Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zájem o nová auta se drasticky propadl, hlásí Němci, za pár měsíců už nebude co prodávat
14.6.2023 | Petr Miler
Z čísel o prodejích nových aut se může zdát, že dobré časy se vrací, lidé z oboru ale říkají, že aktuální data jsou zavádějící. Reflektují zájem o nové vozy před měsíci či roky, ten aktuální padá k nule. Obzvlášť pak na poměry jindy silných jarních měsíců.
Na první pohled to působí jako dobré zprávy. Zádrhele v dodavatelských řetězcích se stávají minulostí, výroba nových aut se zvyšuje, prodeje výrazně stoupají a čekací lhůty se vrací k normálu. Jenže na trhu už pro nové vozy nejsou kupci. „Po měsících raketově rostoucích cen aut teď hrozí, že se trh zhroutí kvůli nedostatku kupců,” uvádí ve svém článku německý magazín Automobilwoche, který prozkoumal situaci na trhu za pomoci zástupců automobilek i dalších lidí z oboru.
Problém? Drasticky se propadající počet objednávek na nová auta. Přesná čísla chybí, výrobci i dealeři ale tvrdí, že množství objednávek prudce kleslo v momentě, kdy se to nejméně čekalo - v jindy silných jarních měsících. Prodejci uvádí, že zejména květen byl „extrémně slabý”. A pokud se nestane nějaký zázrak, s dřívějšími objednávkami si automobilky a dealeři vystačí ještě ve třetím nebo čtvrtém čtvrtletí, pak už pomalu nebude co prodávat.
Problémem je makroekonomická situace, která dává lidem „sežrat” především roky neefektivního socialistického hospodaření EU a jejích členských států. Důsledkem je masivní inflace, která lidem bere peníze, jenž by jinak mohli utratit za nové vozy. Tohle prostě není dobré klima pro velké finanční závazky. A takovým koupě nového vozu pořád je.
„Jsme ve fázi, kdy si výrobci uvědomují obtížnost situace a přehodnocují svůj přístup. Všímají si, že zájem o auta je čím dál tím menší,” řekl pro Automobilwoche Thomas Peckruhn, viceprezident německé asociace obchodníků s auty (ZDK). A připomíná, že aktuální čísla o prodejích nových vozů, která meziročně výrazně rostou, jsou zavádějící, neboť neodrážejí aktuální objednávky, ale ty učiněné před několika měsíci či dokonce roky. Člověk se skoro diví, že lidé takto koupená auta ještě přebírají...
Zjevný je hlavně úprk soukromých zákazníků z trhu, který lze sledovat už od loňského podzimu. A nepřekvapivý je ochládající zájem o auta schopná delší jízdy na elektrický pohon. Zatímco zájem o benziny, diesely (vč. tzv. mild hybridů) v Německu meziročně roste o 18 procent, prodeje elektrických a plug-in hybridních vozů se v této části propadají skoro o polovinu. Samotné plug-in hybridy pak i kvůli konci dotací ztratily mezi soukromými zákazníky více než dvě třetiny kupců.
Otázkou za milion nyní je, zda přijdou slevy a se zájmem o nové vozy má smysl počkat? Je to trochu věštění z křišťálové koule, Němci ale očekávají, že pokud se nestane nic mimořádného, s narůstajícími skladovými zásobami se slevy na nová auta nutně vrátí. Jenže záleží, o jaké vozy máte zájem.
Pokud chcete benzín nebo naftu, může to být ošidné - tyto vozy jsou uměle vytlačovány z trhu. A tak se může stát, že i za současné situace bude nabídka klesat ještě rychleji než poptávka a ceny půjdou klidně nahoru. V případě elektromobilů a hybridů půjdou spíše dolů. Ojetiny pak po poklesu cen v posledním čtvrtletí roku 2022 zůstávají stabilní a zřejmě tomu tak i zůstane, na tomto trhu se budou míchat oba výše zmíněné vlivy.



Zájem o nová auta v Německu se drasticky propadá, nejvíc to odskákaly dobíjecí hybridy jako Octavia RS iV. Právě na ty by měly přijít největší slevy, v případě spalovacích verzí může být situace složitější. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Automobilwoche
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
dnesŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
včeraPutin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nejčtenější články
Lotus místo konce spalovacích aut přijde s novým osmiválcovým sporťákem, tomu se říká obrat
25.5.2025Elon Musk říká, že Tesle bude šéfovat, dokud neumře, auta značky teď prý kupují místo levičáků pravičáci
25.5.2025Alespoň v něčem je nové BMW M5 dobré: Ceny předchůdce posílá výš a výš, zůstane zřejmě nepřekonaným vrcholem
25.5.2025Dosud neznámá čínská značka poráží doma drahé Němce na hlavu, rychle zastiňuje veškeré prodeje BMW i Mercedesu
25.5.2025Profesor z KIT a expert přes motory osvětlil, proč německé automobilky vsadily vše na jednu kartu bez plánu B. A teď s ním stejně musí přijít
26.5.2025
Živá témata na fóru
- Politický koutek 06.23. 22:37 - rhinos
- Rychlodotazy 06.23. 21:48 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 06.23. 21:43 - Stepan
- Pneu koutek 06.23. 21:38 - Stepan
- Cyklistické vlákno 06.23. 17:08 - HondaMan
- Autopojištění - kalkulace 06.23. 15:01 - Vojta1988
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.23. 12:41 - M.Z.
- Vačka palivového čerpadla 06.23. 10:31 - xodis