Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW znovu plošně zdražuje svá spalovací auta. Lidé zuří, skutečný důvod zůstává v mlze
16.8.2025 | Petr Prokopec
Německá automobilka za týden už poněkolikáté v relativně krátkém časovém rozmezí zvedne ceny svých spalovacích aut. Svádí to na inflaci, pravý důvod je ale pochopitelně jinde.
Jsme dlouhodobě přesvědčeni, že pokud by elektromobilita nebyla lidem vnucována tak násilně, jak je tomu dnes, část zákazníků by si k ní postupně našla cestu cestičku přirozeně a jednodušeji, než je tomu v současnosti. Důvodů je spousta, od prosté lidské přirozenosti stavět se negativně k něčemu, co je nám bez srozumitelného vysvětlení vnucováno, přes snahu dostat k maximu lidí zřetelně nekonkurenceschopné produkty, které pak dělají špatnou reklamu samy sobě, až po negativní efekt na širší nabídku automobilek, které do okrajově prodávaného zboží investují ohromné peníze, které se jim nevrací, a v reakci na to zanedbávají žádané spalovací model či za hranici snesitelnosti ořezávají náklady s nimi spojené.
Je samozřejmě také možné, že by se elektromobilita v této podobě ukázala být tak nekonkurenceschopnou a nerentabilní, že by aspoň částí výrobců (asi ne Teslou, že?) byla odpískána, ale to je přece v pořádku. Libovolný počet prodaných osobních elektrických aut v Evropě stejně nemá šanci s klimatem cokoli podstatného provést, skutečně se tak zdá být úplně zbytečné podstupovat všechny negativní dopady výše zmíněného výměnou za nic. Jediné, co Brusel spolu s automobilkami způsobí, jsou ekonomické problémy. Kvůli oněm investicím do elektromobilů a nízkém zájmu o ně totiž výrobci musí zdražovat spalovací auta, což ve výsledku nepomáhá nikomu. Nové vozy se stávají nedostupnými pro víc lidí, jejich prodeje klesají, výroba klesá, továrny se stávají méně efektivními, musí se zavírat, lidé z nich propouštět... Je nutné pokračovat?
Praxi této spirály zmaru ukazuje nejlépe Volkswagen, jehož Golf loni prošel faceliftem. Po modernizaci přitom na českém trhu odstartoval s cenou 554 900 Kč, kterou ještě bylo možné považovat za rozumnou. Dostali jste za ní totiž rodinný hatchback osazený benzinovou jedna-pětkou, která na přední kola posílala 115 koní. Uvnitř pak bylo možné počítat s dotykovým displejem multimédií či klimatizací, tedy v podstatě vším, co potřebujete bez většího rozmazlování k životu. Dnes ale takové auto startuje na 677 900 Kč, tedy o 123 tisíc korun výš, aniž byste dostali cokoli navíc.
V Německu je Golf ještě dražší, aktuálně startuje na 28 485 Eurech neboli na 697 tisících korunách. VW nicméně dle už zaslal domácím dealerům dopis, ve kterém zmiňuje, že od 21. srpna dojde k plošnému zdražení spalovacích aut v průměru o 1,5 procenta. Kolegové z Auto Bildu k tomu poznamenávají, že míra inflace v Německu v červenci dosáhla 2 procent, VW je ještě pod touto hranicí, a tak je vlastně všechno skvělé. Jenže to je zas jednou velká mlha - od VW to není první plošné zdražení za poslední rok, ospravedlnitelnost „zdražování o inflaci” je obecně absurdní konstrukt a navíc... Kdyby VW tohle opravdu dělal, zdraží i elektromobily. A ty nezdražuje.
Auta s bateriovým pohonem zůstávají na původních cenách, v podstatě se tak jen opakuje situace z přelomu roku, kdy VW taktéž zdražil svá spalovací auta, a to o 2,1 až 3,2 procenta. VW tedy dělá jediné - posledním žádaným zbožím, kterým má, zkouší spasit své churavějící finance. Ostatně elektromobilů prodává letos docela dost, jak ale sám přiznal, čím víc jich prodá, tím víc prodělá. Takže o to víc zkouší zdražovat všechno ostatní, aby nepřišel na buben. A svou roli v tom všem pochopitelně hrají i přerozdělovací mechanismy EU, kterým se takto snaží vyjít vstříc a minimalizovat hrozbu pokut umělým preferováním prodeje elektrických vozů.
Lze už jen dodat, že kromě zvýšení základních cen hodlá VW dále zdražit také příplatkovou výbavu, jako jsou třeba speciální laky a světelné nebo sportovní a designové pakety. Tento krok se přitom bude týkat všech vozů bez ohledu na pohon, tedy i elektromobilů a SUV T-Roc. Končící první generace se totiž jako jediného spalovacího vozu základní zdražení netýká. „Lidový“ ale tento ekvivalent Golfu se zvýšeným podvozkem již taktéž dávno není, momentálně u nás za něj dáte minimálně 868 900 Kč. Loni vám přitom stačilo 639 900 Kč, byť na již ukončenou motorizaci 1,0 TSI.
Zákazníci to pochopitelně nesou krajně nelibě, jak dokumentuje Focus. Správně identifikují podstatu věci, jinak ale nemají problém hovořit ani o „podvodnících” a „manipulacích s cenami”. Už kvůli snaze vyhnout se negativní publicitě by se VW měl snažit, aby ke změnám cen nepřistupoval tak okatě účelově, v této firmě se ale dnes bohužel moc nemyslí. A toto je toho dalším projevem.



T-Roc je jediným spalovacím vozem, kterého se chystané zdražení nebude týkat. První generace totiž zakrátko skončí a musí udělat prostor nové. Foto: Volkswagen
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
dnes
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
včera
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Nejnovější články
Lada začala prodávat svá auta v jedné z nejnebezpečnějších zemí světa, i to je její náhrada za zakázané evropské trhy
před 8 hodinami
Narychlo ušitý nový Mercedes CLA se spalovacím motorem je z nouze ctnost roku, na semaforech se bude bát i Dacií
před 10 hodinami
Na míru upravené superauto největšího podvodníka světa hudby se potichu prodalo za pořádný balík
před 11 hodinami
Nástupce Čechy milované Kie má své české ceny, jde přímo po krku Škodě
dnes
To nevymyslíte: Ford, který před dvěma roky zuřivě odmítal zpoždění zákazu spalovacích motorů, teď volá po zrušení zákazu spalovacích motorů
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
