VW dál hazarduje s přízní zákazníků, ještě tento týden znovu razantně a plošně zdraží svá auta

Vzpomínáte na chvíle, kdy Golf začínal na 339 900 Kč, cenově se dostával pod Octavii, měl čtyři válce a nemusel se stydět za svou kvalitu? Dnes stojí skoro o 300 tisíc víc a se zdražováním zjevně není konec.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW dál hazarduje s přízní zákazníků, ještě tento týden znovu razantně a plošně zdraží svá auta

21.2.2023 | Petr Prokopec

VW dál hazarduje s přízní zákazníků, ještě tento týden znovu razantně a plošně zdraží svá auta

/

Foto: Volkswagen

Vzpomínáte na chvíle, kdy Golf začínal na 339 900 Kč, cenově se dostával pod Octavii, měl čtyři válce a nemusel se stydět za svou kvalitu? Dnes stojí skoro o 300 tisíc víc a se zdražováním zjevně není konec.

V roce 2013 se začal v Česku prodávat Volkswagen Golf sedmé generace. Začínal na 339 900 Kč, záměrně 10 tisíc Kč pod Škodou Octavia, a to s přijatelným motorem 1,2 TSI. Ještě o čtyři roky později bylo hej, po omlazení v roce 2017 se vůz na českém trhu začal prodávat za 411 900 Kč, byť už jen s problematickým litrovým tříválcem pod kapotou. Souběžně s hatchbackem dorazil i kombík, jehož klientela si musela připlatit dodatečných 40 tisíc korun. Mimo to nicméně nabídka zahrnovala i sportovní deriváty, jejichž cena dnes prakticky bere dech. Za GTI jste totiž dali jen 692 900 Kč, za GTI Performace 745 900 Kč, za GTD 687 900 Kč a za vrcholný Golf R 989 900 Kč.

Ještě v roce 2019, kdy sedmá generace končila, se bestseller německé automobilky dal považovat za levný vůz, základní pětidvířko ve výbavě Trendline a s motorem 1,0 TSI pod kapotou totiž stálo 452 900 Kč. Drahý pak ostatně nebyl ani nástupce s celodigitálním přístrojovým štítem, který jste si v roce 2020 mohli koupit od 479 900 Kč. Jakmile jste nicméně sáhli po výbavové linii Life, bylo již třeba sáhnout do kapsy pro 524 900 Kč. Z této sumy pak o rok později bylo 561 900 Kč.

V průběhu loňského roku se cena Volkswagenu Golf opět posunula směrem vzhůru, provedení Life 1,0 TSI rázem bylo k mání od 608 tisíc korun. I to je nicméně minulost, litrový hatchback totiž vychází minimálně na 632 900 Kč. Během pouhých 10 let tu tedy máme posun o skoro 300 tisíc korun a během 6 let o více než 200 tisíc korun. A to přesto, že osmá generace za tou sedmou po stránce kvalitativní zaostává. Nejde jen o už proslulou manuální vzpěru kapoty, ale také třeba tvrdší a lacinější plasty v kabině a celkový pocit z auta.

Není divu, že VW ztrácí přízeň zákazníků, poměr hodnoty a ceny je čím dál příšernější. Německá média přesto mluví o dalším cenovém šoku, který má přijít již tento týden. Dle Volkswagenu za další zdražování může „výrazné zvýšení nákladů v případě surových materiálů, energií a vybavení“. Automobilka kromě toho dodala, že „ani VW nedokáže uniknout vysoké inflaci. Jakkoli se snažíme navýšit efektivitu a co nejusilovněji pracujeme na dlouhodobých kontraktech, nedokážeme plně kompenzovat efekt zvýšených nákladů“.

Dle zdrojů magazínu Automobilwoche by ceny měly v průměru vzrůst o 4,4 procenta. Takové Polo se tedy nově má prodávat dráž o 905 Eur (cca 21 500 Kč), zatímco u modelů Golf či T-Roc budou ceny vyšší o 1 585 a 1 455 Eur (37 650 a 34 600 Kč). Opravdu hluboko do kapsy pak budou muset sáhnout zájemci o Arteon Shooting Brake, neboť stylové kombi bude v Německu nově k mání od 42 270 Eur (1 003 950 Kč), což je o 1 985 Eur (47 150 Kč) vyšší suma než dříve. Bavíme se o německém trhu, nedá se ale předpokládat, že by se totéž dříve nebo později odehrálo i v dalších zemích - VW jistě nebude brát na hůl Němce a ostatní šetřit. Když už takto plošně zdražuje, pak všude.

Dealeři, kteří jsou s celou situací obeznámeni, ani v nejmenším nejásají. Dle nich automobilka již nereflektuje aktuální situaci na trhu, neboť v takovém případě by měla přistoupit spíše ke zlevňování, a to i navzdory růstu nákladů. Nicméně o něčem takovém výrobci aktuálně nechtějí ani slyšet, místo toho jim neustálé zdražování vyhovuje. I když totiž prodávají méně aut, jejich výdělek díky vyšším maržím roste.

Zas a znovu je nicméně třeba se ptát, zda se vše neobrátí proti samotným automobilkám. Nesmíme totiž zapomínat na chystanou emisní normu Euro 7, která přinese další nemalé zdražení a navíc kvůli ní řada aut, hlavně těch malých, zcela zmizí z trhu. Kromě toho VW touží po úplné elektrifikaci, která taktéž nepovede k nižším sumám. Volkswagen by tak měl začít uvažovat o změně názvu, o „lidový vůz“ totiž už nepůjde ani omylem.


VW dál hazarduje s přízní zákazníků, ještě tento týden znovu razantně a plošně zdraží svá auta - 1 - VW Golf VIII 15 TSI Autobahn ilu 01VW dál hazarduje s přízní zákazníků, ještě tento týden znovu razantně a plošně zdraží svá auta - 2 - VW Golf VIII 15 TSI Autobahn ilu 02VW dál hazarduje s přízní zákazníků, ještě tento týden znovu razantně a plošně zdraží svá auta - 3 - VW Golf VIII 15 TSI Autobahn ilu 03
Ještě vcelku nedávno Golf startoval na 608 tisících Kč, momentálně je však k mání od 632 900 Kč. Německá média navíc mluví o dalším chystaném zdražování, které ještě tento týden posune ceny o několik procent výš. Foto: Volkswagen

Zdroj: Automobilwoche

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše