Volvo vsadilo na špatného koně a musí propouštět, v některých částech firmy dostane padáka každý šestý člověk

Je to příběh, který se můžeme začít učit nazpaměť, protože se dříve nebo později bude týkat každé automobilové firmy, jež zaslepeně hleděla do budoucnosti a ignorovala realitu. Volvo mezi nimi patří k premiantům.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Volvo vsadilo na špatného koně a musí propouštět, v některých částech firmy dostane padáka každý šestý člověk

včera | Petr Miler

Volvo vsadilo na špatného koně a musí propouštět, v některých částech firmy dostane padáka každý šestý člověk

/

Foto: Volvo

Je to příběh, který se můžeme začít učit nazpaměť, protože se dříve nebo později bude týkat každé automobilové firmy, jež zaslepeně hleděla do budoucnosti a ignorovala realitu. Volvo mezi nimi patří k premiantům.

Muselo to být loni v létě, kdy mi jeden člověk pracující ve strukturách českého Volva začal básnit o tom, kolik firma i v místních podmínkách prodává elektrických modelů. A jak se jí tedy vyplácí námi léta kritizovaný příklon k těmto vozům za současného odklonu od zákazníky dlouhodobě favorizovaných koncepcí typu dieselový pohon.

Měl pravdu, když se podíváme na čísla SDA z té doby - a záměrně nyní nehledáme vrchol - pak třeba loni v září Volvo v Česku prodalo 128 elektrických aut 340 vozů celkem. To představuje masivní, skoro 38procentní podíl na veškerém odbytu, což navíc katapultovalo švédskou značku k téměř 60procentnímu meziročnímu nárůstu celkových prodejů. Výhra, tak to tehdy muselo vypadat.

Nechávalo mě to ale klidným, tento příběh už známe a později jej nejpřesněji popsalo Porsche, které ho poznalo na vlastní kůži ještě o dost dřív. Zejména když do nabídky přidáte nové elektrické modely, přinese vám to nové kupce, dostanete se do sfér trhu, ve kterých jste dříve nepůsobili a povzbudíte zvědavost starých zákazníků. Je tu tedy jakýsi faktor něčeho nového, dočasně jsou tu jistě také velké odběry dealerů, nové smlouvy s leasingovkami, firemní nákupy... Najde se spousta faktorů, které takové vzepětí krátko- až střednědobě způsobí, pak už ale obvykle zůstane jen kocovina po jedné nepovedené party, kterou způsobí nejen pominutí zmíněného, ale i postupné zjišťování, že elektrický pohon není tak kouzelný, jak se říká. A přesně to tu přišlo.

Už fakt, že Volvo letos zjara na hodinu vykoplo svého dosavadního šéfa, který byl v tomto ohledu totálně mimo realitu, naznačoval, že věci nejdou dobrým směrem. A když si uvědomíme, kdo je jeho nástupcem, nutně se musíme ptát, jak špatná situace asi je. Nyní se její řešení posouvá dál a na tuto otázku si můžeme zodpovědět docela jednoduše: Velmi.

Jak rekapituluje Reuters, Volvo oznámilo, že při hašení vznikajícího požáru propustí 3 000 zaměstnanců. To představuje skoro 7 procent všech stávajících zaměstnanců firmy, dotkne se to asi 15 % lidí pracujících v administrativě a přibližně každého šestého člověka pracující na takové pozici v domácím Švédsku. Je to tedy významné, Volvo není zase tak velká automobilka.

Stane se tak v rámci snah o uspoření asi 1,9 miliardy USD (skoro 42 miliard Kč) ročních nákladů. Firma nepřekvapivě nepřiznává, že vsadila na špatného koně, jakkoli slova o „zpomalení poptávky po elektromobilech” o tom aspoň nepřímo hovoří. Jinak staronový šéf firmy raději hovoří o „okolnostech” od dovozních cel do USA přes situaci na trhu v Číně až po vysoké náklady a obecně nejistou budoucnost automobilového světa. „Neúspěchy v oblasti elektromobilů” ale padají mezi posledními faktory, i když jsou zřetelně primární.

Stačí se podívat na evropské výsledky Volva za první letošní čtyři měsíce podle údajů Data Force, abychom viděli, že v oblasti prodejů tradičních modelů se neděje nic dramatického. Přesto prodeje automobilky letos od ledna do dubna klesly v Evropě o 11,5 procenta meziročně a tento pokles se prohlubuje. V dubnu to bylo už -15,5 procenta. Na vině jsou hlavně elektrické modely jako EX30 a EX40, jejichž odbyt je meziročně dole o 56,2 resp. 37,3 %. A když se podíváme, jak si vede třeba nová elektrická EX90 (letos 894 aut) ve srovnání s pětkrát přežitou spalovací XC90 (2 867 aut), je zjevné, co lidé preferují.

Tohle Volvo roky ignorovalo a přes krátkodobé pozitivní vyosení poznává negativní dopady svých chybných dlouhodobých strategií. A vidět je to pořádně i v Česku - loňské víc jak třetinové zastoupení elektromobilů na prodejích a mohutné růsty odbytu zůstávají už jen iluzí. Znovu data SDA ukazují, že podíl prodaných elektrických modelů Volva na celkovém odbytu se letos v dubnu zmenšil na 7,3 procenta kvůli pouhým 27 prodaným vozům (loni v září 128) a celkové prodeje klesají o víc jak čtvrtinu. Je to celé pryč tak rychle, jak to přišlo.

Výměna šéfa, úspory a nový směr, to by byl dobrý nápad, kdyby ale tím novým šéfem nebyl člověk, který s tímto směřováním sám kdysi souzněl a nyní bude těžko zpochybňovat své někdejší strategie. Volvo potřebuje být znovu racionální a prozákaznicky orientované. Od toho má nyní stále daleko a tisíce propuštěných na tom samy o sobě nic nezmění.


Volvo vsadilo na špatného koně a musí propouštět, v některých částech firmy dostane padáka každý šestý člověk - 1 - Volvo EX30 2024 oficialni nove 01Volvo vsadilo na špatného koně a musí propouštět, v některých částech firmy dostane padáka každý šestý člověk - 2 - Volvo EX30 2024 oficialni nove 02Volvo vsadilo na špatného koně a musí propouštět, v některých částech firmy dostane padáka každý šestý člověk - 3 - Volvo EX30 2024 oficialni nove 03Volvo vsadilo na špatného koně a musí propouštět, v některých částech firmy dostane padáka každý šestý člověk - 4 - Volvo EX30 2024 oficialni nove 04Volvo vsadilo na špatného koně a musí propouštět, v některých částech firmy dostane padáka každý šestý člověk - 5 - Volvo EX30 2024 oficialni nove 05Volvo vsadilo na špatného koně a musí propouštět, v některých částech firmy dostane padáka každý šestý člověk - 6 - Volvo EX30 2024 oficialni nove 06Volvo vsadilo na špatného koně a musí propouštět, v některých částech firmy dostane padáka každý šestý člověk - 7 - Volvo EX30 2024 oficialni nove 07Volvo vsadilo na špatného koně a musí propouštět, v některých částech firmy dostane padáka každý šestý člověk - 8 - Volvo EX30 2024 oficialni nove 08Volvo vsadilo na špatného koně a musí propouštět, v některých částech firmy dostane padáka každý šestý člověk - 9 - Volvo EX30 2024 oficialni nove 09
Švédská automobilka chtěla na některých trzích od roku 2026 dokonce prodávat už jen elektromobily jako EX30. Kdo se diví, že si to rozmyslela? Foto: Volvo

Zdroje: Reuters, SDA

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.