Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility
22.8.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
A všichni ruce nahoru! Německý koncern si zřejmě po dlouhé době vzpomněl na význam svého jména a postavil auto pro lidové vrstvy.
Volkswagen ve své zprávě k novému modelu up! vysvětluje, že „se vydal prozkoumat svět malých automobilů, s cílem vytvořit kompaktní vůz s maximálním využitím obestavěného prostoru, specialistu na městský život“. Pokud máte dojem, že to příliš nezní jako výzva k další levné revoluci a motorizaci světa, tak je to v pořádku. Model up!, který bude vyráběný v Bratislavě společně se sesterským Seatem a Škodou, se neohlíží, i když… Určité pojítko s minulostí tu je. Možná jde o náhodu, ale novinka má naprosto stejný rozvor jako původní Brouk, tedy 2,42 metru. Pro lepší představu je to skoro stejná hodnota, jako má současná Fabia - ta je ale téměř o půl metru delší.
Volkswagen tedy představil automobil s délkou 3,54 m, který by měl zajistit mobilitu pro čtyři cestující. Nezní to moc důvěryhodně, ale možné to je. Vzpomeňte si na původní Renault Twingo. Ten dokázal na ještě menším půdorysu vytvořit docela obyvatelný prostor pro čtyři i díky posuvné zadní lavici. Jak si v tomto směru pomáhá up!, tp ještě nevíme, Volkswagen dosud nezveřejnil fotky zadní části kabiny, ale do města, kam primárně patří, by to stačit mohlo. Uvádí pouze objem zavazadlového prostoru - 251 litrů v základní konfiguraci a zajímavých 951 litrů po sklopení zadních sedadel.



Docela skoupé zůstává tiskové oddělení také, pokud jde o konstrukci. Původní prototyp představený před čtyřmi lety ve Frankfurtu měl motor umístěný vzadu a pohon zadních kol. K novince bylo zveřejněno pouze to, že má zážehový tříválec o objemu 1,0 litru a bude nabízený ve dvou výkonových variantách. Jako BlueMotion bude mít 60 koní a se systémem stop-start normovanou spotřebu 4,2 l/100 km. Silnější model nabídne 75 koní a průměrná spotřeba má být o deci vyšší. V reálu by to tedy mohlo jezdit kolem pěti až pěti a půl litru, což pořád není špatné. Na stejném základu se o něco později objeví vůz upravený pro spalování zemního plynu s výkonem 68 koní (3,2 kg CNG na 100 km) a roce 2013 elektromobil.
Ke koncepci ovšem nezaznělo ani slovo. Můžeme tedy pouze předpokládat, že pro Volkswagen bylo mnohem levnější využít stávající technická řešení a up! bude tradiční předokolka. Nějaké (pro tuto třídu) originální technické libůstky se pod karoserií ale přeci jen objeví. Volkswagen up! dostal systém City Emergency Braking, což v tomto případě znamená, že v rychlostech pod 30 km/h bude prostor před autem monitorován laserovými senzory - pokud zaregistrují kolizní situaci, dojde k automatické aktivaci brzd. Systém je nastaven tak, aby následky nárazu výrazně snížil, nebo nehodě třeba i zabránil. S ohledem na hustotu provozu a způsob jízdy (či chůze) některých občanů ovšem musíme doufat, že řidič bude mít možnost nastavit citlivost či ho zcela vypnout.
Co se týče vzhledu kabiny, tady se převrat koná, jen pokud jde o použití barevných panelů, které odpovídají odstínu laku karoserie. Palubní deska vypadá velmi jednoduše a v případě, že vám něco připomíná, schválně se podívejte na interiérové fotky fiatu 500. Nepochybujeme ovšem o tom, který z těchto dvou aut bude mít lépe vyřešenou ergonomii.
Aby Volkswagen nemusel u svého nejmenšího modelu řešit několik variant středového panelu podle výbavy, návrháři v podstatě okopírovali koncept použití „aftermarketových” navigací a zabalili to do vzletnějších marketingových frází. Odnímatelné „osobní zábavné zařízení“ s dotykovou obrazovkou nazvali „maps + more“, což znamená, že kromě navigace dostanete třeba obrazový výstup parkovacího systému nebo připojení pro mobil.
Podle sdělení českého zastoupení značky Volkswagen dorazí model up! na náš trh na jaře 2012 ve třech zatím blíže nespecifikovaných výbavách: take up! jako základní model, move up! se má orientovat na komfort a na vrcholu bude stát verze high up!
VW up! ve své produkční podobě
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Honda krutě poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má na krku hromadnou žalobu za poruchové turbomotory
před 7 hodinamiNejnovějšímu obrněnému speciálu prezidenta Trumpa se směje půl světa. „Golf Force One” ale není vtip, je skutečný
před 8 hodinamiŠéf Jaguaru Land Roveru náhle skončil uprostřed změny zaměření celé firmy, co se teď bude dít?
před 10 hodinamiMechanik ukázal, jak se v elektrickém propadáku VW mění pylový filtr, musíte rozebrat skoro půlku auta
před 11 hodinamiNový šéf Stellantisu řádí jako černá ruka, nařídil rychlý návrat dalšího výdělečného osmiválcového stroje
dnes
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub