VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce

Vozy poháněné elektrickým pohonem dnes představuje jedna automobilka za druhou, většinou se ale jedná o více či méně futuristická auta bez větší šance na výrobu. Ani Volkswagen si v minulosti neodpustil pár elektrických výstřelků, teď je tu ale s vozem zcela konfekčním - elektrickým Golfem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce

11.11.2010 | Petr Miler | Přidat příspěvek

VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vozy poháněné elektrickým pohonem dnes představuje jedna automobilka za druhou, většinou se ale jedná o více či méně futuristická auta bez větší šance na výrobu. Ani Volkswagen si v minulosti neodpustil pár elektrických výstřelků, teď je tu ale s vozem zcela konfekčním - elektrickým Golfem.

Nejsme si jisti, jak moc zářnou budoucnost věští elektromobilům faktické okolnosti. Současné zelené nálady ve společnosti jim ale přejí velmi, a tak si snad žádná automobilka nedovolí neukázat světu, že i ona smýšlí ekologicky a má v rukávu nějaké to elektrické eso. Vesměs se ale příliš nepočítá s tím, že by se vůz v brzké době dostal do výroby. Problémem jsou totiž stále akumulátory, které nedovolují v rozumném balení ukládat rozumné množství rozumně doplnitelné energie. A to je pravý opak praktického využití fosilních paliv, kterých můžete během pár minut dočepovat několik desítek litrů. Skýtají přitom více energie než půltunová „nálož” baterií současného typu, které navíc budete nabíjet celou noc.

Za takové situace je těžké vyrobit opravdu smysluplně fungující automobil a přesvědčit jsme se o tom mohli i v našem někdejším testu sportovní Tesly Roadster. Ta sice jede skvěle, pokud ale využijete její dynamický potenciál, za pár desítek kilometrů můžete znovu dobíjet.

U obyčejných aut se ale s tak významným využitím výkonového potenciálu nepočítá, a zřejmě i proto vsadil Volkswagen spíše na obyčejný vůz nižší střední třídy, který chce v elektrickém balení uvést do výroby. Je jím nám dobře známý Golf šesté generace, v tomto případě s označením blue-e-motion.


VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce - 1 - VW Golf blue-e-motion 01VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce - 2 - VW Golf blue-e-motion 02VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce - 3 - VW Golf blue-e-motion 03

Na první pohled vypadá blue-e-motion jako běžný sériový Golf VI a ani interiér se nikterak zásadně neliší. Snad jen místo otáčkoměru na přístrojové desce vidíme měřič aktuálního odběru elektrické energie, což je v podstatě obdoba ukazatele okamžité spotřeby paliva.

Pod kapotou se nachází elektromotor schoný dodávat trvalý výkon 69 koní (50 kW), ve špičce si pak umí krátkodobě sáhnout až na 115 koní (85 kW). Maximální točivý moment činí 270 Nm. S touto výbavou dosáhne „e-Golf” nejvyšší rychlosti 135 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 11,8 sekundy.

VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce - 4 - VW Golf blue-e-motion 08VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce - 5 - VW Golf blue-e-motion 09VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce - 6 - VW Golf blue-e-motion 10

To jsou snesitelné údaje, horší je to ale s akumulátory. Ty jsou lithio-iontové a nachází se ve středovém tunelu, pod zadními sedadly a pod podlahou zavazadlníku. I když zabírají nemalou část vozu, mají kapacitu jen 26,5 KWh. To má dle Volkswagenu zaručit vozu dojezd okolo 150 km, ale to byste museli jet velmi, velmi pomalu. Reálný dojez se bude pohybovat spíše v desítkách kilometrů. Volkswagen sice slibuje, do uvedení vozu na trh v roce 2013 kapacitu akumulátorů zvýší, ale to spíše spoléhá na pozitivní vývoj možností ukládání energie než změny opřené o současné technické možnosti.

VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce - 7 - VW Golf blue-e-motion 19VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce - 8 - VW Golf blue-e-motion 20

Za zmínku stojí také možnost regulace účinku rekuperace brzdné energie podle požadavků řidiče. Podle nastavení systému ve čtyřech stupních umožní elektromotory a po sundání nohy z plynu cokoli mezi nebrzděnou jízdou a citelným zpomalováním po vzoru motorové brzdy v nákladním voze.

Dílko je to každopádně zajímavé, jeho praktická využitelnost ale zůstavá omezená. Uvidíme, v jaké podobě se nakonec vůz dostane na trh a kolik bude stát.

VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce - 9 - VW Golf blue-e-motion 04VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce - 10 - VW Golf blue-e-motion 05VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce - 11 - VW Golf blue-e-motion 06VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce - 12 - VW Golf blue-e-motion 07VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce - 13 - VW Golf blue-e-motion 11VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce - 14 - VW Golf blue-e-motion 12VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce - 15 - VW Golf blue-e-motion 13VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce - 16 - VW Golf blue-e-motion 14VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce - 17 - VW Golf blue-e-motion 15VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce - 18 - VW Golf blue-e-motion 16VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce - 19 - VW Golf blue-e-motion 17VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce - 20 - VW Golf blue-e-motion 18

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.