Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW zkouší znovu vynalézt kolo, jeho nově patentovaný volant je ještě kontroverznější než u Tesly
19.7.2023 | Petr Prokopec
Proč měnit něco, co funguje? Nejsme ani zbla proti inovacím, zrovna v případě volantů aut a ovladačů poblíž je ale těžké vymyslet něco nového. Volkswagen sice zachoval celý věnec, který je nadále kulatý, zbytek ovládání je ale nesmysl.
Ovlivněn českou divadelní kulturou jsem si vždy myslel, že největším propagátorem slepých uliček byl Jára Cimrman. A jakkoli tomu v minulosti takto skutečně mohlo být, v posledních letech se zdá, že štafetový kolík převzal automobilový průmysl. Ten ve snaze naplno vytěžit digitální a elektrickou éru přichází z jedním nesmyslem za druhým. Výrobci se pak sice soustavně zaklínají tím, že jejich vývoj má vést jen a pouze ke spokojenosti publika, jenže jak velmi dobře víme, priority jsou dnes jinde - plnění regulí, redukce nákladů, marketingová oslnivost... Vyberte si.
Podobně jako před časem Tesla se tak nyní Volkswagen pokouší znovu vynalézt kolo, tedy volant. A Němci kráčí snad ještě kontroverznější cestou. Věnec sice ponechali kulatý, ovšem jeho horní část posázeli dotykovými tlačítky. Ta vlevo jsou primární, napravo pak sekundární. Když tedy řidič kupříkladu zmáčkne ovládání světel na straně levé, rozsvítí se vpravo ikonky, jenž odkazují na jednotlivé funkce tedy třeba na aktivaci mlhovek či dálkových světlometů. Podobné je to v rámci audio systému a ovládání hlasitosti či přeskakování mezi jednotlivými skladbami.
Podle VW přitom toto řešení přináší hned tři výhody. Tou první a největší má být navýšení bezpečnosti, neboť řidič nebude muset po většinu času ani sundat ruce z volantu. Ve druhém případě mají designéři volnější ruku s návrhem samotného volantu, neboť se již nemusí zabývat třeba vzhledem jednotlivých přepínačů. Skutečný důvod, proč se však Němci do dané oblasti vrhli doslova po hlavě, je možnost ušetřit miliony v rámci vývojových a výrobních nákladů.
Pokud se totiž veškeré ovládání přesune na věnec volantu a navíc bude pouze dotykové, může koncern jedním typem volantu osazovat celou svou kompletní produkci - tedy až deset milionů aut ročně. Lišit se přitom mezi jednotlivými značkami a modely bude pouze ona digitální část. Třeba taková Škoda Octavia Scout tedy bude disponovat tlačítkem, jenž vás propojí s off-roadovým režimem, zatímco v případě Porsche 911 budete moci skrze volant kontrolovat třeba stabilizaci.
Z tohoto úhlu pohledu kráčí VW jistě správným směrem. Nicméně nám připadá, že může narazit stejným způsobem jako Tesla, která již vrátila do hry tradiční kulatý volant. A lidem vlastnícím předchozí joke, pardon yoke umožnila zpětnou instalaci, což vedlo k okamžitému vyprodání skladů. Problémem značky byla totiž skutečnost, že neupravila převod řízení, a tak lidé museli do prudších zatáček více točit volantem bez spodní a horní části věnce, což není úplně přirozené.
Pokud VW rovněž neupraví převod, znamená to, že po věnci budete muset při zatáčení ručkovat stejně jako dosud. To sebou ale nese riziko nechtěného zmáčknutí dotykových tlačítek. Navíc všichni velmi dobře víme, jak mizerně na tom Němci s dotykovou technologií jsou. Výrobci by tak v dané oblasti měli přestat zbytečně utrácet peníze. A místo toho si uvědomit, že při jízdě na volantu potřebujete jen směrové signály, ovládání světel, klaksonu a maximálně audia.



Stejně jako před pár lety Tesla se i Volkswagen nově snaží znovu vynalézt kolo. A zatím si nejsme jisti, že by Němci kráčeli po schůdnější cestě než Američané. Foto: Deutsches Patent- und Markenamt, CC0 Public Domain
Zdroj: Car Buzz
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
před 10 hodinami
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejnovější články
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
před hodinou
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací totálně zhroutily, i když zlevnily až pod úroveň dotovaných cen
před 4 hodinami
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
před 5 hodinami
Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Policejní kontroly a měření 11.04. 18:18 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
