Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vývoj cen ojetých aut v USA a v Česku ukazuje, že jsme pořád docela chudá země
15.9.2020 | Petr Prokopec
Koronavirová omezení a jejich následky způsobila na trhu pohyby, jakých jsme nebyli svědky už dekády. Zatímco v USA lidé vyhnali ceny ojetých aut nejvýše za 51 let, u nás míří přesně opačným směrem.
Již několik měsíců v řadě zmiňujeme negativní dopad pandemie koronaviru na automobilovou branži. A jelikož tu nejspíše máme její druhou vlnu, dění výrazným způsobem ovlivňuje i nadále. My se dnes zaměříme na Spojené státy, které jsou nejvíce postiženou zemí na světě, a srovnáme si tamní dění s tím, co se děje v České republice. Ukazuje to totiž, že i když jsou Američané a jejich ekonomika obecně postižené více, situace na trhu s auty se tam vyvíjí pořád příznivěji než u nás.
Data poskytnutá americkou centrální bankou ukazují, že v srpnu došlo k dalšímu růstu indexu spotřebitelských cen CPI, a to o 0,4 procenta. Největší vliv na to přitom měly rostoucí ceny ojetých aut. S indexem byl přitom v březnu, dubnu a květnu spojen pokles, nicméně červen již přinesl 0,6procentní nárůst. O stejnou míru se spotřebitelské ceny zvedaly také v červenci, přičemž tento posun byl vůbec nejvyšší od roku 1991 V srpnu se pak změna opět vrátila na 0,6 procenta.
Jak jsme již zmínili výše, vzestup je způsobem hlavně neustále rostoucími cenami ojetých aut. U těch se za minulý měsíc zvýšily ceny o 5,4 procenta, což je vůbec nejvíce od března 1969. I to jen vykresluje vážnost celé situace dané tím, že lidé omezují investice do nových aut - trh s nimi nadále klesá o desítky procent. Na trhu ojetých vozů pak neexistuje dostatek kvalitních ojetin schopných uspokojit veškerou poptávku, což ceny žene nahoru.
Pro USA to nevyznívá moc dobře, český trh je na tom ale ještě hůře, i když se to na první pohled nemusí zdát. Se snížením kupní síly totiž přišel i pokles poptávky, což ceny stlačilo dolů. Jenže není to tím, že by se levněji prodávala tatáž auta proto, že o ně klesl zájem - na vzniklou situaci prodejci zareagovali tím, že začali dovážet starší a tedy levnější vozy. Právě kvůli tomu se průměrná cena prodávaných ojetin meziročně snížila o 7 procent. Zvýšil se ovšem nájezd, a to ze 154 na 166 tisíc kilometrů, stejně jako logicky vzrostl průměrný věk ojetin. A aby těch špatných zpráv nebylo málo, vzrostla také průměrná doba prodeje o 22 dní. Průměrně tak starší auta stojí na bazarech déle než tři měsíce.
Nadmíru zajímavé je přitom dělení dle paliva. Zájem o diesely totiž meziročně vzrostl o 3 procenta, načež na vozy s tímto ústrojím připadá hned 55,2 procent veškerých registrací. Zájem o benzinová auta pak naopak klesl o 2 procenta na 42,3 procenta. Tuzemští zákazníci tedy evidentně nelpí pouze na nízké pořizovací ceně, ale rovněž na nízkých provozních nákladech.
Ze všech čísel je evidentní je tedy ekonomická nejistota a ani výhled do budoucna není pozitivní. Experti naznačují, že zájem českého publika o stále starší vozy s nízkou cenou povede k podvodům spojeným se stáčením tachometrů a zatajováním havárií. Už tak nepříliš kvalitní paleta ojetých aut dostupných v českých bazarech tak dostane další ránu, pozoruhodný je i rostoucí zájem o diesely v situaci, kdy poptávka po nich ve většině Evropy klesá.
Popsané jen připomíná, že i když jsme od roku 1989 ušli obrovský kus cesty, pořád jsme relativně chudá země, kde se i relativně mírné ekonomické dopady nastalé situace okamžitě projeví posunem podstatné části klientely od mizerných ojetin k ještě horším. V USA si nemohou výskat, trh s ojetými auty ale zůstává kvalitativně na svém, jen je na něm více zákazníků, kteří si dříve mohli dovolit koupit nové vozy.









Zatímco ceny ojetin ve ve Spojených státech rostou, v Česku je tomu naopak. Dáno je to tím, že Američané si ve větší míře kupují stále stejné ojetiny, zatímco Češi místo mladších ojetin kupují ojetiny ještě starší. Ilustrační foto: Autoforum.cz
Zdroj: Reuters, SDA, Cebia
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 7 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 9 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 10 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
dnesPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
dnes