Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km?
26.1.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Volkswagen se již od začátku tohoto tisíciletí zabývá vývojem auta, které by dokázalo jezdit se spotřebou paliva menší než 1 litr na 100 kilometrů. Nyní je tu již jeho třetí, hybridní verze. A je úspornější než kdy dříve.
Náš magazín v posledních dnech plní a v dalších budou stále více plnit zprávy o novinkách automobilek připravovaných pro letošní ženevský autosalon, Volkswagen si ovšem premiéru nového „litrového” konceptu XL1 nechal pro autoshow v Kataru, která začíná právě dnes. Nám ale v dnešní době může být celkem jedno, jestli se ta či ona novinka představí v Kataru, v Ženevě, nebo třeba na Měsíci, veškeré informace o ní máme beztak k dispozici ihned. A tak se podívejme, co nový Volkswagen XL1 nabízí.
Zmíněné označení následuje vozy 1-Litre a L1, které se představily světu v letech 2002 a 2009. Oproti nim je nejen úspornější, jak se dozvíme za chvíli, ale zároveň se více přibližuje využití ve skutečném provozu. Volkswagen si sice ani nedělá ambice podobné auto sériově vyrábět, nemusíme ale pochybovat o tom, že řešení v něm použitá otiskne i do budoucích sériově vyráběných modelů.



Co se jistě neotiskne do jiných Volkswagenů je vzhled XL1, který zůstává velmi futuristický. Příď je ještě víceméně konvenční, záď spojující vzhled někdejšího Maserati 3200GT a štiky by se ale na trhu zřejmě neuplatnila. Samozřejmě, vzhled je v tomto případě poplatný účelu vozu a nepochybujeme o tom, že i toto řešení nahrává minimálnímu koeficientu odporu vzduchu s famózní hodnotou 0,186. Na celkové nízkém odporu vzduchu pak má svou zásluhu minmalizovaná čelní plocha vozu s výškou vozu jen 1 184 mm.
Rozhýbání prototypu XL1 má na starosti polovina motoru 1,6 TDI, tedy vznětový dvouválec s objemem 800 cm3 přeplňováný turodmychadlem. Jeho výkon činí nejvýše 35 kW (48 koní), ale na pohon vozu není sám. Poslední inkarnaci litrového Volkswagenu opět pomáhá i elektromotor s maximálním 20 kW (27 koní), který čerpá energii z Li-Ion akumulátorů neznámé kapacity. Dobíjeny jsou nejen za jízdy, ale je možné jim dodat trochu „šťávy” i z běžné elektrické sítě. Vůz je tak nově tzv. plug-in hybridem a po dobití v garáži dokáže pouze na elektrický pohon ujede teoreticky až 35 kilometrů. Pak se do práce zapojí i zmíněný nafťáček...
Elektromotor má ale samozřejmě více využití. Ddokáže fungovat i jako generátor elektrické energie při brzdění, pomůže ale i při zrychlení. XL1 tak dokáže akcelerovat z 0 na 100 km/h jen za 11,9 sekundy (předchozí L1 potřeboval 14,3 sekundy) a jet elektronicky omezenou rychlostí až 160 km/h. Co si ale budeme namlouvat, hlavní předností XL1 je spotřeba paliva, která má v kombinovaném režumu činit jen 0,9 l/100 km (odpovídající emise CO2 mají hodnotu 24 g/km). To je pochopitelně extrémní hodnota, které se žádný současný vůz ani zdaleka neblíží. Desetilitrová naftová nádrž by tak mohla vydržet až na více než 1 000 kilometrů jízdy, realita ale zřejmě ani v takto jednoúčelově zaměřeném voze tak růžová nebude.
Výše zmíněných parametrů ale pochopitelně není dosaženo jen nízkým odporem vzduchu a úsporným motorem, celý vůz je i patřičně lehký. Karoserie CFRP (uhlíkovými vlákny vyztužený plast) váží jen 230 kg, celému vozu včetně spalovacího motoru o hmotnosti 227 kg, elektromotoru vážícího 105 kg, 153 kg těžkému 80 kg vnitřního vybavení pak váha ukáže 795 kg. To je dnes jistě malé číslo, ale uvážíme-li, že ještě před nějakými dvanácti léty vážil pod tunu i obyčejný kompakt typu Renaultu Mégane a před dalšími deseti se podobným číslem chlubila běžná auta jako Škoda Favorit, není to s ohledem na použité technologie až takový zázrak.
Co novinku činí prakticky využitelnější je uspořádání dvou sedadel, které nově najdeme vedle sebe, byť s menším odsazením (dříve se nacházela „motocyklově” za sebou). Jak jsme již zmínili, Volkswagen ani tak s výrobou sebemenší prodejné série nepočítá, byla by zřejmě velmi drahá. Přesto je to ale jistě zajímavý pohled do možné budoucnosti úsporných vozů. Narozdíl od utopických elektromobilů je řešení XL1 skutečně efektivní...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Muž se zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
před 8 hodinamiMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu včera 17:16
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
Nejčtenější články
Ferrari uspořádalo výlet pro majitele legendární F50, v hrstce aut se mu sešly stroje za víc než 3 miliardy
18.5.2025Max Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025Šéf VW vydal varování pro akcionáře, chce udělat to poslední, co teď automobilka skutečně potřebuje
19.5.2025Tahle flotila nových policejních aut zločincům strach asi nenažene, v místě svého působení ale dává jistý smysl
19.5.2025Nový šéf Nissanu zkouší hodit vinu za současnou krizi firmy na Carlose Ghosna, baští mu to jen lidé bez špetky kritického uvažování
19.5.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.18. 16:03 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 06.18. 14:56 - PepaSFI
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.18. 14:00 - budik
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch
- IT poradna 06.17. 12:18 - pavproch