Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vrcholné motory Lady budou nově „bezkontaktní“, řeší dávný technický problém
5.10.2021 | Petr Prokopec
Moderní spalovací motory jsou sice odolné jako nikdy dříve, pořád jim ale za určitých okolností stačí málo, aby byly zcela zničeny. Rusové zabrání jednomu z kritických problémů speciálními písty.
Zaznamenali jste jisté chrastění pod kapotou? Pak je možné, že životnost vaší pohonné jednotky se blíží ke svému konci. Onen zvuk totiž může pocházet od rozvodového řetězu, který má na starosti chod agregátu a bez jehož perfektního fungování motor nedokáže správně pracovat.
Rozvody zajišťují, aby se ventily otevíraly a zavíraly v souladu s pohybem pístů a mezi oběma komponenty nedošlo ke kontaktu. Pokud je ale tento chod narušen kupříkladu špatně napnutým řetězem, mohou do sebe písty a ventily narazit a motor se takzvaně potká. To v první chvíli zničí samotné ventily, následkem ale může být i úplné zničení motoru.
AvtoVAZ se tento tento dávný problém rozhodl vyřešit tzv. „bezkontaktními motory“, a to i v případě své vrcholné pohonné jednotky VAZ-21179. Tedy 1,8litrového agregátu, který pohání nejvyšší verze modelů Vesta a X-Ray. Podstatou inovace jsou písty se speciálními žlábky, které zabrání kontaktu ventilů a pístů, i když dojde k poruše na rozvodech.
Nejde o zdaleka první inovaci starších motorů Lady v posledních letech. Dříve dostaly mimo jiné odlehčené písty, těm však předcházející následkům poruchy chybělo. Cena motoru se měnit nemá, stejně jako výkon, který v tuto chvíli činí 122 koní. Motor má tedy atmosférické plnění, pochopitelně, přeplňovaná sériová Lada v tuto chvíli neexistuje.
Jak jsme již zmínili, tyto agregáty budou pohánět modely Vesta a X-Ray, a to bez ohledu na tu, zda jejich výkon přenáší manuální nebo automatická převodovka. Není ovšem zatím jasné, kdy se dostanou do prvních sériově vyrobených vozů, stejně tak není známo, zda se změny dotknou i provedení Vesta Sport. V něm motor VAZ-21179 dává až 145 koní výkonu.

Motor VAZ-21179 se dočkal další modernizace, díky níž se stal „bezkontaktním”, písty a ventily se v něm ani v případě selhání rozvodů takříkajíc nemohou „potkat”. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: Avtograd News@VKontakte
Bleskovky
Rusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
před 9 hodinamiUž se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
včeraFascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Končící superhit Kie už brzy koupíte jen v bazarech, novější provedení vás nezruinují ani při pořízení, ani provozem
před 6 hodinamiSvět se musel zbláznit, když se dnes falešný starý Mercedes prodává dráž než skutečné nové Ferrari
před 7 hodinamiRusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
před 9 hodinamiPosedlost VW nezná mezí. Firma je prý „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému zakázali vstup do USA
před 10 hodinamiElektrický propadák Mercedesu nikdo nechce tak moc, že na něj automobilka nabízí slevy, za jaké jinde koupíte celé auto
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva