Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
V pekle asi začalo mrznout, německý ministr chce potopit elektromobily nulovými daněmi na syntetická paliva
6.9.2023 | Petr Miler
A není to jen jeho náhodná iniciativa, pro takový návrh si předem zajistil podporu vládní koalice. Pokud Němci tímto způsobem skutečně sníží ceny e-paliv, které už dnes nejsou v některých případech o tolik vyšší, důvodů pro koupi elektromobilu bude přesně 0.
Celou „elektrickou revoluci”, máme-li politicky vynucovaný, ale jinak technicky i ekonomicky neospravedlnitelný tlak na rozšíření elektromobilů takto nazvat, provází od počátku jedno obrovské nepochopení. Bohem nepolíbení odpůrci spalovacích aut si zjevně neuvědomují, že zdrojem jejich emisí není motor sám, ale jen palivo, které spaluje. Spalovací motor postavíte a je, během další své existence klidně dekády nevyprodukuje „ani emisi” - o tom, co vypouští do ovzduší, rozhoduje jen to, co a jak v něm spalujete.
Nápad zakázat tyto motory kvůli emisím nebo kvůli závislosti na energetickém zdroji toho či onoho typu je tak naprostý nesmysl už kvůli výše zmíněnému. Zvláště pokud lepší alternativou mají být úplně nová elektrická auta, která musíte vyvinout, která musíte vyrobit, pro která dokola budete muset vyrábět baterie, pro která musíte vytvořit úplně novou infrastrukturu a... pořád jste nevyjeli. Musíte pro ně totiž ještě vyrobit elektřinu, která stále dominantě vzniká z uhlí stejně fosilního jako benzin a nafta. Co je tohle za řešení?
Není zkrátka možné se ohánět jen tím, že elektromotor má vyšší účinnost. To má, ale to je jako si říci, že hubnete tím, že jste si k pěti hamburgerům dali Colu Zero. Nebudeme říkat, že tím ničemu nepomůžete, ale řeší to něco globálnější optikou? Asi ne. Je třeba se podívat na celý obrázek a vidět celý životní cyklus aut, celý cyklus vzniku paliv a jiných forem energie pro ně. Z takového pohledu se jako mnohem rozumnější jeví „ládovat” spalovací auta palivy, která neprodukují emise CO2 a nestarají se ani o některé jiné škodliviny. Jde to, ne že ne. Nemusí to znamenat stoprocentní redukci čehokoli, ale to přechod na elektromobily reálně nebude znamenat též. A posun skrze čistá paliva má podstatnou výhodu v tom, že do hry zapojí i existující auta, která budou jezdit ještě dekády. Tak proč se hnát do drahého a zřetelně zoufale neefektivního přechodu na elektromobilitu?
Žádný rozumný důvod neexistuje, přesto je tento přechod vynucován. Syntetická paliva s více nebo méně nulovými emisemi CO2 tankovaná do aut s kvazi nulovými emisemi čehokoli jiného jsou přitom řešením, které existuje, politici se k němu ale otočili zády. Tedy doteď se k němu otáčeli zády.
Proč, to netušíme, není důvod tuto cestu zavrhovat. I když též není všespásná, může být důležitou součástí efektivního mixu schůdných řešení. Dlouho to vypadalo, že zhyne z vůle politiků, už dříve ale syntetickým palivům svitla naděje, když EU začala respektovat spalovací auta plněná CO2-neutrálními e-palivy jako ekvivalent elektromobilů. Teď se to chce ještě dobrat jejich efektivní výroby, k čemuž je třeba dobrat se eliminace jejich umělého daňového zatížení na některém z významných trhů. A světe div se, přesně to se teď děje.
Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) informuje o tom, že německý ministr dopravy Christian Lindner za relativně svobodomyslnou FDP ještě letos přijde návrhem zákona, který by e-paliva zcela zbavil daní stanovovaných podle jejich emisí CO2 (protože jsou nulové) a snížil zbylou daňovou zátěž skrze DPH apod. Podle informací FAZ jsou je tento záměr v pokročilé fázi: „Spolkové ministerstvo financí ještě letos na podzim předloží odpovídající návrh zákona,” uvedl Lindnerův úřad.
Smyslem návrhu je zajistit syntetickým palivům daňové úlevy, které budou znamenat, že se na ně nebude pohlížet hůře než na elektromobily. To je skutečně převratné a může to potopit celou elektrickou revoluci dřív, než zazní první pořádný výstřel z Aurory. Fosilní paliva se kvůli CO2-daním mají stávat v Německu stále dražšími, ta syntetická by zamířila přesně opačným směrem. Však třeba taková nafta HVO, které jsme se věnovali nedávno, je už dnes v Německu jen o 10 až 15 eurocentů (2,42 až 3,63 Kč) za litr dražší než normální nafta. Při zásadně nižším zdanění bude rázem tak výhodná, že koupě elektromobilu nebude dávat už žádný smysl.
Může se zdát, že jde o výkřik do prázdna, Lindner ale návrh chystá na základě dohody vládnoucí koalice z konce března. V té době se vládní strany dohodly, že budou paliva zdaňovat na základě jejich dopadu na životní prostředí, nikoli na základě jejich typu. Konkrétně se vyslovili pro revizi směrnice EU o energetické dani, aby bylo možné méně zdaňovat „obnovitelná a pokročilá biopaliva a e-paliva“. Přesně to se nyní má stát realitou, jsme zvědavi, zda se jí to opravdu stane. A Christian Lindner třeba nevypadne z okna...
![V pekle asi začalo mrznout, německý ministr chce potopit elektromobily nulovými daněmi na syntetická paliva - 1 - Christian Lindner FDP 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Christian Lindner zůstává jedním z mála německých politiků, kteří chtějí věci skutečně řešit, ne jen dogmaticky prosazovat to či ono. I proto - byť proti elektromobilům nic nemá - nyní bojuje za rovný přístup k nim a k syntetickým palivům. Foto: FDP Pressestelle
Zdroj: FAZ
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinamiBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejčtenější články
Sedany se vrátí, říká designový guru GM, ve srovnání s SUV mají nepřekonatelnou výhodu
27.6.2024Fordem zaříznutý bestseller dnes láká v bazarech i ve své neúspěšné verzi, stojí zlomek původní ceny
27.6.2024Nové BMW M5 je tak absurdně těžké, že váží stejně jako obří americký pick-up s okruhovým sporťákem ve vleku
27.6.2024Řidič ukázal policistovi vztyčený prostředníček, byl zatčen a obviněn. Teď mu stát musí zaplatit přes 4 miliony Kč
28.6.2024Rimac vypálil Tesle rybník a o měsíc dřív odhalil kopii její největší letošní novinky. Ale není to jen stejný nesmysl?
28.6.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva