Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
V průšvihu jednoho z nejprodávanějších elektromobilů světa nastal zlom, říká výrobce
21.9.2021 | Petr Miler
Otázkou ovšem je, čemu po téměř rok trvajících patáliích vůbec můžeme věřit. Že výrobce zná příčinu problémů, oznámil už minulý měsíc, i teď ale konstatuje, že s jejich řešením nezačne dříve než v půlce října.
Pokud se to, co automobilka tvrdí, ukáže být pravdou, jde po mnoha měsících nejistoty konečně o první dobrou zprávu. Když se ale podíváme na dosavadní vývoj, je zjevné, že jásat by bylo předčasné, neboť „řešení” koncern General Motors v této kauze „našel” už několikrát. Jen se pokaždé ukázalo, že se o žádné řešení nejedná.
Už letos na jaře se ostatně po mnoha měsících zpráv o požárech Chevroletů Bolt ukázalo, že realita je jiná, než se GM pokoušel tvrdit. Asi polovinu prodaných vozů po sérii požárů tehdy dvakrát svolal do servisů s tím, že druhou opravu označil za „trvalou”, jenže auta hořela dál. Pak oznámil, že 69 tisíc Boltů dostane nové baterie, nakonec se ale tento počet rozšířil na 141 tisíc a automobilka se tvářila, že řešení napotřetí zná. Ani to ovšem nebyla pravda.
Tehdy se psal srpen a vozy měly neprodleně začít mířit do servisů. V září ale GM přistoupil k zastavení výroby a záhy přiznal, že je to proto, že neumí ani nová auta vyrobit bez rizika požáru. Když ve stejném době shořely další vozy, situace začala dále eskalovat a automobilka připustila, že některé z nich raději vykupuje. A když se později ukázalo, že řešení problému stále neexistuje, vypadalo to, že jinak než výkupem všech aut kauza skončit nemusí. Teď ale GM tvrdí, že v celém obrovském průšvihu nastal zlom.
Firma ve svém tiskovém prohlášení konstatuje, že našla podstatu problému, který požáry způsobuje. Může si tak dovolit znovu rozjet výrobu a konečně také fakticky zahájit onu svolávací akci. Budeme rádi, když to tak bude, popravdě řečeno tomu ale moc nevěříme - GM totiž už teď říká, že první auta chce opravit okolo půlky října, tedy za další měsíc. A při popisu příčin neříká nic nového - vadná anoda, ohnutý separátor... Tohle skloňoval už v srpnu a jak všechno dopadlo.
Skepse je tedy na místě, a to i přesto, že automobilka na jednu stranu uvádí, že vyvinula software, který vadné baterie detekuje a nebude je tedy musel vyměnit ve všech 141 tisících autech. Současně ale neupravila výhled na další náklady celé akce odhadované na 1,8 miliardy dolarů (39 miliard Kč). I z toho je patrná nejistota firmy okolo dalšího reálného vývoje - do médií můžete směrem k veřejnosti pustit v dobré víře kdejaký marketingový blábol, nepodložený optimismus v informacích pro investory ale regulátoři neodpouští.
„Jsme vděční za trpělivost majitelů a dealerů, zatímco pracujeme na zdokonalení řešení této svolávací akce,“ řekl Doug Parks, výkonný viceprezident GM pro globální vývoj produktů, nákup a dodavatelský řetězec. „Obnovení výroby bateriových modulů je prvním krokem a budeme i nadále intenzivně spolupracovat s LG, abychom získali dodávky dalších baterií. Kromě toho jsme optimističtí, že nový diagnostický software zajistí našim zákazníkům více pohodlí,“ dodal.
Optimističtí jsme od přírody i my, ale poté, co se GM už třikrát snažil a třikrát byly věci nakonec jinak, než tvrdil či doufal, budeme v tomto případě raději opatrní. Až čas ukáže, zda tento zlom bude skutečně zlomem.




GM řeší příčinu požárů Chevroletu Bolt, jednoho z nejprodávanějších elektromobilů vůbec, už skoro rok. Budeme rádi, pokud ji skutečně vyřešil, jásat by ale v tuto chvíli bylo předčasné. Foto: Cherokee County Fire and Emergency Services, CC0 Public Domain
Zdroje: Chevrolet, Auto News
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Sliby převratných baterek s bleskovým dobíjením berte s nadhledem, reálně auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
před 27 minutamiPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
před hodinouPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
před 3 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 4 hodinamiNová Mitsubishi pro Evropu budou zjevně už jen předělané Renaulty, na tomhle to ale skoro není poznat
před 6 hodinami