Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výroba legendární Dacie Duster I definitivně skončila, vaz jí zlomila válka na Ukrajině
15.6.2022 | Petr Miler
Legenda, přesně tím se postupem času stala někdejší rumunská z nouze ctnost. Trvalo 12 let od představení jejího prvního provedení, než se za ní zavřela voda. A nebýt války, žila by ještě déle.
První generaci Dacie Duster u nás koupíte už jen v bazarech, však ta druhá se představila již v roce 2017. Původní provedení má jako ojetina poněkud rozporuplnou pověst, nic ale nemění na tom, že dnes platí za legendu svého druhu, která dalece překonala i ty nejsmělejší plány, které s ní mateřský Renault měl.
Původně mělo jít o auto zaměřené na východnější části Evropy a rozvojové trhy, nakonec se ale stalo hitem prakticky všude, kam vkročilo. Ačkoli nejsme zatvrzelými příznivci tohoto vozu, musíme jej respektovat přinejmenším jako důkaz toho, že jednoduchá, dostupná a praktická řešení fungují na zákazníky vždy a všude a malují tak poněkud černá mračna nad představami, že minimálně západ Evropy s radostí naskáče do třikrát dražších a třikrát hůře použitelných elektromobilů s úsměvem v představě, že tím zachrání planetu.
Ještě mnohem lépe si ale Duster vede na oněch odbytištích, pro která byl původně určen, a tak na nich ve své původní podobě (ona i „naše” druhá generace je spíše rozsáhlý facelift, ale to dnes nechme být) zůstával v prodeji až do letoška. Tomu se říká šňůra, však jde už o 12 let staré auto, něco takového dále úspěšně prodávat je obdivuhodné. Renault nejprve oznámil, že poté, co původní provedení přestalo být nabízeno v Brazílii a Rusku, se za ním zavřela voda i v Indii, kde byl Duster až do počátku letošního roku prodáván (pochopitelně opět s logem Renaultu) v podobě vyobrazené na fotkách níže.
Ani to ale nebyl úplný konec příběhu, zapomenout totiž nesmíme ani na jednoho levobočka s japonským pasem, ovšem rumunskými kořeny. Nissan - dokonce ne až tak daleko od nás, v Moskvě - ještě před pár týdny vyráběl model Terrano, který nebyl ničím jiným než přeznačkovaným Dusterem I. Měl o dost jinou příď, trochu jinou záď a modifikovaný interiér, jinak je to ale byla pořád ta samá Dacia. Tohle auto mělo schválení pro produkci do konce roku 2023, takže Duster I tu s námi mohl být ještě dlouho. Jak jste se ale mohli dovtípit už z výše zmíněného, nestane se to.
Do jeho osudu zapíchl vidle konflikt na Ukrajině a reakce západu na něj. Sankce uvalené na Rusko totiž znamenaly konec aktivit Renaultu v Rusku a ukončení výroby v jeho moskevské továrně. Bez ní není další výroby Dusteru alias Terrana a Nissan již potvrdil, že jeho produkci už jinde neobnoví. Jeden velký příběh tak končí poněkud neslavně. Takových bychom ale v souvislosti s Ruskem a Ukrajinou našli více...





Původní Dacia Duster se nejprve přestala vyrábět v Indii jako Renault, její definitivní konec to ale nebyl. Foto: Renault
Ten přišel až s koncem Nissanu Terrano coby převlečeným Dusterem I, za tím se zavřela voda až nyní. Foto: Nissan
Zdroj: Wroom
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
dnes (4)Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025 (4)
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 6 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 8 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 9 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 11 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva