Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 | Petr Miler
Nemáte déja-vu, Henrik Fisker má nakročeno k tomu, aby se stal jedním z mála lidí, kterým se pokus o vlastní automobilku podaří zpackat hned dvakrát. „Nový Fisker” má na kahánku a nedokážeme si v tuto chvíli představit, co by ho mohlo zachránit.
Pokud jste dost staří na to, abyste si pamatovali, co se v automobilovém světě dělo kolem roku 2013, víte, že tohle není poprvé. Henrik Fisker tehdy pohřbíval svou automobilku Fisker Automotive poté, co se nedokázala prosadit s hybridním modelem Karma. Dánského designového guru ale ani toto fiasko neodradilo od toho, aby do stejné řeky o několik let později vstoupil znovu s firmou Fisker Inc. A nyní to vypadá, že z ní stejným způsobem i odejde - s kalhotami na půl žerdi.
Henrik F. tak na vlastní kůži dokonale poznává ošidnost podnikání v automobilové branži. Je to podle nás ten nejnáročnější obor vůbec, neboť jako jediný spojuje ohromnou kapitálovou náročnost, nízké marže, obrovský tlak na technologickou vyspělost a nutnost úspěšné marketingové komunikace s nespočtem jednotlivých potenciálních kupců. V čem jiném se tohle všechno spojuje? Jiné obory jsou aspoň méně kapitálově náročné, odměňují vyšší marží, nenutí k tak vysokým investicím do vývoje nebo aspoň dovolují pracovat s hrstkou korporátních klientů. V automobilovém světě nic takového nemáte. A buď zvládnete všechno najednou, nebo končíte.
Fisker to zjevně „nedal” a po řadě problémů nedávno zastavil výrobu a otevřeně varoval před hrozbou bankrotu. Spásou se měl stát vstup nového investora, významné automobilky, podle spekulací Nissanu, který by do firmy nalil miliardy korun a tím ji spasil. Ale proč by to dělal? Fisker dnes nemá nic, co by si jiná společnost nemohla vyrobit sama. A akcie malé automobilky klesly tak nízko, že je možné ji levněji převzít nepřátelsky než přátelsky.
Tato jednání se tedy zhroutila, jak informuje sám Fisker, další detaily přidává Reuters. Podle agentury došlo v návaznosti na tuto zprávu k zastavení obchodování s akciemi společnosti, což zní jako preludium k ještě méně příjemným oznámením. Fisker ostatně uvedl, že jeho pokus získat až 150 milionů dolarů dodatečných prostředků na finančních trzích rovněž selhal. Firma má v tuto chvíli dvěma slovy prázdné ruce.
Vše tedy nasvědčuje tomu, že vyhlášení bankrotu je spíše otázkou hodin než dnů. Je velmi pravděpodobné, že se firma pokusí o restrukturalizaci, ale jaké jsou její reálné šance na úspěch? To už je pravděpodobnější, že se zakladatel firmy přejmenuje na Henrika Fiaskera, jak krutě žertují někteří komentující.



Fisker je na hranici totálního kolapsu, pick-upu Alaska už se stěží dočkáme. Firma se zjevně dostala do slepé uličky. Foto: Fisker
Zdroje: Fisker, Reuters
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 1. den včera 22:03
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
- Hlavní změny pro Moto2 a Moto3 podle nových pravidel Liberty 15.9.2025
- Marquez a Bezzecchi jak z jiného světa 14.9.2025
Nejnovější články
- Po léta nejdražší nové auto světa je znovu na prodej. Ponurý přízrak silnic si miliardáři prodají skoro potají
před hodinou Čas na bojkot: Šéf Audi i po všech selháních aktivně bojuje za to, aby vám zakázali koupit si auto, které ve skutečnosti chcete
před 2 hodinamiMercedes po poprasku okolo říká, že motory BMW odebírat nebude. Prý má skvělé vlastní, za vlastní považuje i ty z Číny
včeraLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
včeraPrezident Erdogan si vyzkoušel druhé turecké národní auto, na konkurenta Octavie se moc nadšeně netvářil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva