Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo zapíchne obří vidle do svých prodejů v Česku, nejoblíbenější typ motoru za pár měsíců skončí
20.9.2023 | Petr Miler
Preference zákazníků se pro většinu automobilek staly jakýmsi vtípkem, se kterým vedení firem žonglují na pondělních poradách. Volvo zjevně nechce být výjimkou, a tak definitivně skončí s diesely, i když jsou i dnes na řadě trhů páteří jeho prodejů.
Představte si, že jste automobilka a prodáváte auta. A existují trhy, na kterých prodáte třeba 1 864 aut za 8 měsíců roku, z nichž 781 - tedy nejvíc ze všech - pohání dieselový motor. Co pak uděláte v 9. měsíci téhož roku? No oznámíte, že už za pár měsíců skončíte s dieselovými motory, protože je nikdo nechce, to dá rozum.
Přijde vám to hypotetické, směšné, absurdní? Chápeme, jenže je to bohužel realita existence automobilky Volvo v České republice, výše zmíněná data jsou přesnou reflexí jejích místních aktivit. Tento stav navíc panuje za situace, kdy Švédové nabídku o dieselové motory léta oklešťují, upozaďují je v prodejních materiálech a do některých podstatných nových modelů už je vůbec nenabízí. Přesto jim zákazníci dávají takový signál. A přesto Volvo postupuje dál stejným směrem.
Je to skutečně absurdní a firma na tom pracovala i v roce 2019, kdy diesely jejímu odbytu v Evropě dokonce dominovaly. Je to neuvěřitelný projev nabubřelosti, ignorace preferencí zákazníků, který je dnes bohužel v automobilovém světě docela běžný. Nevládnete vy a vaše potřeby, vládnou politicky definované regulace a dogmatická rozhodnutí samotných výrobců, kteří se rozhodli, že dostání tomu či onomu „socialistickému závazku” je víc než uspokojení vlastní klientely.
Volvo tak oficiálně oznámilo, že výrobu dieselových aut zastaví nejpozději na začátku roku 2024. Firma drze říká, že její rozhodnutí ilustruje měnící se poptávku, ale nic takového se nestalo, mění se primárně nabídka. Kdyby Volvo dál „hrdě” nabízelo diesely jako ještě před pár roky, pro její prodeje budou ještě podstatnější.
Automobilka také argumentuje globálními čísly, ve kterých jsou diesely (po všem zmíněném) relativně okrajovou veličinou. Jasně, v Číně diesely nefrčí, v USA diesely nefrčí, na některých evropských trzích (třeba v mém druhém domově v Nizozemsku) se staly ostrakizovanou volbou téměř nekompatibilní s místním zdaněním a dalšími formami projevu „přání státu”. Ale znamená to tak moc?
Mozaika světových prodejů jakékoli značky se vždy skládá z malých kamínků, z nichž téměř každý je sám o sobě zanedbatelný. Když se podíváte na prodeje sedanů, jsou zanedbatelné. Když se podíváte na prodeje kombíků, jsou zanedbatelné. Když se podíváte na prodeje kupé nebo dokonce kabrioletů, no ty už jsou úplně hodné zapomnění. Když se podíváte ne prodeje manuálních převodovek, atmosféricky plněných motorů, aut se zadním pohonem... Když se podíváte skoro na cokoli dostatečně specifického (tedy nehodíte třeba všechna SUV do jednoho pytle), dojdete k závěru, že to tvoří jednotky procent světových prodejů. Tak proč s tím nezatočit, že?
Diesely ale aktuálně tvoří v prodejích Volva 8,9 % odbytu celosvětově. To vůbec není málo. A jak vidíte třeba (ale zdaleka ne pouze) u nás, na některých trzích jsou naprosto klíčové a tvoří stále okolo poloviny odbytu. A u některých modelů jsou naprosto dominantní, třeba v případě modelu XC90 u nás Volvo letos prodalo 377 dieselových a 53 benzinových aut, u XC60, S90 a V90 je situace podobná. Tohle najednou škrtnete? A budete doufat, že zákazníci to skousnou?
Možná ano, možná ne, kupci Volva nejsou zrovna automobiloví nadšenci s vyhraněnými preferencemi. Přesto nám to přijde troufalé a vlastně naprosto zbytečné. Automobilky se - pakliže chtějí být dál oblíbené a úspěšné - musí vrátit k jakémusi mikropřístupu a sledovat preference zákazníků na specifických odbytištích, ne se snažit šít jednu univerzální velikost saka pro všechny, takové ve výsledku nepadne nikomu. Pokud nějaká firma nedokáže efektivně vyrábět něco, co kupuje skoro desetina jejích klientů na celém světě, pak v oboru nemá co pohledávat.
Jak moc se tento krok Volvu v Česku nevyplatí, ukáže jen čas. Na každý pád představuje obří vidle zapíchnuté do prodejních statistik. Je také nepochybně jedním z těch, nad kterým se můžeme akorát hořce smát a doporučit zákazníkům, aby jej podobným firmám dali patřičně „sežrat”. Vy máte být těmi, kolem kterých se točí jejich svět, nikdo jiný.



Volvo XC90 je klíčový model značky z hlediska prodejů i marží, většina lidí ho chce v Česku i okolních zemích s dieselem. Co na to Volvo? Přestane nabízet diesely, to dá rozum. Foto: Volvo
Zdroje: Volvo, SDA
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
před 4 hodinamiMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval včera 16:32
- Na čele je po pátku v Assenu Filip Salač včera 15:20
- Rabat místo MacKenzieho? 26.6.2025
- Jako lídři přijíždějí do Assenu Marc Marquez, Gonzalez a Rueda 26.6.2025
- Časový program v Assenu 25.6.2025
Nejnovější články
Nová verze Lady Niva vypadá na první pohled jako veterán z roku 1977, je to ale úplně nové auto
před hodinouČíňané dál chtějí absolutní rekord „naší” Severní smyčky. Jsou na dostřel, jejich auto zvládá v Liščí noře 313 km/h
před 3 hodinamiMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
před 4 hodinamiOd počátku nesmyslný čtyřválec, který měl nahradit osmiválce v Mercedesech-AMG 63, skončí bez náhrady. Nikdo ho nechce
před 6 hodinamiMédia tu kdysi byla od toho, aby kritizovala automobilky za to, co dělají. Teď kritizují vás za to, že nekupujete jejich auta
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva