Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Naprostá většina Němců elektromobily dál odmítá, ukazují data pojišťovny, pro výrobce je to čára přes rozpočet
7.12.2022 | Petr Prokopec
Rozumný člověk snad ani nepotřebuje podobné studie, aby k takovému závěru došel sám. Pokud ale před domněnkami preferujete jasná zjištění, tady je pár dat, která by vás mohla zajímat.
Je zřejmé, že prodeje elektrických aut rok od roku výrazně rostou, obvykle nejméně o desítky procent. Znamená to ovšem, že jsou opravdu toužebně vyhlíženy všemi nebo alespoň valnou většinou kupců? Pochopitelně nikoli, rychlý růst je vedle skoro nekonečné podpory, která k těmto vozům směřuje na národní i nadnárodní úrovni, dán také nízkou statistickou základnou z předchozích let. Pokud se podíváme na absolutní čísla, uvidíme trochu jiný obrázek.
Třeba koncern VW má za prvních devět měsíců letošního roku na kontě 366 400 prodejů elektrických aut, ke kterým přispěly všechny značky z jeho portfolia. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku tak došlo k růstu o 25 procent, což nezní špatně. Je nicméně třeba si uvědomit, že tu mluvíme o bývalé největší automobilce světa, která prodávala a prodává okolo 10 milionů aut ročně. Oněch 366 400 elektromobilů je tedy jen pouhou kapkou v moři, konkrétně méně než 4procentním podílem.
Vedle toho je třeba se podívat, kde se tyto vozy prodávají. Svět je velký, většina z nich si ale našla majitele v zemích, které lidem nabízejí opravdu velkorysé dotace, zejména pak v Německu. Zrovna tam ale už za pár dnů dojde na jejich redukci a s úderem silvestrovské půlnoci v roce 2023 zmizí zcela. Podobný vývoj lze očekávat kdekoli.
Je možné, že celkové prodeje elektromobilů VW kvůli tomu dokonce klesnou, očekává to alespoň Ferdinand Düdenhoffer z CARu, ale i kdyby se tak stalo, očekávejme, že tiskové zprávy budou i nadále laděny pozitivně. Ostatně kolikrát zrovna Volkswagen byť jen okrajově přiznal, že jeho klíčový elektromobil je letos největším propadákem značky v Evropě? O skutečném zájmu zákazníků zkrátka tyto informace nesvědčí a svědčit nebudou.
Pojišťovna Allianz se proto dotázala svých zákazníků, jak na tom skutečně jsou ve vztahu k elektrickým i spalovacím autům. Odpovědi pak jsou pro rozumného člověka překvapující jen stěží. Po ryze bateriovém pohonu otevřeně touží jen 20 procent dotázaných, což je v souladu s jinými dřívějšími anketami. I tento počet navíc může být optimistický, neboť vždy záleží na položené otázce.
Plných 43 procent respondentů pak dává i za současné situace přednost benzinovému a 10 procent dieselovému pohonu. Dalších 27 procent lidí pak hlasovalo pro hybridní jednotky. Bez spalovacího ústrojí si tedy mobilitu nedokáže představit plných 80 procent dotázaných. Pozoruhodný je v tomto smyslu vliv ceny - zákazníci aut nižších třídy by elektrický nebo hybridní pohon akceptovali pouze v 25 procentech případů, kupci nejdražších vozů nad 2,5 milionu Kč ale s takovými pohony (tedy jakkoli elektrifikovanými, včetně hybridů) nemají problém ze 78 procent.
Cena má tedy na rozhodování publika klíčový, hned 49procentní vliv, zatímco ochrana životního prostředí pouze 14procentní. Většina lidí tedy nevěří, že by s pomocí elektromobilů něčemu pomohla, nebo tomu nepřikládá význam. Čím si ale naopak respondenti byli jisti, to je skutečnost, že elektrická auta jsou velmi drahá, a tedy pro ně nedostupná. Dodat lze ještě zmínku o autonomním řízení, které taktéž na první pohled může působit jako technologie, po které lidé bezmezně touží. Jenže podle Allianz je reálně zajímavá pro jen 21 procent lidí, zatímco 36 procent autopiloty kategoricky odmítá. Nerozhodnutých pak bylo 43 procent respondentů.
Odmítán tedy není jen jeden, ale hned dva pilíře mobility budoucnosti. To je pro automobilky, které tímto směrem pumpují peníze horem dolem, čára přes rozpočet. Nejsme si ale jisti, zda si z toho budou něco dělat, preference zákazníků většinu z nich dávno nezajímají. Však jinak by nemohly skončit zabetonované ve svých současných pozicích.
V hávu VW ID.4 můžete za 1 344 900 Kč dostat 174 koní a 77 kWh, s nimiž se pojí udávaný dojezd 523 km. Realita nicméně je mnohem nižší, zvláště za současného chladnějšího počasí. Není tak divu, že i Němci většinově elektromobilitu odmítají a fandí spíše benzinovému pohonu. Foto: Volkswagen
Zdroje: Allianz Direct, CAR
Bleskovky
- Nejnovější Ferrari se podivně jmenuje a ještě hůř vypadá, ukázka jeho akcelerace na 280 km/h vám ale vezme slova z úst
5.10.2024 - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Britové si půjčili všechny Golfy R pro srovnání na letišti. Zdálo se být jasno, VW ale přitáhl šestiválcová překvapení
1.10.2024
Nejnovější články
- Zlatan Ibrahimovič říká, že Volvo je čínská, ne švédská automobilka, i když si ho dekádu platila jako ambasadora
před 33 minutami - Maserati ukázalo unikátní supersport určený pro potomky jeho zakladatelů. To je ten marketing, který zachrání prodeje?
včera - Poslední nové auto s továrním CD přehrávačem zmizelo z nabídky, pro kdysi převratný nosič je to konec jeho éry
včera - Lada představila svůj nový elektromobil, snad jako jediná u něj použila hned dvojici baterií
včera - Vysoká cla Číňany nezastaví, říká prodejní šéf Škody, od EU chce ale místo regulací jen peníze
včera
Živá témata na fóru
- Dovolená (obecné vlákno - destinace, zážitky) 10.07. 04:51 - Jaggie
- Kdo má přednost? 10.07. 00:41 - Předseda
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.07. 00:35 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 10.07. 00:31 - Předseda
- Pneu koutek 10.06. 21:47 - M.Z.
- BMW Divize 10.06. 14:20 - pavproch
- Cyklistické vlákno 10.06. 14:06 - pavproch
- Rychlodotazy 10.06. 08:27 - honziss