Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší průšvih moderních aut nebere konce, automobilka musela s pravdou ven
10.9.2021 | Petr Miler
Rána za ranou, tak lze nejlépe popsat vývoj, který se odehrává na poli identifikace a řešení požárů jednoho z nejprodávanějších aut světa poháněných elektřinou. Produkce dál stojí a výrobce už ani nezastírá pravý důvod.
Být Chevrolet česká automobilka, asi by si teď jeho management broukal jeden ze songů skupiny Chaozz. „Všechno se bourá, věci berou rychlý spády a pak má člověk pocit, že jen chytá vodopády,” přesně tím si firma prochází už od konce loňského roku, kdy se naplno rozhořel dnes už obrovský průšvih spojený s modelem Bolt.
Firma se tehdy začala aktivně zaobírat sérií požárů, která tento vůz postihla. Nejprve přišla jedna svolávací akce, pak druhá, během nichž se výrobce pokusil problém řešit softwarovými aktualizacemi. Následně se začalo proslýchat, že žádný z těchto pokusů nezabral a firma individuálně řeší problematické případy výměnami baterek či zpětnými odkupy aut. Pak přišlo přiznání, že problémy provází asi polovinu prodaných aut, poté avízo další svolávací akce, následně doznání, že jinak než výměnou baterek problém řešit nepůjde a nakonec korunování všeho oznámením, že problém se týká absolutně všech prodaných Boltů po celém světě. Tedy i Opelů Ampera-e, evropského klonu tohoto vozu.
Tolik ve stručnosti dosavadní průběh kauzy, který v průběhu výše zmíněného okořenila pikantní žádost automobilky směrem k majitelům. Ti nemají nabíjet baterii nad 90 procent kapacity, s udávaným dojezdem se nepouštět pod hranici 110 km, neparkovat v uzavřených prostorách a nedobíjet přes noc. To si auta hodně užijí, tento stav měl ale trvat jen do ohlášené výměny akumulátorů.
Problém? Chevrolet žádné nové baterky nemá. I když citovanou žádost provázelo oznámení, že tato výměna proběhne bezplatně na základě individuálně sjednaného servisního zásahu, během nějž dostanou nové baterky s novou zárukou na 8 let a 160 tisíc km (co nastane dříve), navíc s o 10 procent vyšší kapacitou, nic takového se neděje a dít ani nemůže. Firma nedávno zastavila výrobu i nových kusů tohoto modelu a byť zpočátku vše sváděla na nedostatek čipů nebo nedostatek baterek daný onou svolávačkou, realita je jiná.
Už tehdy jsme Chevrolet podezírali, že auto nevyrábí prostě proto, že absolutně nemá tušení, jestli další nově vyrobené vozy nebude dál trápit totéž a přesně to se nyní potvrdilo. Agentura Reuters zjistila, že oznámená odstávka výroby neskončí dříve než 24. září a automobilka tak nevyrábí ani nové vozy, ani nezajišťuje výměny akumulátorů, neboť dále pracuje s dodavatelem akumulátorů (LG Chem) na řešení problému. To je po všem, co se dosud odehrálo, nepochybně fascinující. Chevrolet nyní jasně říká, že v řešení nepokročí, dokud si nebude absolutně jist, že se problém nemůže opakovat.
Jinými slovy skoro rok od chvíle, kdy se celá kauza naplno rozhořela, Chevrolet ani nemá její stoprocentní řešení. A opravdu to není banalita - Bolt je jedním z nejprodávanějších elektromobilů vůbec, už dosavadní akce stály výrobce desítky miliard a výměna akumulátorů ve více jak 141 tisících autech další desítky miliard stát bude. Tedy pokud se vůbec někdy odehraje - nutnou výměnu akumulátorů Chevy připustil už v červenci, dnes jsme skoro o dva měsíce dál. A firma ani neví, jestli nějaké bezpečné akumulátory bude mít během dalších týdnů k dispozici. To už skutečně připomíná vodopád problémů, který je obtížné zastavit.
Nejen Chevroletu Bolt, ale i Opelu Ampera-e se týká největší automobilový průšvih posledních let. I těchto vozů musí do servisů musí v Evropě přes 10 tisíc aut, zatím ale nemají kam a pro co se vydat - zaručeně bezpečné baterie neexistují. A do doby jejich výměny mají vlastníci s vozem zacházet velmi svérázným způsobem. Foto: Opel
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 2 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 18:41 - řidičBOB
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova