Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vrcholné motory Lady budou nově „bezkontaktní“, řeší dávný technický problém
5.10.2021 | Petr Prokopec
Moderní spalovací motory jsou sice odolné jako nikdy dříve, pořád jim ale za určitých okolností stačí málo, aby byly zcela zničeny. Rusové zabrání jednomu z kritických problémů speciálními písty.
Zaznamenali jste jisté chrastění pod kapotou? Pak je možné, že životnost vaší pohonné jednotky se blíží ke svému konci. Onen zvuk totiž může pocházet od rozvodového řetězu, který má na starosti chod agregátu a bez jehož perfektního fungování motor nedokáže správně pracovat.
Rozvody zajišťují, aby se ventily otevíraly a zavíraly v souladu s pohybem pístů a mezi oběma komponenty nedošlo ke kontaktu. Pokud je ale tento chod narušen kupříkladu špatně napnutým řetězem, mohou do sebe písty a ventily narazit a motor se takzvaně potká. To v první chvíli zničí samotné ventily, následkem ale může být i úplné zničení motoru.
AvtoVAZ se tento tento dávný problém rozhodl vyřešit tzv. „bezkontaktními motory“, a to i v případě své vrcholné pohonné jednotky VAZ-21179. Tedy 1,8litrového agregátu, který pohání nejvyšší verze modelů Vesta a X-Ray. Podstatou inovace jsou písty se speciálními žlábky, které zabrání kontaktu ventilů a pístů, i když dojde k poruše na rozvodech.
Nejde o zdaleka první inovaci starších motorů Lady v posledních letech. Dříve dostaly mimo jiné odlehčené písty, těm však předcházející následkům poruchy chybělo. Cena motoru se měnit nemá, stejně jako výkon, který v tuto chvíli činí 122 koní. Motor má tedy atmosférické plnění, pochopitelně, přeplňovaná sériová Lada v tuto chvíli neexistuje.
Jak jsme již zmínili, tyto agregáty budou pohánět modely Vesta a X-Ray, a to bez ohledu na tu, zda jejich výkon přenáší manuální nebo automatická převodovka. Není ovšem zatím jasné, kdy se dostanou do prvních sériově vyrobených vozů, stejně tak není známo, zda se změny dotknou i provedení Vesta Sport. V něm motor VAZ-21179 dává až 145 koní výkonu.

Motor VAZ-21179 se dočkal další modernizace, díky níž se stal „bezkontaktním”, písty a ventily se v něm ani v případě selhání rozvodů takříkajíc nemohou „potkat”. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: Avtograd News@VKontakte
Bleskovky
Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
včera92letý muž si přišel k dealerovi pro nové auto i se svou „holkou”. Je k nevíře, co si odvezli k 70 rokům manželství
11.10.2025Renault poprvé ukázal nové Twingo. Může být šik, smutnému osudu Fiatu 500e ale uteče jen stěží
9.10.2025
Nejčtenější články
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025Mercedes mluví o návratu zdravého rozumu, ve skutečnosti ale chystá „elektrický blitzkrieg”
15.9.2025Jaguar a Land Rover prodělávají přes 140 milionů denně, neúnosná situace trvá už příliš dlouho
15.9.2025Nad Volkswagenem byl poprvé v historii vyhlášen bankrot, pro Němce je to další z řady nepříjemností
15.9.2025Majitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
15.9.2025
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.13. 14:07 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 10.13. 12:14 - M.Z.
- BMW Divize 10.13. 12:10 - pavproch
- Onboard videa 10.12. 23:38 - brnenska.odchytova
- SAP - Dresscode nestačí, 10.11. 13:04 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.11. 12:48 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 10.10. 23:07 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.10. 19:03 - řidičBOB