Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výrobce největších náklaďáků světa přišel o dodavatele motorů, už s ním nechce nic mít
4.7.2021 | Petr Miler
Za normálních okolností není těžké najít náhradního dodatele skoro pro cokoli, když vám ale někdo prodává motory jako 76litrové šestnáctiválce s více jak 2 300 koňmi, věřte, že moc alternativ není.
Jen zřídka se stává, aby předním nebo dokonce největším světovým dodavatelem určitého zboží byla firma z bývalého Sovětského svazu, která si neříká Rusko, v případě obřích náklaďáků schopných převážet stovky tun kde čeho, tomu tak ale je. Jde o BelAZ a jak už samotný název firmy naznačuje, sídlí v Bělorusku.
Existují i jiní dodavatelé podobných strojů, už fakt, že BelAZ vyrábí vůbec největší typ na světě, leccos naznačuje o jeho dominanci. Té ale může být zakrátko konec, neboť minská firma musí řešit závažný problém - pro podstatnou část své produkce nemá motory.
BelAZ si je nevyrábí sám, ale využívá motorů od svých dodatelů. Těch skutečně není mnoho, neboť motory pro taková monstra nevyrábí jen tak někdo. Ty úplně největší zásobuje německá firma MTU Friedrichshafen, která mimo jiné dodává motor DD 16V4000, šestnáctiválec s objemem 76,3 litru a výkonem 2 330 koní pohánějícím právě největší typ BelAZ-75710. A protože je ovládána britským Rolls-Roycem a Britové uvalili na Bělorusy jedny z nejpřísnějších sankcí, další dodávky techniky nejsou možné.
„Na BelAZ byly 21. června 2021 uvaleny sankce. V reakci na to jsme ukončili veškerou obchodní spolupráci s BelAZem,” strojí v prohlášení Rolls-Roycu z konce tohoto týdne. Dodejme, že jde o formu Rolls-Royce Holdings, která dnes nemá krom jména nic společného s Rolls-Royce Motor Cars. Obě divize byly separovány už v roce 1973 a Rolls-Royce Holdings se zabývá výrobou všemožné techniky, mimo jiné specifických motorů pro letectví či těžkou techniku. Výrobce aut je plně ovládán BMW.
BelAZ má i jiné dodavatele ze zemí, které k sankcím nepřistoupily - jde o YaMZ (Rusko), Liebherr (Švýcarsko) a Cummins (USA). Jednak je ale otázkou, jak dlouho bude tento stav trvat a tyto firmy dnes nejsou s to dodat BelAZu vše. Na reakci běloruské strany čekáme.






BelAZ-75710 je největším autem světa, králem obřích důlních náklaďáků. Teď je to ale tak trochu král bez koruny, výrobce pro něj nemá dodavatele motorů, který s běloruskou firmou jednostranně ukončil spolupráci. Foto: BelAZ
Zdroj: Rolls-Royce Holdings
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 3 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nejnovější články
Dacia udělala z Dusteru levné auto s obrovským prostorem pro náklad, pobere ho 1 150 litrů v základu
před hodinouMiláček Čechů od Kie je po smrti, místo něj zkusí zaskočit docela jinak pojaté auto. Aspoň pohon má „správný”
před 2 hodinamiNejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 3 hodinamiJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před 4 hodinamiŠéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva