamžitě zabodovala. Hned následující rok totiž na domácím trhu prodala takřka 50 tisíc exemplářů, v následujícím tuto metu dokonce překonala. To však nebylo v porovnání se zájmem o faceliftované provedení, které se objevilo čtyři léta po debutu originálu. S ním Dodge překonal dokonce i metu 100 tisíc registrací, přičemž prodeje nemalou měrou rostly také v Kanadě či Mexiku. Na starý kontinent pak Journey zamířil jako Fiat Freemont.
Jakkoliv nicméně vyloženě špatný nebyl ani loňský rok, Dodge se vcelku pochopitelně rozhodl po třinácti letech výrobu ukončit. Momentálně pak představil nástupce, který je kupodivu kratší a disponuje i menším rozvorem. To však není až takové překvapení jako skutečnost, že nejde tak úplně o novinku, ani tak úplně o Dodge. Tento Journey byl již v roce 2018 odhalen jako čínský model Trumpchi GS5, již déle než rok se pak prodává na ruském trhu. Nyní v době nedostatku aut je zjevně dobrý i pro Ameriku, ovšem ne pro celou - ve Spojených státech se s novinkou nepočítá.
Ve srovnání s autem od Trumpchi se nový Dodge Journey liší čelní maskou, respektive pouze jejím vnitřním zpracováním. Tvarově je ale shodná s originálem, i proto mohly být zachovány blatníky a světlomety. Nezměněný je pak ostatně i motorový prostor, kde se nachází jediná pohonná jednotka, a to 1,5litrový přeplňovaný čtyřválec naladěný na 169 koní. Tento agregát je pak spojen s šestistupňovým automatem a roztáčí kola přední nápravy. Pohon 4x4 nicméně nebyl a nebude k mání ani za příplatek.
Pokud si uvědomíme, že první generace byla k mání s celou řadou agregátů i převodovek a systém 4x4 nechyběl v doplňkové výbavě, pak se může zdát, že Dodge případný úspěch novinky zaškrtil již v zárodku. Ovšem jak jsme zmínili, nové Journey bude k mání pouze v Mexiku, kde má publikum přeci jen trochu jiné nároky než v USA. Navíc se zákazníci mohou utěšovat tím, že oproti Rusku alespoň disponují stejným výkonem jako v Číně - verze pro Evropu byla totiž utlumena na 137 koní.
Další rozdíl spočívá ve výbavě, neboť zatímco čínské či ruské Journey počítá v základu s látkovým čalouněním, například Mexičané mohou počítat s kůží, vyhřívanými a klimatizovanými sedadly, sadou kamer či třeba s digitálním přístrojovým štítem. Jinými slovy se tedy jedná o plnou polní, což platí také o bezpečnostní výbavě zastoupené třeba šesti airbagy. Posléze bude nicméně úroveň GT doplněna i nižšími stupni SXT a Sport, stejně jako se SUV podívá také do Jižní Ameriky.
Lze už jen dodat, že nové Journey je výsledkem spolupráce koncernu Stellantis a čínské značky GAC Group. Ta přitom model GS5 letos faceliftovala, přičemž kromě odlišných nárazníků, světel a masky přišla také s odlišným názvem GS4 Plus. S tímto označením je pak spojen dvoulitr naladěný na 252 koní, neboť jedenapůllitrová jednotka zůstala originálu, který dle čínských tradic zůstává i nadále v prodeji, ovšem již s výrazně sníženou cenou. V případě nového Journey pak ceny v Mexiku začínají na 555 900 tamních pesos, v přepočtu na 588 tisících Kč. Nejde tedy o žádnou láci.















Druhá generace Dodge Journey je tři roky starým Trumpchi GS5. Oproti němu se změnila akorát čelní maska a odlišná jsou loga automobilek, vše ostatní zůstává na svém místě. Foto: Dodge
Zdroj: Dodge
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 10 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
