Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Honda odpískala třetinu investic mířících do elektrických aut, z původních plánů na přechod ně už není skoro nic
23.5.2025 | Petr Prokopec
Před pouhými čtyřmi roky, během kterých se na technické, ekonomické i uživatelské utopičnosti těchto záměrů nezměnilo vůbec nic, plánovali Japonci prodávat za pár let 40 procent všech aut s čistě elektrickým pohonem. Dnes je jasné, že to dalece nevyjde, investice tímto směrem ruší.
Vždy jsem měl pocit, že vedoucí pozice v automobilové branži mohou zastávat jen inteligentní, schopní, kvalifikovaní a chytří lidé s brilantním úsudkem. Bývalo to tak, v posledních letech jsou ale kritéria nastavena očividně jinak. Opravdu nechce tolik technického a ekonomického vzdělání spolu s inteligencí a zdravým rozumem, abyste stejně jako staří harcovníci dávno viděli, do jakého průšvihu se řítíte s mohutnými sázkami jen na elektrická auta.
Jít o doplnění nabídky, fajn, takto s nimi ale nezacházel skoro nikdo. Prakticky všichni si stanovili naprosto utopická data, k jakým budou prodávat významné množství čistě elektrických aut, po kterých měla přijít už jen úplná elektrifikace. Padaly různě bizarní termíny, ani o absurdity typu „pouze elektrické novinky od roku 2026” nebylo nouze. A nebyla to jen líbivá plácnutí do vody, automobilky tomu reálně přizpůsobily své investice a některé neměly žádný plán B, jak ukazuje třeba současná situace Porsche.
Zázrak se ale nestal, a tak nejen tato automobilka dnes stojí tváří v tvář od počátku nevyhnutelné realitě, se kterou ale nekompetentní management jaksi nepočítal. Původní plány tak nezbývá než zrušit. A je někdy opravdu tragikomické, jak málo z nich zůstává.
Mezi automobilkami, které se s ostatními předháněly v tom, kdo dřív a víc přejde na elektrický pohon, patřila i Honda. S ohledem na svou globální působnost byla přece jen zdrženlivější, i tak do minulého týdne počítala s tím, že do roku 2030 bude prodávat 30 procent aut jen na elektřinu. Jak ale správně připomínají kolegové z Auto Weeku, to nebyl původní cíl. V roce 2021, tedy jen čtyři roky zpátky, to bylo 40 procent. Nyní ale Japonci počítají už jen s 20 procenty, jak rekapituluje Autoblog.
S novými plány přišel sám šéf automobilky Toshihiro Mibe, který zároveň uvedl, že s ohledem na nové predikce Honda sníží objem investic směřujících do bateriového pohonu o 30 procent na 7 bilionů yenů (cca 1,53 a 1,07 bilionů korun). Prioritou se totiž pro automobilku začínají stávat hybridy, v jejichž případě je zájem publika nejen větší, ale hlavně přirozenější. Honda tak vlastně prochází stejným prozřením jako většina ostatních. Proč před tím musela dostat přes prsty, aby pochopila, tomu opravdu nerozumíme.
Oněch 20 % prodaných elektroaut znamená také docela komické absolutní číslo - prodat by po celém světě měla Honda za 5 let jen 700 tisíc elektromobilů. Uvážíme-li, že si s dalšími roky následující dekády počítala původně s téměř stoprocentním zastoupením těchto aut v jejích prodejích a miliony vozů, jde o chybný odhad vskutku tragikomických rozměrů.



Elektromobily v podání Hondy klienty zatím moc nelákají, to je překvapení. Pro nás ne, pro Hondu ano, a tak dnes plánuje už jen poloviční prodeje ve srovnání se záměry z roku 2021. Aby vyšlo aspoň to... Foto: Honda
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nejčtenější články
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
20.11.2025
Renault ukázal nový Trafic. Dal mu ohromující design, všechno ostatní jej ale odsuzuje do role propadáku
20.11.2025
Stellantis zvlčil. Po výměně šéfa se z „elektrohujera” stal otevřený odpůrce zákazu spalovacích aut, jde proti EU
20.11.2025
Nové Porsche Cayenne je dokonalý „nicburger”. Nepřichází s jedinou skutečnou předností, firmu může poslat do kolen
20.11.2025
Dealeři aut se znovu vrací k taktice z 90. let, aby prodali víc aut. Je to úplný opak toho, co dosud chtěly automobilky
20.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
