VW potichu padá ke dnu na svém daleko největším trhu, je to rána, kdy to nejméně potřebuje

Může se zdát, že VW je ta globální automobilka, která není závislá na žádném konkrétním odbytišti a neúspěch někde snadno vyváží úspěchem jinde. Jenže Čína je i pro něj naprosto klíčová a nenahraditelná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW potichu padá ke dnu na svém daleko největším trhu, je to rána, kdy to nejméně potřebuje

19.9.2021 | Petr Miler

VW potichu padá ke dnu na svém daleko největším trhu, je to rána, kdy to nejméně potřebuje

/

Foto: Volkswagen

Může se zdát, že VW je ta globální automobilka, která není závislá na žádném konkrétním odbytišti a neúspěch někde snadno vyváží úspěchem jinde. Jenže Čína je i pro něj naprosto klíčová a nenahraditelná.

Když se v hovoří o strůjci moderní podoby Volkswagenu coby hybatele světového automobilového dění, jedné z největších automobilek na Zemi a firmy ovládající kde co od Bugatti po Man, řeč je obvykle o Ferdinandu Piëchovi. Ve stínu manažerské superstar, která svým géniem a umíněností posunula celý VW i jeho jednotlivé značky přinejmenším o jednu úroveň výš, ale trochu zapadá hvězda člověka, bez nějž by to také nešlo - Carla Hahna.

Muž, který stál v čele koncernu od roku 1982 do roku 1983, možná postrádal některé Piëchovy vlastnosti, které by mu dovolily zapsat se do historie tak nesmazatelným způsobem, bylo by ale nesprávné vnímat jej jako někoho, který přivedl VW do ekonomických problémů, jež Ferdinand Karl Piëch musel řešit. K obratu zavelel už Hahn a byl to on, kdo se díky svým vazbám na Českou republiku (jeho rodina pochází z Nových Hradů) postaral o akvizici Škody. A také to byl on, kdo si navzdory odporu části vedení firmy vymohl vstup VW do Číny.

Stalo se tak skutečně už v 80. letech a bylo od Hahna velkým vizionářstvím, že na tomto trhu začal budovat pozici Volkswagenu dekády před tím, než nastal tamní ekonomický boom. Z toho totiž VW těží dodnes - už na začátku milénia, kdy se v Číně pořád neprodávalo skoro nic, měl VW podíl na trhu okolo 30 %. A i když se v posledních letech smrskl asi na polovinu, nominálně to znamenalo i přes 3,1 milionu prodaných aut za rok, tedy kolem 250 tisíc aut prodaných za měsíc. Pozice VW je v Číně nadále silná, ale slábne. A to velmi rychle.

Když v poslední době zmiňujeme úpadek nám blízké značky za velkou zdí, jde o Škodu. Ta už ke dnu nepadá - na dně je. VW ale přes veškerou svou tradici míří stejným směrem a byť k úplnému dnu má ještě daleko, propady jsou skutečně obrovské - mnohem větší, než téměř úplné mediální ticho kolem tohoto vývoje naznačuje. Důvody nejsou zcela jednoznačné, hovoří se mimo jiné o následcích někdejšího pokusu šidit kupce, výsledek ale zcela jednoznačný je.

Doby, kdy VW mohl počítat s čtvrtmilionem aut prodaných každý měsíc, jsou fuč. Za uplynulé tři měsíce, tedy červen, červenec a srpen letošního roku, prodal dle dat CAAM za velkou zdí 399 740 vozů. Spousta aut, jistě, oproti loňským 691 351 prodejům je to ale propad o 42,2 %. A ve srovnání s rekordním rokem 2018 (743 030 aut) dokonce o 46,2 %. To jsou obrovské propady dalece překonávající vývoj celého trhu, které zatínají sekyru i do veškerých světových prodejů firmy.

Jakkoli Hahnův někdejší krok firmě přihrál neskutečné kvantum prodaných aut navíc, učinil také VW na Číně do značné míry závislým. Prodává tam okolo třetiny všech svých vozů a pokud by utrpěl velkou ránu tam, je docela nedůležité, co zmůže jinde - druhá Čína není, ani aktuální propad prodejů není kde nahradit.

Pochopitelně uvidíme, jak se VW z této situace otřepe. Jeho pozice v Číně je mnohem silnější než v případě Škody, má tam záplavy tradičních zákazníků a svou roli v současném vývoji jistě hraje i nedostatek dílů na výrobu čehokoli. Přesto je třeba dodat, že tyto problémy přichází v době, kdy to Němci nejméně potřebují. Masivně investují do pro ně prodělečných elektromobilů a pokud by jim vyschla čínská zlatá žíla, nebudou si snad moci ani dovolit snít o nějaké expanzi trhem nevyžádaným směrem. Tušíme, že tohle ve Wolfsburgu nečekali a další vývoj bude ještě zajímavý.


VW potichu padá ke dnu na svém daleko největším trhu, je to rána, kdy to nejméně potřebuje - 1 - VW Teramont a Teramont X 2021 facelift ceny 15VW potichu padá ke dnu na svém daleko největším trhu, je to rána, kdy to nejméně potřebuje - 2 - VW Teramont a Teramont X 2021 facelift ceny 16VW potichu padá ke dnu na svém daleko největším trhu, je to rána, kdy to nejméně potřebuje - 3 - VW Teramont a Teramont X 2021 facelift ceny 17VW potichu padá ke dnu na svém daleko největším trhu, je to rána, kdy to nejméně potřebuje - 4 - VW Teramont a Teramont X 2021 facelift ceny 18VW potichu padá ke dnu na svém daleko největším trhu, je to rána, kdy to nejméně potřebuje - 5 - VW Teramont a Teramont X 2021 facelift ceny 19VW potichu padá ke dnu na svém daleko největším trhu, je to rána, kdy to nejméně potřebuje - 6 - VW Teramont a Teramont X 2021 facelift ceny 20VW potichu padá ke dnu na svém daleko největším trhu, je to rána, kdy to nejméně potřebuje - 7 - VW Teramont a Teramont X 2021 facelift ceny 21VW potichu padá ke dnu na svém daleko největším trhu, je to rána, kdy to nejméně potřebuje - 8 - VW Teramont a Teramont X 2021 facelift ceny 22VW potichu padá ke dnu na svém daleko největším trhu, je to rána, kdy to nejméně potřebuje - 9 - VW Teramont a Teramont X 2021 facelift ceny 23VW potichu padá ke dnu na svém daleko největším trhu, je to rána, kdy to nejméně potřebuje - 10 - VW Teramont a Teramont X 2021 facelift ceny 24VW potichu padá ke dnu na svém daleko největším trhu, je to rána, kdy to nejméně potřebuje - 11 - VW Teramont a Teramont X 2021 facelift ceny 25VW potichu padá ke dnu na svém daleko největším trhu, je to rána, kdy to nejméně potřebuje - 12 - VW Teramont a Teramont X 2021 facelift ceny 26VW potichu padá ke dnu na svém daleko největším trhu, je to rána, kdy to nejméně potřebuje - 13 - VW Teramont a Teramont X 2021 facelift ceny 27VW potichu padá ke dnu na svém daleko největším trhu, je to rána, kdy to nejméně potřebuje - 14 - VW Teramont a Teramont X 2021 facelift ceny 28
VW v Číně prodává spoustu specialit, hlavně mezi SUV. Takový Teramont X je zajímavý velký model nabízený za ceny, o kterých se nám tu nesní, ani takové vozy ale nedokáží zabránit rychlému poklesu prodejů v poslední době. Foto: Volkswagen

Zdroj dat: CAAM

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše