Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největším letošním propadákem VW v Evropě je jeho klíčový elektromobil, jakkoli neuvěřitelně to zní
17.11.2022 | Petr Miler
Němci se čerstvě pochlubili tím, že prodali už půl milionu elektrických modelů ID a svůj závazek tím splnili na 120 procent nebo tak nějak. Ve stínu bití se v prsa ale poněkud zapadlo, jak mizerně se prodeje těchto vozů vyvíjí, navzdory veškeré manipulaci v jejich prospěch.
„Go Green, Go CO2 neutral!” zněla hesla, která se tento týden nesla tréninkovým centrem Volkswagenu, když hostilo zástupce českých dealerů značky. S úsměvem mi je poslal známý patřící mezi ně, dodávajíc: „Go bankrupt!” Pro soudného člověka, třebaže přímo spojeného s VW, je zkrátka těžké nevidět, že cesta, kterou se německá automobilka (a nejen ten) vydala, je neobyčejně riskantní a může vyústit ve vážné ekonomické problémy.
Volkswagen se zkrátka rozhodl vsadit vše na auta, která jsou sama o sobě těžce nekonkurenceschopná a trhem naprosto nevyžádaná. Musí to vidět každý, VW to ale buď nevidí, nebo to vidět nechce. Místo rozumného pokusu uplatnit se na trhu s elektrickými auty, který může být kdykoli přehodnocen, je odhodlán položit na oltář elektromobility úplně všechno, i kdyby se náhodou ukázalo, že jde o cestu vedoucí do pekel. A kráčejíc po ní bude zjevně klidné ignorovat veškerou varovnou realitu.
Onen známý nezůstal jen u žertovných prohlášení, upozornil mě na jednu věc. Zatímco VW se chlubí tím, jak už prodal 500 tisíc elektrických modelů ID a o rok tím předstihl své vlastní plány, realita vývoje jejich odbytu je dosti chmurná. Podle evropských dat JATO Dynamics za první tři letošní kvartály (novější čísla zatím nejsou k dispozici) se VW obecně nedaří a většina jeho modelů se prodejně meziročně propadá. Ale víte, který se propadá nejvíce? Ceny za to dávat nebudeme, naznačili jsme to jasně, jde skutečně o elektrický ID.3.
Nikdy by nás ani nenapadlo tato data zkoumat, protože i když jsme přesvědčeni o tom, že elektromobily se nemohou ve své současné podobě na trhu prosadit, jejich minimální zastoupení v automobilových parcích, maximální propagace a obrovské přerozdělování peněz z kapes nás všech v jejich prospěch jim bude ještě dlouho zajišťovat růst odbytu. No, globálně možná, v případě VW ID.3 zjevně ne nutně.
Loni se totiž za první tři čtvrtletí prodalo v Evropě 52 560 těchto auto, letos jen... 28 908. To je masivní, 45% pokles, který nevznikl nějakým hluchým měsícem, propad odbytu je docela konzistentní a za letošní září činil -48 %. Oněch 45 % dolů je pak největší pokles ze všech modelů VW. I upozaďovaný a nepříliš povedený Golf VIII je na tom podstatně lépe (-25 %) pomalu odpískaný Passat je na tom podstatně lépe (-27 %), skoro zaříznuté Polo je na tom podstatně lépe (opět -27 %), polomrtvý Sharan je na tom podstatně lépe (-19 %) a dokonce i MPV Touran se může pochlubit lepším výsledkem (-42 %).
Tak jasně, přišlo ID.4, takže lidé sahají po SUV... Ani ne, to prodejně roste jen o 6 %. Tak přišlo ID.5!? Toho se letos prodalo jen 8 803 kusů. Nebudeme z těchto čísel dělat dalekosáhlé závěry, je ale zjevné, že i když na elektrická auta prší peníze ze všech stran, VW skoro nepropaguje nic jiného a konvenčním vozům je házen jeden klacek pod nohy za druhým, jejich prodeje mohou i z nijak závratných výšin klesat.
Tento mizerný výsledek byl tedy dosažen jen díky nekonečné přerozdělovací mašinérii EU doplněné závěrem o neméně masivní dotace na úrovních jednotlivých států. Jak by to vypadalo bez nich? Asi se stačí podívat na české prodeje - letos se v Česku prodalo pouhých 86 kusů VW ID.3 a většina měla skončit napsaná na dealery. Ti jsou prý překvapeni, když vůbec někdo přijde se o tento vůz zajímat...
Takže: „Go Green, Go CO2 neutral, Go bankrupt!” Ale hrdě, s úsměvem a všichni ruce kolem ramen nebo aspoň nahoru. Však koho zajímá realita? Koho zajímá zákazník? Koho zajímá poptávka? Nová doba vyžaduje nové, smělejší prostředky i cíle.
Žádné auto od VW se letos v Evropě prodejně nepropadá víc než model ID.3. Že by nakonec ty elektromobily nebyly až tak skvělé? No, VW zkusí nabídnout jen ty a uvidí. Chytré... Foto: Volkswagen
Zdroje dat: JATO Dynamics, SDA
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 25 minutami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před hodinou - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito