Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika

Tohle auto mělo mnoho předpokladů uspět a zejména v poměru hodnoty a ceny představovalo velmi atraktivní zboží. Po neúspěchu v USA a vyštvání z Ruska jí ale z velkých odbytišť zbyl pomalu jen domácí trh. A to na přežití nestačí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika

26.5.2024 | Petr Prokopec

Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika

/

Foto: Kia

Tohle auto mělo mnoho předpokladů uspět a zejména v poměru hodnoty a ceny představovalo velmi atraktivní zboží. Po neúspěchu v USA a vyštvání z Ruska jí ale z velkých odbytišť zbyl pomalu jen domácí trh. A to na přežití nestačí.

Americká divize Kie byla založena v roce 1992. Po třech letech se o prodej korejských aut staralo již 100 dealerství napřič 30 státy, které dosáhly na tehdy působivých 24 750 nových registrací. Jenže pouhé dva roky na to automobilka kvůli asijské ekonomické krizi musela vyhlásit bankrot a následně přešla pod Hyundai. Další korejský výrobce totiž za v tu dobu konkurenční značku nabídl víc než Ford, který byl partnerem Kie již od roku 1986 a pomáhal jí právě se vstupem do USA.

Tento trh se pro automobilku postupně stal klíčovým. Když tedy v roce 2008 přišla s SUV Mohave, které do Spojených států dorazilo pod označením Borrego, oznámila, že novinka byla vyvíjena i s ohledem na potřeby a touhy Američanů. Vůz ale dorazil přesně ve chvíli, kdy novým světem začala zmítat tzv. finanční krize. Tu ustát nedokázal, po pouhém roce v prodeji tak ze zámořské nabídky zmizel, aniž by Korejci naznačili, že zvažují návrat.

Na ten opravdu nedošlo, místo toho se Mohave/Borrego po dalších dvou letech pakovalo také z Kanady. Jeho nástupcem se stala Kia Sorento druhé generace, která se prodávala lépe i přesto, že pod kapotou nenabízela osmiválec. S tím neúspěšné SUV nabízeno bylo, stejně jako s 3,6litrovým šestiválcem nebo třílitrovým turbodieselem. Právě tato jednotka pak byla zachována pro druhou generaci, jenž dorazila v roce 2019.

Klasickou techniku si toto SUV ponechalo obecně, dál používalo mj. žebřinový rámy. Bylo tak relativně levné i lákavé, psali jsme o něm nejednou, jenže právě tradiční technika omezila jeho zásah. Jeho posledními velkými trhy byl vedle toho domácího už jen Středním Východ a Rusko, kde se dokonce vyrábělo. Když ale došlo k invazi na Ukrajinu, po které se Korejci museli z Ruska stáhnout, mnoho velkých trhů už této Kie nezbylo. A jakkoli domácí prodeje byly v roce 2022 nejlepší za hodně dlouhou dobu, zdálo se, že 4 930 milimetrů dlouhý vůz to začíná mít „za pár“.

A podle nových informací korejských ET News je definitivní konec opravdu za rohem. Montážní linky ve Hwasungu se totiž v červenci zastaví, načež továrna projde reorganizací, aby byla připravena na výrobu pick-upu Tasman. Ten je nepřímou náhradou za dnes probírané SUV, přičemž stejně jako Mohave disponuje žebřinovým rámem. Zaměřit se pak má hlavně na Austrálii a Nový Zéland.

Zda vůz pojmenovaný dle tasmánského moře zamíří rovněž na další trhy, je otázkou. Stejně jako končící SUV bude osazen jedinou motorizací, a sice dieselem spárovaným s osmistupňovým automatem. Jednotka ale již nebude mít třílitrový objem a šest válců, místo toho půjde o čtyřválcovou dva-dvojku. S tímto pohonem by ale Kia v USA mohla narazit, proto s exportem za oceán příliš nepočítáme.

Ať tak či onak, pětimetrové SUV je na konci své šestnáctileté životní dráhy. Toho lze litovat, neboť Korejci se hlavně v rámci kvality vynasnažili, aby ohromili i nejnáročnější publikum. K oslnění davů to ale opravdu nestačilo, pročež bude zajímavé sledovat, jak si povede Tasman. Kia doufá, že se jí s tímto modelem povede ovládnout 10 procent australského trhu s pick-upy, což by pro ni vzhledem k jeho tamnímu významu nebylo nezajímavé.


Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 1 - Kia Mohave 2021 ruska verze 01Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 2 - Kia Mohave 2021 ruska verze 02Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 3 - Kia Mohave 2021 ruska verze 03Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 4 - Kia Mohave 2021 ruska verze 04Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 5 - Kia Mohave 2021 ruska verze 05Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 6 - Kia Mohave 2021 ruska verze 06Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 7 - Kia Mohave 2021 ruska verze 07Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 8 - Kia Mohave 2021 ruska verze 08Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 9 - Kia Mohave 2021 ruska verze 09Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 10 - Kia Mohave 2021 ruska verze 10Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 11 - Kia Mohave 2021 ruska verze 11Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 12 - Kia Mohave 2021 ruska verze 12Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 13 - Kia Mohave 2021 ruska verze 13Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 14 - Kia Mohave 2021 ruska verze 14Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 15 - Kia Mohave 2021 ruska verze 15Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 16 - Kia Mohave 2021 ruska verze 16Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 17 - Kia Mohave 2021 ruska verze 17Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 18 - Kia Mohave Gravity 2021 14Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 19 - Kia Mohave Gravity 2021 15Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 20 - Kia Mohave Gravity 2021 16Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 21 - Kia Mohave Gravity 2021 17Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 22 - Kia Mohave Gravity 2021 18Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 23 - Kia Mohave Gravity 2021 19Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 24 - Kia Mohave Gravity 2021 20Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 25 - Kia Mohave Gravity 2021 21Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 26 - Kia Mohave Gravity 2021 22Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 27 - Kia Mohave Gravity 2021 23Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 28 - Kia Mohave Gravity 2021 24Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 29 - Kia Mohave Gravity 2021 25Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 30 - Kia Mohave Gravity 2021 26Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 31 - Kia Mohave Gravity 2021 27Vrcholně luxusní a přitom levná Kia končí, osudnou se jí stala klasická technika i geopolitika - 32 - Kia Mohave Gravity 2021 28
Mohave se před válkou na Ukrajině prodávalo i v Rusku. Odchod Korejců ze země tak měl na budoucnost SUV významný vliv, poslední měsíce totiž bodovalo jen u domácího publika. A to nestačí, jeho konec tak má být nevyhnutelný. Foto: Kia

Zdroje: ET News, Kia

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše