VW odpískal hybridní pohon pro příští ostrý Golf, nedostane ho tak ani Škoda Octavia

Volkswagen to dlouho prezentoval jako hotovou věc. Nová generace agregátů koncernových kompaktů měla nejprve mít hybridní pohon vždy, pak alespoň u výkonnějších verzí. Nestane se to.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW odpískal hybridní pohon pro příští ostrý Golf, nedostane ho tak ani Škoda Octavia

4.2.2019 | Petr Prokopec

VW odpískal hybridní pohon pro příští ostrý Golf, nedostane ho tak ani Škoda Octavia

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Volkswagen to dlouho prezentoval jako hotovou věc. Nová generace agregátů koncernových kompaktů měla nejprve mít hybridní pohon vždy, pak alespoň u výkonnějších verzí. Nestane se to.

Volkswagen letos v létě představí osmou generaci svého kultovního modelu Golf. Stejně jako v případě té stávající můžeme očekávat nejen standardní verze, ale také provedení GTI, jež mělo dle veškerých dosavadních informací přepřáhnout na hybridní ústrojí. Dle posledních zpráv z Wolfsburgu se tak ale nestane, Němci místo toho hodlají zůstat pouze u přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce EA888. Nabízet jej budou ve dvou úrovních, kdy ta první by měla produkovat 255 a druhá 290 koní.

Je to vskutku překvapivé a vlastně i radikální rozhodnutí, zejména s ohledem na skutečnost, že Golf GTI měl být touto dobou již blízko dokončení. Navíc tento krok bude mít nepochybně vliv i na další koncernové sourozence používající stejnou techniku, tedy i na Škodu Octavia RS, u níž byla hybridizace rovněž zmiňována jako hotová věc. Nyní je ale jasné, že na ni nedojde. A je otázkou, jak moc s ní VW Group počítal, kdy ji hodlal přivést do hry a od kdy s ní naopak nepočítá. Stoprocentně totiž nejde o rozhodnutí posledních dní, zvláště pokud nic jiného nebylo v plánu.

Stačí ovšem zapátrat v paměti a momentálně poněkud roztříštěné skládačka se začíná opětovně dávat dohromady. Zmiňovaná hybridní Octavia RS měla být až třetí verzí v nabídce, kromě ní by Škoda i nadále prodávala čistě benzinové a dieselové provedení. Obdobně pak na tom jistě byl i Volkswagen, který si tedy mohl dovolit odpískat jednu variantu těsně před dokončením, aniž by to následně mělo jakýkoliv vliv na premiéru či prodeje.

Otázkou samozřejmě je, co za tak radikální změnou v přístupu stojí. Vůbec bychom se nedivili tomu, kdyby zaúřadoval střízlivý pohled ekonomů. V Austrálii sice patří německé GTI i české RS mezi nejprodávanější varianty v rámci své řady, ve zbytku světa tomu tak není. Sportovní deriváty stojí spíše na okraji zájmu publika, tak jsou jakékoliv investice do nich několikráte zvažovány. A v tomto případě asi došlo na nové účtování.

Výsledkem je tak nejspíše tabulka, kde počet prodaných kusů není natolik vysoký, aby vyvážil náklady spojené s hybridizací. O zákazníka tu ani nejde, VW primárně zajímá, jak moc každé snížení papírové spotřeby pohne s emisemi CO2 celého koncernu. V tomto případě asi VW vyšlo, že bude lepší mít u GTI vyšší emise a nemuset se obtěžovat s náklady na vývoj a výrobu hybridního provedení, proto veškeré investice spojené s ním utnul. Místo tří verzí tedy znovu dostaneme jen dvě - kromě GTI se jistě v německé nabídce znovu ukáže i GTD, zvláště pokud Škoda setrvá u dvoulitrového TDI.

My se ovšem již dále budeme držet striktně pouze GTI, které v případě výkonnějšího provedení znovu adoptuje přídomek TCR, aby tak byl umocněn vztah mezi silničním a okruhovým provedením. Za absolutní vrchol v rámci segmentu jej ale budeme moci považovat jen stěží, i verze s 290 koňmi by totiž v rámci akcelerace měla s časem zamířit jen o chlup pod 6 sekund, vedle takového Seatu Ateca Cupra tak bude o sekundu pomalejší.

Stojí za tím samozřejmě skutečnost, že španělské SUV má nejen o 10 koní vyšší výkon, ale hlavně je osazeno pohonem všech kol. GTI dle tradic znovu setrvá u přední nápravy, s níž bude pohonné jednotky propojovat šestistupňový manuál či sedmistupňové DSG. Stejně jako zbytek nabídky pak bude i toto provedení stát na evoluční platformě MQB, kdy vsadí na vzpěry MacPherson vpředu, multilink vzadu a adaptivní tlumiče ve všech rozích.

Inženýři měli velkou pozornost věnovat kalibraci řízení, i proto, aby Golf GTI exceloval alespoň v zatáčkách, když nedokáže pokořit konkurenci v přímém směru. K tomu hybridizace mohla napomoci, výkon elektromotoru měl napomoci ke zlepšení akcelerace hlavně v nízkých otáčkách a rychlostech. Na druhou stranu ale s její absencí zůstane cena v přijatelných mezích. Zda ovšem na okouzlení moderního publika bude stačit starosvětský přístup, je zatím ve hvězdách.

Po tomto kroku jsme pochopitelně zvědavi, co bude s hybridizací zbytku nabídky koncernových kompaktů. Původně měl mít mild-hybridní pohon každý model z nové generace modelů nižší střední třídy, tedy vše od Audi A3 až po Škodu Octavia, krom nejméně výkonných provedení jako 1,0 TSI. Později už se mluvilo jen o GTI a teď ani o oněm. Je tedy možné, že se to beztak stane a VW odpískal pouze plány na hybridy, nikoli mild-hybridy, které si vystačí jen s malým elektromotorem v převodovce pro „poskakování” v kolonách či možnost vypínání motoru cestou z kopce na neutrál. Také je ale možné, že Němcům vyšly jako neefektivní i plány na tuto novinku...


VW odpískal hybridní pohon pro příští ostrý Golf, nedostane ho tak ani Škoda Octavia - 1 - VW Golf GTI 2020 nova neoficialni ilustraceVW odpískal hybridní pohon pro příští ostrý Golf, nedostane ho tak ani Škoda Octavia - 2 - VW Golf VIII 2019 nove ilustrace 02
Chystaný Volkswagen Golf GTi se ukázal již na řadě neoficiálních ilustrací. Až dosud se ale mělo za to, že evoluční vzhled doprovodí i hybridní technika. Tak se ale nakonec nestane

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.