Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
V Rusku už se dá koupit i jeden z odvěkých rivalů Octavie, navzdory sankcím je citelně levnější než Škoda
20.11.2022 | Petr Miler
Nová „západní” auta by Rusku měla být zapovězena, v tomto směru ale sankce zjevně nezabraly. A i když dosud vozy, které se do země různými kanály dostávaly, přinejmenším zdražovaly, teď už je Rusové umí dovézt i tak, že jsou levnější než soci stále oficiálně dostupní ze skladových zásob.
Je těžké dnes něco otevřeně psát o Rusku - jakmile nejste stoprocentně kritičtí, platíte za ruského trolla a dezinformátora placeného Kremlem. Sami odmítáme kvůli podobným následkům podlehnout nesmyslné autocenzuře a dál chceme psát o těchto věcech otevřeně na základě informací, které máme k dispozici. Za sebe mohu říci jen tolik, že jsem vyrostl v dobách komunismu, Rusy budu mít v paměti asi navěky zafixované jako usurpátory a nemám důvod je milovat. To ale neznamená, že budu nadšeně hýkat na podporu každé věci, která místo nich poškozuje spíše nás samotné.
Některé ekonomické sankce mezi takové věci zjevně patří. Podržíme-li se dopadů do automobilového prostředí, jejich zavedení odřízlo asi 90 % významných automobilek od jednoho z největších evropských trhů s auty, kam mnohé z nich investovaly v uplynulých letech miliardy eur. Jaký to má smysl? Pokud to mělo naštvat Rusy, že nemohou mít nejnovější auta západní provenience, a proto vyrazí svrhnout vládnoucí garnituru, nestalo se to už proto, že to zjevně není dostatečně silný motiv. Navíc je stále jasnější, že o ona auta ani nepřišli.
Pár měsíců tomu tak bylo, válka ale pokračuje, sankce trvají a auta ze západu se vrací. Zdaleka jsme nepsali o všech, namátkou připomeňme nové Volkswageny nebo BMW, později se vrátila také Suzuki či nedávno nové Škody. Jde skutečně o zbrusu nová auta, která kolikrát dříve ani nebyla v Rusku k dispozici. Někdy jsou z Číny, někdy z Japonska, někdy z SAE, často ale pochází neznámo odkud, neboť v případě škodovek, bavoráků či „fauvé” jde o ryze evropské vozy, které tam někdo nějak musel dovézt z Evropy.
Ano, tato auta jsou dražší než byla, na současné ruské poměry ale drahá být nemusí. Nejnovějším příspěvkem dostupným v Rusku se stalo Hyundai i30, další dříve nedostupný model. Informuje o tom portál Motor.ru s odvoláním na ruskou inzerci, ve které se u tento vůz jako nový objevil hned u několika dealerů značky - mimo jiné v Omsku, Petrohradu a Moskvě.
K dispozici je ve slušných specifikacích začínajících na verzi s motorem 1,5 o 110 koních. Takové auto lze mít od 1 938 000 RUB, což je sice nominálně na koruny hodně (dnes asi 751 tisíc Kč), protože rubl je drahý, na současné ruské poměry to ale špatná cena není. Jde mimo jiné o odvěkého konkurenta Škody Octavia, kterou lze v Rusku stále koupit ze skladových zásob v podobné základní specifikaci - ovšem od 2 613 000 RUB, tedy o desítky procent dráž.
Rusové o západní auta zkrátka nepřišli, to je zjevné. Tak proč trvat na sankcích vyhánějících třeba i onu Škodu (pro tu bylo Rusko dokonce druhým největším trhem světa) ze země? Možná nepopulární pohled, ale opravdu nevidíme přínos v omezeních, která se minula účinkem. Takto nahrávají hlavně (předpokládejme ruským) šikovným obchodníkům, kteří dokáží do země dostat auta tak jako tak. Odkud? Toť otázkou, i30 se vyrábí na více místech, dominantně v českých Nošovicích. Tyto budou spíše z korejského Ulsanu, ale aby nakonec nebyla z Česka. Dealer Hyundai nám bohužel na dotaz na přesný VIN vozu, ze kterého bychom původ auta bezpečné rozeznali, odmítl odpovědět.



Hyundai i30 lze koupit jako nové v Rusku, i když to dříve nešlo. Jde o další z řady „zakázaných” aut, která jsou najednou v zemi k mání, v tomto případě pikantně i přes sankce levněji, než na kolik přijde pořád oficiálně dostupná, nová Škoda Octavia. Foto: Hyundai
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
před hodinouSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejčtenější články
Prodejní data ukazují, jak rychle se Číňané rozpínají v Evropě i po světě, to jen EU zase unikla podstata
14.4.2025Ovečkin může Gretzkymu sebrat všechno. Po rekordu za počet gólů může získat i vzácný Rolls-Royce, který za tento počin dostal
15.4.2025Někdo najel přes 1,7 milionu km s Mercedesem dost moderním na to, aby takový nájezd ukázal. Stačilo mu na to 5 let a 9 měsíců
15.4.2025EU chce zakázat používání karbonových vláken, protože Cirkus Brusel nikdy nepřestává hrát
15.4.2025BMW odhalilo zvukový projev svých příštích aut, je to umělá trapárna nejhrubšího zrna
15.4.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch