Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo riskuje, jeden ze svých hitů chce v nové generaci nabídnout jako docela jiné auto
1.12.2021 | Petr Prokopec
S touhle strategií už nejeden z konkurentů narazil, přestože z čistě racionálního hlediska dává smysl. Jenže když už někdo chce SUV, z racionálních důvodů to obvykle není, a tak chce auto, které tak i vypadá. Nová XC90 má být napůl kombík.
První generace Volva XC90 dorazila na trh už v roce 2002. Stala se tak jedním z prvních zástupců nově vzkvétajícího segmentu, pročež se nelze divit obstojným registracím na obou stranách Atlantiku. Stejně jako ve výsledku není překvapivé, že v prodeji vůz vydržel po dlouhých dvanáct let. Druhá generace, která již používá modulární platformu SPA, ovšem takovou výdrž mít nebude, a to přesto, že registrace jsou ještě lepší než kdy dříve.
V příštím roce bychom se tedy měli dočkat třetí generace, která přepřáhne na architekturu SPA2, evoluční provedení té stávající. Navzdory stejným základům nicméně nedostaneme tentýž vůz. Místo toho nás čeká poměrně radikální střídání stráží, neboť Volvo se rozhodlo inspirovat vlastním konceptem Recharge z loňského roku. Namísto pravověrného SUV tak dostaneme spíše křížence mezi off-roadem a kombíkem. Švédové tak prý hodlají lépe navázat na svou historii plné kombíků, reálně se ale spíše snaží auto zmenšit, aby dosáhli vyšší provozní efektivity.
To lze na jednu stranu chválit, na tu druhou je ale třeba říci, že jde o velmi riskantní přístup. SUV se neprodávají z jakkoli racionálních důvodů a jejich klientelu provozní efektivita obvykle příliš nezajímá. Chtějí auto, které vyjadřuje jistý status, chtějí prostě mohutný vůz, kterým XC90 bylo a je. I to z něj navzdory jeho ceně udělalo třetí nejprodávanější model značky a je zkrátka otázkou, zda si takovou pozici udrží jako zvýšený kombík.
Tradice netradice, někdejší klientela značky adorující ony kombíky se v mezičase přeorientovala na čistokrevná SUV. Jak jsme ale už naznačili, Švédové do značné míry nemají na výběr. Nové XC90 kromě spalovacích motorů dorazí i s elektrickým ústrojím, kterému kvůli dojezdu daleko více vyhovuje aerodynamičtější karoserie menšího vozu.
Elektrická verze přitom dostane sourozence v podobě Polestaru 3. Toto provedení se nicméně má lišit jak zvenčí, tak i zevnitř, kde vsadí na vyšší luxus. Kromě toho bude k mání pouze se dvěma řadami sedadel, zatímco u Volva si zákazníci budou moci objednat i tři. Polestar by kromě toho měl vsadit spíše na dynamiku a sportovní kredit, zatímco XC90 upřednostní dojezd. Ten by u provedení s větším paketem baterií měl přesáhnout 500 kilometrů, což je dnes již prakticky norma.
Co se ostatních jednotek týče, pak momentálně můžeme jen spekulovat. Jakkoliv jisté je, že již nedorazí diesel. Místo toho budou k mání pouze mild-hybridní či plug-in hybridní benzinové agregáty. V případě těchto verzí se pak oproti elektrickému provedení bude lišit kabina, a to kvůli přítomnosti či naopak absenci tunelu převodovky. Interiér celého portfolia nicméně bude navržen ve stylu přístupu „méně je více“. Čekat lze tedy variaci na švédský minimalismus.
Můžeme už jen dodat, že kromě důrazu na recyklaci mnoha materiálů uvnitř se Volvo hodlá zaměřit také na bezpečnost. Značka chce naplnit svou vizi, jež je založen a úplném potlačení fatalit na silnicích. Dá se tedy předpokládat, že nové XC90 bude disponovat semi-autonomním řízením minimálně na úrovni SAE2+. Zda ale nakonec zákazníci budou moci pustit volant z rukou zcela, se nejspíše dozvíme až příští rok.









Nová generace Volva XC90 bude vzhledově vycházet z konceptu Recharge. Namísto pravověrného SUV se tak dočkáme mixu mezi off-roadem a kombíkem, to je značně riskantní. Foto: Volvo
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Děje se to. Číňané si připsali rekordně vysoký podíl na evropském trhu s auty. Už nejde o drobné, bez nich by prodeje šly dolů
před hodinouAmeričané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
včeraNová verze Lady Niva vypadá na první pohled jako veterán z roku 1977, je to ale úplně nové auto
včeraČíňané dál chtějí absolutní rekord „naší” Severní smyčky. Jsou na dostřel, jejich auto zvládá v Liščí noře 313 km/h
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.28. 11:35 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis