Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW zkouší znovu vynalézt kolo, jeho nově patentovaný volant je ještě kontroverznější než u Tesly
19.7.2023 | Petr Prokopec
Proč měnit něco, co funguje? Nejsme ani zbla proti inovacím, zrovna v případě volantů aut a ovladačů poblíž je ale těžké vymyslet něco nového. Volkswagen sice zachoval celý věnec, který je nadále kulatý, zbytek ovládání je ale nesmysl.
Ovlivněn českou divadelní kulturou jsem si vždy myslel, že největším propagátorem slepých uliček byl Jára Cimrman. A jakkoli tomu v minulosti takto skutečně mohlo být, v posledních letech se zdá, že štafetový kolík převzal automobilový průmysl. Ten ve snaze naplno vytěžit digitální a elektrickou éru přichází z jedním nesmyslem za druhým. Výrobci se pak sice soustavně zaklínají tím, že jejich vývoj má vést jen a pouze ke spokojenosti publika, jenže jak velmi dobře víme, priority jsou dnes jinde - plnění regulí, redukce nákladů, marketingová oslnivost... Vyberte si.
Podobně jako před časem Tesla se tak nyní Volkswagen pokouší znovu vynalézt kolo, tedy volant. A Němci kráčí snad ještě kontroverznější cestou. Věnec sice ponechali kulatý, ovšem jeho horní část posázeli dotykovými tlačítky. Ta vlevo jsou primární, napravo pak sekundární. Když tedy řidič kupříkladu zmáčkne ovládání světel na straně levé, rozsvítí se vpravo ikonky, jenž odkazují na jednotlivé funkce tedy třeba na aktivaci mlhovek či dálkových světlometů. Podobné je to v rámci audio systému a ovládání hlasitosti či přeskakování mezi jednotlivými skladbami.
Podle VW přitom toto řešení přináší hned tři výhody. Tou první a největší má být navýšení bezpečnosti, neboť řidič nebude muset po většinu času ani sundat ruce z volantu. Ve druhém případě mají designéři volnější ruku s návrhem samotného volantu, neboť se již nemusí zabývat třeba vzhledem jednotlivých přepínačů. Skutečný důvod, proč se však Němci do dané oblasti vrhli doslova po hlavě, je možnost ušetřit miliony v rámci vývojových a výrobních nákladů.
Pokud se totiž veškeré ovládání přesune na věnec volantu a navíc bude pouze dotykové, může koncern jedním typem volantu osazovat celou svou kompletní produkci - tedy až deset milionů aut ročně. Lišit se přitom mezi jednotlivými značkami a modely bude pouze ona digitální část. Třeba taková Škoda Octavia Scout tedy bude disponovat tlačítkem, jenž vás propojí s off-roadovým režimem, zatímco v případě Porsche 911 budete moci skrze volant kontrolovat třeba stabilizaci.
Z tohoto úhlu pohledu kráčí VW jistě správným směrem. Nicméně nám připadá, že může narazit stejným způsobem jako Tesla, která již vrátila do hry tradiční kulatý volant. A lidem vlastnícím předchozí joke, pardon yoke umožnila zpětnou instalaci, což vedlo k okamžitému vyprodání skladů. Problémem značky byla totiž skutečnost, že neupravila převod řízení, a tak lidé museli do prudších zatáček více točit volantem bez spodní a horní části věnce, což není úplně přirozené.
Pokud VW rovněž neupraví převod, znamená to, že po věnci budete muset při zatáčení ručkovat stejně jako dosud. To sebou ale nese riziko nechtěného zmáčknutí dotykových tlačítek. Navíc všichni velmi dobře víme, jak mizerně na tom Němci s dotykovou technologií jsou. Výrobci by tak v dané oblasti měli přestat zbytečně utrácet peníze. A místo toho si uvědomit, že při jízdě na volantu potřebujete jen směrové signály, ovládání světel, klaksonu a maximálně audia.



Stejně jako před pár lety Tesla se i Volkswagen nově snaží znovu vynalézt kolo. A zatím si nejsme jisti, že by Němci kráčeli po schůdnější cestě než Američané. Foto: Deutsches Patent- und Markenamt, CC0 Public Domain
Zdroj: Car Buzz
Bleskovky
Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
před 7 hodinamiRusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
včeraUž se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
17.8.2025
Nejčtenější články
Historicky jediný dieselový Golf GTI na prodej v pěkném stavu připomíná, co to byl rychlý a úsporný lidový luxus
19.7.2025Nejnovější Kia nejen odporně vypadá, je i odporně drahá. Konečně zná své první ceny
19.7.2025Opěvovaná Corvette C8 to rozbalila na německé dálnici v základní evropské verzi. Na „levnej americkej kýbl” exceluje
19.7.2025Renomovaná značka bojuje se stále tragičtější kvalitou. Letos vyhlásila už 90 svolávacích akcí, jen ta poslední ji vyjde na 12 miliard
19.7.2025Od „nadřazené technologie” k imitaci „dinosaurů”: Porsche s novým elektromobilem udělá přesně to, co roky zarytě odmítalo
19.7.2025
Živá témata na fóru
- Škoda Auto obecně 08.19. 16:23 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.19. 16:20 - Předseda
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.19. 16:19 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 08.19. 14:39 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.18. 21:22 - Vrooom
- Onboard videa 08.17. 21:20 - M.Z.
- Hlavní silnice v zahraničí 08.17. 06:37 - petr_riha
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 08.16. 19:59 - Vrooom