Největším letošním propadákem VW v Evropě je jeho klíčový elektromobil, jakkoli neuvěřitelně to zní

Němci se čerstvě pochlubili tím, že prodali už půl milionu elektrických modelů ID a svůj závazek tím splnili na 120 procent nebo tak nějak. Ve stínu bití se v prsa ale poněkud zapadlo, jak mizerně se prodeje těchto vozů vyvíjí, navzdory veškeré manipulaci v jejich prospěch.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Největším letošním propadákem VW v Evropě je jeho klíčový elektromobil, jakkoli neuvěřitelně to zní

17.11.2022 | Petr Miler

Největším letošním propadákem VW v Evropě je jeho klíčový elektromobil, jakkoli neuvěřitelně to zní

/

Foto: Volkswagen

Němci se čerstvě pochlubili tím, že prodali už půl milionu elektrických modelů ID a svůj závazek tím splnili na 120 procent nebo tak nějak. Ve stínu bití se v prsa ale poněkud zapadlo, jak mizerně se prodeje těchto vozů vyvíjí, navzdory veškeré manipulaci v jejich prospěch.

„Go Green, Go CO2 neutral!” zněla hesla, která se tento týden nesla tréninkovým centrem Volkswagenu, když hostilo zástupce českých dealerů značky. S úsměvem mi je poslal známý patřící mezi ně, dodávajíc: „Go bankrupt!” Pro soudného člověka, třebaže přímo spojeného s VW, je zkrátka těžké nevidět, že cesta, kterou se německá automobilka (a nejen ten) vydala, je neobyčejně riskantní a může vyústit ve vážné ekonomické problémy.

Volkswagen se zkrátka rozhodl vsadit vše na auta, která jsou sama o sobě těžce nekonkurenceschopná a trhem naprosto nevyžádaná. Musí to vidět každý, VW to ale buď nevidí, nebo to vidět nechce. Místo rozumného pokusu uplatnit se na trhu s elektrickými auty, který může být kdykoli přehodnocen, je odhodlán položit na oltář elektromobility úplně všechno, i kdyby se náhodou ukázalo, že jde o cestu vedoucí do pekel. A kráčejíc po ní bude zjevně klidné ignorovat veškerou varovnou realitu.

Onen známý nezůstal jen u žertovných prohlášení, upozornil mě na jednu věc. Zatímco VW se chlubí tím, jak už prodal 500 tisíc elektrických modelů ID a o rok tím předstihl své vlastní plány, realita vývoje jejich odbytu je dosti chmurná. Podle evropských dat JATO Dynamics za první tři letošní kvartály (novější čísla zatím nejsou k dispozici) se VW obecně nedaří a většina jeho modelů se prodejně meziročně propadá. Ale víte, který se propadá nejvíce? Ceny za to dávat nebudeme, naznačili jsme to jasně, jde skutečně o elektrický ID.3.

Nikdy by nás ani nenapadlo tato data zkoumat, protože i když jsme přesvědčeni o tom, že elektromobily se nemohou ve své současné podobě na trhu prosadit, jejich minimální zastoupení v automobilových parcích, maximální propagace a obrovské přerozdělování peněz z kapes nás všech v jejich prospěch jim bude ještě dlouho zajišťovat růst odbytu. No, globálně možná, v případě VW ID.3 zjevně ne nutně.

Loni se totiž za první tři čtvrtletí prodalo v Evropě 52 560 těchto auto, letos jen... 28 908. To je masivní, 45% pokles, který nevznikl nějakým hluchým měsícem, propad odbytu je docela konzistentní a za letošní září činil -48 %. Oněch 45 % dolů je pak největší pokles ze všech modelů VW. I upozaďovaný a nepříliš povedený Golf VIII je na tom podstatně lépe (-25 %) pomalu odpískaný Passat je na tom podstatně lépe (-27 %), skoro zaříznuté Polo je na tom podstatně lépe (opět -27 %), polomrtvý Sharan je na tom podstatně lépe (-19 %) a dokonce i MPV Touran se může pochlubit lepším výsledkem (-42 %).

Tak jasně, přišlo ID.4, takže lidé sahají po SUV... Ani ne, to prodejně roste jen o 6 %. Tak přišlo ID.5!? Toho se letos prodalo jen 8 803 kusů. Nebudeme z těchto čísel dělat dalekosáhlé závěry, je ale zjevné, že i když na elektrická auta prší peníze ze všech stran, VW skoro nepropaguje nic jiného a konvenčním vozům je házen jeden klacek pod nohy za druhým, jejich prodeje mohou i z nijak závratných výšin klesat.

Tento mizerný výsledek byl tedy dosažen jen díky nekonečné přerozdělovací mašinérii EU doplněné závěrem o neméně masivní dotace na úrovních jednotlivých států. Jak by to vypadalo bez nich? Asi se stačí podívat na české prodeje - letos se v Česku prodalo pouhých 86 kusů VW ID.3 a většina měla skončit napsaná na dealery. Ti jsou prý překvapeni, když vůbec někdo přijde se o tento vůz zajímat...

Takže: „Go Green, Go CO2 neutral, Go bankrupt!” Ale hrdě, s úsměvem a všichni ruce kolem ramen nebo aspoň nahoru. Však koho zajímá realita? Koho zajímá zákazník? Koho zajímá poptávka? Nová doba vyžaduje nové, smělejší prostředky i cíle.


Největším letošním propadákem VW v Evropě je jeho klíčový elektromobil, jakkoli neuvěřitelně to zní - 1 - VW ID3 2020 vady 02Největším letošním propadákem VW v Evropě je jeho klíčový elektromobil, jakkoli neuvěřitelně to zní - 2 - VW ID3 2020 vady 03Největším letošním propadákem VW v Evropě je jeho klíčový elektromobil, jakkoli neuvěřitelně to zní - 3 - VW ID3 2020 vady 05Největším letošním propadákem VW v Evropě je jeho klíčový elektromobil, jakkoli neuvěřitelně to zní - 4 - VW ID3 2020 vady 06Největším letošním propadákem VW v Evropě je jeho klíčový elektromobil, jakkoli neuvěřitelně to zní - 5 - VW ID3 2020 vady 07Největším letošním propadákem VW v Evropě je jeho klíčový elektromobil, jakkoli neuvěřitelně to zní - 6 - VW ID3 2020 vady 08
Žádné auto od VW se letos v Evropě prodejně nepropadá víc než model ID.3. Že by nakonec ty elektromobily nebyly až tak skvělé? No, VW zkusí nabídnout jen ty a uvidí. Chytré... Foto: Volkswagen

Zdroje dat: JATO Dynamics, SDA

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše