Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vrcholné motory Lady budou nově „bezkontaktní“, řeší dávný technický problém
5.10.2021 | Petr Prokopec
Moderní spalovací motory jsou sice odolné jako nikdy dříve, pořád jim ale za určitých okolností stačí málo, aby byly zcela zničeny. Rusové zabrání jednomu z kritických problémů speciálními písty.
Zaznamenali jste jisté chrastění pod kapotou? Pak je možné, že životnost vaší pohonné jednotky se blíží ke svému konci. Onen zvuk totiž může pocházet od rozvodového řetězu, který má na starosti chod agregátu a bez jehož perfektního fungování motor nedokáže správně pracovat.
Rozvody zajišťují, aby se ventily otevíraly a zavíraly v souladu s pohybem pístů a mezi oběma komponenty nedošlo ke kontaktu. Pokud je ale tento chod narušen kupříkladu špatně napnutým řetězem, mohou do sebe písty a ventily narazit a motor se takzvaně potká. To v první chvíli zničí samotné ventily, následkem ale může být i úplné zničení motoru.
AvtoVAZ se tento tento dávný problém rozhodl vyřešit tzv. „bezkontaktními motory“, a to i v případě své vrcholné pohonné jednotky VAZ-21179. Tedy 1,8litrového agregátu, který pohání nejvyšší verze modelů Vesta a X-Ray. Podstatou inovace jsou písty se speciálními žlábky, které zabrání kontaktu ventilů a pístů, i když dojde k poruše na rozvodech.
Nejde o zdaleka první inovaci starších motorů Lady v posledních letech. Dříve dostaly mimo jiné odlehčené písty, těm však předcházející následkům poruchy chybělo. Cena motoru se měnit nemá, stejně jako výkon, který v tuto chvíli činí 122 koní. Motor má tedy atmosférické plnění, pochopitelně, přeplňovaná sériová Lada v tuto chvíli neexistuje.
Jak jsme již zmínili, tyto agregáty budou pohánět modely Vesta a X-Ray, a to bez ohledu na tu, zda jejich výkon přenáší manuální nebo automatická převodovka. Není ovšem zatím jasné, kdy se dostanou do prvních sériově vyrobených vozů, stejně tak není známo, zda se změny dotknou i provedení Vesta Sport. V něm motor VAZ-21179 dává až 145 koní výkonu.

Motor VAZ-21179 se dočkal další modernizace, díky níž se stal „bezkontaktním”, písty a ventily se v něm ani v případě selhání rozvodů takříkajíc nemohou „potkat”. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: Avtograd News@VKontakte
Bleskovky
Řidič to při jízdě 150 km/h městem napálil do cihlového domu. Přežil, spolujezdec o 25 metrů dál též, jeho auto ne, řidičák ne, svoboda ne
včera
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
25.11.2025
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Nejnovější články
Bývalému olympionikovi zabavili vzácný Mercedes za stovky milionů a jdou po něm, je teď mezi 10 nejhledanějšími lidmi světa
před 2 hodinami
Majitel po 643 ujetých km s novým elektromobilem radši zahodil 400 tisíc Kč, než aby s ním dál musel jezdit
před 3 hodinami
Další dvě automobilky zavelely k rychlé deelektrifikaci, dokonce u už prodávaných vozů. Jízda na mrtvém koni je přivádí ke krachu
před 5 hodinami
Nové Porsche Cayenne dál šokuje svou otylostí. Je vůbec nejtěžším Porsche historie, překonává i firemní traktory
před 6 hodinami
Uvaří je jako žábu. Další země nechá řidiče elektromobilů platit za každý ujetý km, protože silnice se samy neopraví
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.27. 18:05 - Stepan
- VZKAZY 11.27. 17:04 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 11.27. 11:00 - pavproch
- dopsání pneu do TP 11.27. 05:02 - pumr
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.26. 15:28 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.26. 15:23 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.26. 15:21 - HondaMan
- BMW Divize 11.26. 13:25 - Vrooom
