Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo riskuje, jeden ze svých hitů chce v nové generaci nabídnout jako docela jiné auto
1.12.2021 | Petr Prokopec
S touhle strategií už nejeden z konkurentů narazil, přestože z čistě racionálního hlediska dává smysl. Jenže když už někdo chce SUV, z racionálních důvodů to obvykle není, a tak chce auto, které tak i vypadá. Nová XC90 má být napůl kombík.
První generace Volva XC90 dorazila na trh už v roce 2002. Stala se tak jedním z prvních zástupců nově vzkvétajícího segmentu, pročež se nelze divit obstojným registracím na obou stranách Atlantiku. Stejně jako ve výsledku není překvapivé, že v prodeji vůz vydržel po dlouhých dvanáct let. Druhá generace, která již používá modulární platformu SPA, ovšem takovou výdrž mít nebude, a to přesto, že registrace jsou ještě lepší než kdy dříve.
V příštím roce bychom se tedy měli dočkat třetí generace, která přepřáhne na architekturu SPA2, evoluční provedení té stávající. Navzdory stejným základům nicméně nedostaneme tentýž vůz. Místo toho nás čeká poměrně radikální střídání stráží, neboť Volvo se rozhodlo inspirovat vlastním konceptem Recharge z loňského roku. Namísto pravověrného SUV tak dostaneme spíše křížence mezi off-roadem a kombíkem. Švédové tak prý hodlají lépe navázat na svou historii plné kombíků, reálně se ale spíše snaží auto zmenšit, aby dosáhli vyšší provozní efektivity.
To lze na jednu stranu chválit, na tu druhou je ale třeba říci, že jde o velmi riskantní přístup. SUV se neprodávají z jakkoli racionálních důvodů a jejich klientelu provozní efektivita obvykle příliš nezajímá. Chtějí auto, které vyjadřuje jistý status, chtějí prostě mohutný vůz, kterým XC90 bylo a je. I to z něj navzdory jeho ceně udělalo třetí nejprodávanější model značky a je zkrátka otázkou, zda si takovou pozici udrží jako zvýšený kombík.
Tradice netradice, někdejší klientela značky adorující ony kombíky se v mezičase přeorientovala na čistokrevná SUV. Jak jsme ale už naznačili, Švédové do značné míry nemají na výběr. Nové XC90 kromě spalovacích motorů dorazí i s elektrickým ústrojím, kterému kvůli dojezdu daleko více vyhovuje aerodynamičtější karoserie menšího vozu.
Elektrická verze přitom dostane sourozence v podobě Polestaru 3. Toto provedení se nicméně má lišit jak zvenčí, tak i zevnitř, kde vsadí na vyšší luxus. Kromě toho bude k mání pouze se dvěma řadami sedadel, zatímco u Volva si zákazníci budou moci objednat i tři. Polestar by kromě toho měl vsadit spíše na dynamiku a sportovní kredit, zatímco XC90 upřednostní dojezd. Ten by u provedení s větším paketem baterií měl přesáhnout 500 kilometrů, což je dnes již prakticky norma.
Co se ostatních jednotek týče, pak momentálně můžeme jen spekulovat. Jakkoliv jisté je, že již nedorazí diesel. Místo toho budou k mání pouze mild-hybridní či plug-in hybridní benzinové agregáty. V případě těchto verzí se pak oproti elektrickému provedení bude lišit kabina, a to kvůli přítomnosti či naopak absenci tunelu převodovky. Interiér celého portfolia nicméně bude navržen ve stylu přístupu „méně je více“. Čekat lze tedy variaci na švédský minimalismus.
Můžeme už jen dodat, že kromě důrazu na recyklaci mnoha materiálů uvnitř se Volvo hodlá zaměřit také na bezpečnost. Značka chce naplnit svou vizi, jež je založen a úplném potlačení fatalit na silnicích. Dá se tedy předpokládat, že nové XC90 bude disponovat semi-autonomním řízením minimálně na úrovni SAE2+. Zda ale nakonec zákazníci budou moci pustit volant z rukou zcela, se nejspíše dozvíme až příští rok.









Nová generace Volva XC90 bude vzhledově vycházet z konceptu Recharge. Namísto pravověrného SUV se tak dočkáme mixu mezi off-roadem a kombíkem, to je značně riskantní. Foto: Volvo
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
dnes (4)Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025 (4)
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 8 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 10 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 11 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
dnesKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva