Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW přiznal, že o jeho elektromobily není zájem. Věří, že se vrátí, lidé se ale zatím vrací k benzinům a dieselům
4.7.2023 | Petr Miler
Už není třeba číst mezi řádky, Volkswagen oficiálně přiznal, že poptávka po jeho elektrických autech zůstává za očekáváními. Říká, že do budoucna věří v obrat, podle analytiků tomu ale ani sám nevěří.
Řídit se jen tím, co automobilky říkají - a mnohá média servilně papouškují -, pak člověk snadno získá pocit, že elektrická revoluce je v plném proudu, výrobci sotva stíhají produkovat dramaticky lepší typ nových aut a za pár let nebude pomalu nikdo jezdit ničím jiným. Realita je ale úplně jiná.
V Česku se letos prodalo 2 359 elektromobilů, které představují 2,48 procenta trhu. Kdyby se neprodal ani jeden, nepozná to nikdo, je to naprosto bezvýznamné množství aut. A prodává se prosím za situace, kdy v jeho prospěch hraje absolutně všechno od masivního celoevropského přerozdělování přes přízeň automobilek a jejich marketing až po vstřícnost médií k něčemu, co odmítá v závislosti na trhu něco mezi 80 a 100 procenty lidí, Němce nevyjímaje.
Pokud je někde situace zásadně jiná, pak je to primárně dáno dotacemi elektrických či potíráním spalovacích aut. Tím neříkáme, že elektromobily nemají své zákazníky, nakonec Tesla dokázala vystavět slušný marketing kolem toho, že je Teslou, ne kolem toho, že vyrábí elektrické vozy. I ona by ale byla s prodeji na zlomku svých aktuálních hodnot, kdyby její prodeje nesubvencovala mlčící většina, která o elektrická auta nemá zájem ani trochu.
Pokud nejste Tesla, máte problém, protože prodat elektromobil per se je opravdu složité i v takto zdeformovaném prostředí. V poslední době to poznává hlavně koncern VW, který musel přikročit k omezení výroby elektrických modelů ID v Emdenu. To, co bylo tehdy jen zkazkou od zástupce odborů, je teď oficiální - Emden čeká minimálně šestitýdenní pauza ve výrobě, o práci přijde asi 300 dělníků a zahájení produkce modelu ID.7 bude přesunuto z července na konec roku.
Německá automobilka už i oficiálně přiznává, že současná poptávka po elektrických vozidlech v Evropě klesla asi o 30 procent oproti jejím interním prognózám. V prohlášení vydaném pro The Times to všechno mluvčí Volkswagenu otevřeně přiznal a propad poptávky po elektrických vozidlech připsal „snížení dotací, vyšší inflaci a nedávným delším dodacím lhůtám kvůli nedostatku dílů”. To poslední je nesmysl, to poptávku opravdu nesnižuje, ale budiž. Co je pozoruhodné, řekl také, že značka je „přesvědčena”, že se poptávka „vrátí v průběhu roku”. VW tak v podstatě jen doufá, že zahřmí a něco se změní. Pochybujeme o tom.
Že nálada na trhu - nejen v Německu a nejen v EU - není k elektromobilům bůhvíjak vstřícná, potvrdil pro The Times i šéf britské Asociace výrobců a obchodníků s motorovými vozidly Mike Hawes. To je známý „elektrický fanatik”, který by nedávno klidně řekl, že prodej jednoho elektrického auta je úspěch o jeden prodaný vůz překonávající očekávání. I jemu ale už spadl hřebínek: „Říkával jsem: 'Nikdo, kdo řídil elektromobil, se nevrací k benzínu nebo dieselu, protože zážitek z jízdy je fantastický',” praví dnes a přiznává, že už to neplatí. Lidé se vrací k tradičním řešením, neboť s elektromobily bývá život složitý. „Teď začínám slyšet lidi, jak říkají: 'Já prostě nemůžu žít s úzkostí kolem toho, kde budu moci dobít',” dodává Hawes.
A světlé budoucnosti elektrických Volkswagenů nevěří ani někteří analytici. Ti uvádí, že snížení výroby VW naznačuje, že evropský trh s elektromobily se nevyvíjí dobře. „Snížení počtu dočasných zaměstnanců a zrušení směn signalizuje, že VW neočekává, že se situace v krátkodobém horizontu zlepší,” řekl agentuře Reuters analytik Daniel Schwarz. Firma Morgan Stanley pak uvádí, že očekává další zpomalení evropské poptávky po elektromobilech po škrtech dotací a že ostatní výrobci automobilů zpomalí nebo odloží své elektrické plány o mnoho čtvrtletí nebo dokonce let. Co k tomu dodat?



Elektrické portfolio VW je jedna velká marnost a divit se nezájmu o něj může jen někdo velmi naivní. Většina ostatních elektromobilů na tom nebude jinak, je to trhem nevyžádané řešení, které většina spotřebitelů jednoduše nebude akceptovat. Foto: Volkswagen
Zdroje: The Times, Reuters, SDA
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
dnesNové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
včeraPrvní elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
25.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Nový VW T-Roc je venku a vypadá dobře, jeho nabídka motorů i kabina jsou ale po všech slibech zklamání
28.8.2025Německé automobilové firmy propustily jen za poslední rok přes 51 tisíc lidí, účet za všechny obory je ještě násobně horší
28.8.2025Skončila jedna velká éra. Za Godzillou se zavřela voda, zůstává po ní jenom prázdnota
28.8.2025Levný rodinný zázrak Renaultu se ukázal v novém. Stojí jen 150 tisíc Kč a vypadá zatraceně dobře
28.8.2025Snad nevětší bazarová ikona mezi německými auty láká i po konci svých zlatých časů, může dnes vyjít překvapivě levně
28.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva